Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

vragen over de T5
Plaats reactie
mat3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 sep 2007, 14:42

uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door mat3 »

Vanwaar kan deze uitlaatgeur allemaal komen??
Heb er niet continu last van, maar komt in vlagen op. Meestal als ik heel traag rijd.
De T5 is nog steeds onder garantie en is hiervoor al 6-7 keer in herstelling geweest bij de dealer.
Dit hebben ze al zeker vervangen: -verschillende dichtingen aan de uitlaat
- volledige cilinderkop (de helft v/d bouten van het spruitstuk waren afgebroken!)
- uitlaatgaskoeler
- iet aan de egr klep
- ...

Voordat de cilinderkop vervangen is ging hij ook veelvuldig in noodloop, maar dit is nu opgelost.
Het gaat hier om een T5 130pk van 2008 (enkele cabine)

Wie weet hier raad mee?

alvast bedankt
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door johnny van de voorde »

Hey mat,

De dieselwalm komt toch niet van je bijverwarmer ? (tenminste als je er één hebt = optie).
Of je hem hebt of niet kan je makkelijk zien aan de sticker in je deurstijl (bij de chauffeurskant).

Als je er één hebt zou je de zekering kunnen verwijderen van de bijverwarmer en een aantal dagen proberen te rijden zonder de bijverwarmer om te kijken of het helpt.

2e mogelijkheid : Als ik het zo lees is er al behoorlijk aan jouw bus "gesleuteld" ?

Is je motor al eens uitgestoomd waardoor alle vet , olieën en viezigheid verwijderd zijn ? Langzaam verbrandende olie geeft een échte walm (stank) in de cabine.

Ik, zou dit eerst eens proberen en daarna verder laten kijken.

't is maar een idee.

Groetjes, John
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door Pim 328 »

Normaal komt dit van je uitlaatspruitstuk of van de pakkingen die er tussen zitten totaan de roetfilter.

Dus kan ook nog de pakking zijn van je turbo naar uitlaatspruitstuk.

Je kunt wel met je neus controleren waar die precies lekt. aan welke kant van de motor dan.
Motor warm laten draaien en dan motorkap open zetten en dan met je neus ruiken, als je prikkels in je neus voelt dan heb je het punt waar die lekt.

Ik denk dat ze met montage of iets niet vervangen hebben of niet goed gemonteerd hebben.

Spruitstuk trekt weleens krom en daarom zetten wij er ook nooit een nieuw op want dan heb je het probleem binnen x aantal km weer erin zitten.
Daarom is het advies om spruitstuk te laten vlakken omdat dan de spanningen uit het matreiaal al zijn. dus kans op krom trekken is een stuk minder.

Tevens moeten alle pakkingen van de turbo naar spruitstuk vervangen worden incl. de delen waar de pakking in valt.
Hebben ze de vernieuwde spruitstuk pakking gemonteerd (onder deel nr. eindigd op d ipv c).
Deze is namelijk dubbel laags en de de oude is enkel laags.

Tevens zit de pakking van de roetfilter naar turbo er tussen en is deze vernieuwd en goed aangedraaid, deze wil nog weleens los gaan zitten.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
mat3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 sep 2007, 14:42

Re: uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door mat3 »

johnny van de voorde schreef:Hey mat,

De dieselwalm komt toch niet van je bijverwarmer ? (tenminste als je er één hebt = optie).


Is je motor al eens uitgestoomd waardoor alle vet , olieën en viezigheid verwijderd zijn ?

Groetjes, John
Heb geen bijverwarmer.

Heb de motor zelf al 3-4 maal uitgestoomd, dus daaraan kan het ook niet liggen.

grtzzzz
mat3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 sep 2007, 14:42

Re: uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door mat3 »

Pim 328 schreef:Normaal komt dit van je uitlaatspruitstuk of van de pakkingen die er tussen zitten totaan de roetfilter.

Dus kan ook nog de pakking zijn van je turbo naar uitlaatspruitstuk.

Je kunt wel met je neus controleren waar die precies lekt. aan welke kant van de motor dan.
Motor warm laten draaien en dan motorkap open zetten en dan met je neus ruiken, als je prikkels in je neus voelt dan heb je het punt waar die lekt.

Ik denk dat ze met montage of iets niet vervangen hebben of niet goed gemonteerd hebben.

Spruitstuk trekt weleens krom en daarom zetten wij er ook nooit een nieuw op want dan heb je het probleem binnen x aantal km weer erin zitten.
Daarom is het advies om spruitstuk te laten vlakken omdat dan de spanningen uit het matreiaal al zijn. dus kans op krom trekken is een stuk minder.

Tevens moeten alle pakkingen van de turbo naar spruitstuk vervangen worden incl. de delen waar de pakking in valt.
Hebben ze de vernieuwde spruitstuk pakking gemonteerd (onder deel nr. eindigd op d ipv c).
Deze is namelijk dubbel laags en de de oude is enkel laags.

Tevens zit de pakking van de roetfilter naar turbo er tussen en is deze vernieuwd en goed aangedraaid, deze wil nog weleens los gaan zitten.
De dichtingen van de uitaat zijn een 4-5 maand geleden vervangen geweest, maar de geur bleef.
1,5 maand geleden hebben ze de cilinderkop vervangen + alle dichtingen. Dus ik vermoed dat dit de vernieuwde pakkingen zullen geweest zijn. Het spruitstuk zelf is van gietijzer en bleek na controle niet te lekken.
Of ze het spruitstuk gevlakt hebben weet ik niet.

Maar vermits de geur nog niet één dag is weggeweest vermoed ik dat het probleem nog ergens anders gaat liggen, maar waar??
De geur werd wel minder na het vervangen van de cilinderkop.(lijkt mij wel logisch vermits de helft van de bouten was afgebroken) Sindsdien is hij ook nog maar 1x in noodloop gegaan. :nuts

grtzzzz
Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 aug 2007, 21:41
Locatie: Landgraaf

Re: uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door Roger »

hee hallo ik heb het zelfde .
als ik uit de auto stap ruik ik hem nu ook maar niet altijd .
moet dus iets zijn wat vaker voor komt.

ik heb ook vaak dat hij stottert en inhoud dat gaat gepaart met de ven die loopt dan ook al staat de motor af.
ben benieuwd . die van mij is uitgarantie maar heb gezegt dat ik het niet pik .heb het al half jaar.
gr Roger
SloMo
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:08

Re: uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door SloMo »

Ik heb dit ook, vooral tijdens de winter bij het starten.
Bij het demonteren hebben ze gemerkt dat er aan de uitlaatcollector het blok op een plaatsje zwart zag dus waarsch daar een verlies.
Ik kan nog niet zeggen of het is opgelost, want heb mijn bus pas donderdag terug.
mat3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 sep 2007, 14:42

Re: uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door mat3 »

Net telefoon gehad van de dealer. Volgende week gaan ze dan toch de collector vervangen.

Gelukkig dat dit allemaal via de garantie gaat.
Maar het blijft toch een beetje een "met de natte vinger" methode.
Gebruikersavatar
Triumphster
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2008, 14:22
Locatie: Winkel (NH)

Re: uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door Triumphster »

Ik had ook aldoor een uitlaatgeur, alleen als ik stilstond.

Bij mij dachten ze aan de pakking, bij vervanging bleek het een scheur in het uitlaatspruitstuk te zijn, 60% coulance vergoeding.
Van HD naar Sprint ST -)(- van T4 102 naar T5 174 )
SloMo
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:08

Re: uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door SloMo »

Zo heb mijn bus terug.
Bleek dat de uitlaatcollector een beetje krom stond, waardoor er een klein beetje rook kon ontsnappen en blijkbaar is dat net daar waar lucht wordt genomen.
Hij ruikt nog een heel klein beetje binnen (systeem is wel 2 maal ultrasoon gekuist) Dus zal wel wegtrekken.

Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee! :klappen
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: uilaatgeur in de cabine. (aanhoudend probleem)

Bericht door johnny van de voorde »

Bij mij lekt de turbo. Wanneer ik de handel in het zeepsop zet komen de "gasbellen" er zo uit !

De turbo word volgende week vervangen.

John.
Plaats reactie