Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California en verzekeringen

vragen over de T4
SGR
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2010, 14:06

T4 California en verzekeringen

Bericht door SGR »

Beste mensen,

Wellicht als onderwerp een beetje buiten het doel van dit (technische) forum, maar jullie hebben allemaal gebruikerservaring. Vandaar dat ik jullie raadpleeg.

Zoals in een eerder onderwerp aangegeven zijn we ons aan het oriënteren op een T4 California. Nu zijn we, naast het uitzoeken van alle relevante wetenswaardigheden rondom de T4 en Westfalia (Weetjewellers bedankt! Heb dankzij dit forum al twee niet originele westfalia bussen opgespoord die wel voor westfalia prijzen werden aangeboden :groteogen ) ook aan het kijken naar het verzekeren van de camperbus.

Ben bij Rabobank (Interpolis) geweest en die gaven aan dat op het moment dat de bus als kampeerauto wordt verzekerd, er niet in het dagelijkse verkeer gebruik van mag worden gemaakt. Dan zou je deze eventueel moeten verzekeren als personenauto (fiks bedrag per maand meer). De verzekenringsadviseur zoekt dit nog verder uit en ik ontvang nog de precieze polisvoorwaarden.

Mijn vraag is aan de andere California eigenaren wat zijn jullie ervaringen en hoe hebben jullie dit geregeld qua verzekering? Hebben jullie de bus als kampeerauto verzekerd? Zo ja, hoe zit dit dan met het dagelijkse gebruik? Zijn er extra clausules of niet?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Sander
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door Egbert&Manon »

Verzekerd als kampeerauto.
We gebruiken hem niet voor woon/werkverkeer.
Alleen als vrijetijdsauto..............da's recreatief toch?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
SGR
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2010, 14:06

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door SGR »

Egbert&Manon schreef:Verzekerd als kampeerauto.
We gebruiken hem niet voor woon/werkverkeer.
Alleen als vrijetijdsauto..............da's recreatief toch?

Egbert
Dag Egbert, bedankt voor je reactie. Inderdaad, dan is het vrij duidelijk. Ik neem dat je er een andere auto naast heb. Ik zit te kijken of ik de t4 als enige auto kan aanhouden zonder overige vervoermiddelen. Als dat betekent dat ik deze moet verzekeren als personenauto, is dit ook prima. Maar als het onder een camperverzekering kan scheelt het gewoon geld. :ikrij

Voor allemaal:

toevoeging bij de oorspronkelijke verzekeringsvraag:

Zijn het er aan het kwarttarief van de belastingdienst ook nog voorwaarden verbonden? Mag ik gewoon het gehele jaar op kwarttarief rijden? Onbeperkt? Ik heb ieder geval op de site belastingdienst geen beperkingen gevonden.

Groet,

Sander
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door Bartacus1 »

Neem eens contact op met de NKC in Amersfoort. Ik heb daar de camper ook verzekerd.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door bartt4 »

Egbert&Manon schreef:Verzekerd als kampeerauto.
We gebruiken hem niet voor woon/werkverkeer.
Alleen als vrijetijdsauto..............da's recreatief toch?

Egbert
JIj ook al? ik ga ook iedere dag recreatief en met volop vakantie gevoel naar me werk :lach :bifun :T44EVER :driveT4 :ikrij :zwaai
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door Roger B. (11)61 »

)ik heb geen zin om te zoeken vandaag, dus dat moet je zelf maar even doen )

zoekfunctie zit in de blauwe balk boven aan het forum rechts van het midden

ik schat een half jaar tot een jaar geleden is er een vrij uitgebreid onderwerp aan bod geweest over verschillende camperverzekeringen. staat vast een boel info in.

kwarttarief stelt volgens mij alleen eissen aan de inrichting van de camper, niet aan het gebruik.

staar je niet blind op dat kwart tarief....... ik heb nog niets gehoord over camperstarieven in de KH (immers, als je de camper als camper gebruikt rij je minder en is dat dus meteen opgelost) dus ALS ze dat erdoor krijgen is die camper over twee jaar net zo duur als een gewone T4
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
bommelsteijn
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door bommelsteijn »

Hallo SGR.
Mijn verzekering ervaring voor een california is wellicht niet representatief voor de meesten van dit forum.
Ik ben verzekerd bij Gio Advies groep waar ook mijn oldtimer jaguars verzekerd zijn. Mijn california T4 1,9TD is van 1966 dus slechts "WA" verzekerd, premie is €104.- no claim korting van 40 %, is maximum wat ze geven op Campers . Geen formele gebruiks limiten/uitzonderingen anders dan die van verhuur of andere commerciele toepassingen. Op de polis staat Prive gebruik en hobby.
Heb zelf geen enkele binding met de GIO advies group, tot op heden voel ik me goed bediend door deze club . Informatie op http://www.nedasco.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of telefoon 036 5487070.

Wat het belasting tarief aangaat is naar mijn mening geen enkele andere voorwaarde dan het moeten voldoen aan bepaalde interieur maten en voorzieningen , waar bij de volkswagen dispensatie heeft gekregen voor de voorwaarde dat een camper een denkbeeldig blok van L 200 :T44EVER H 170 en B 90 (alles in CM) moet kunnen bevatten. Success met de aanschaf .
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door Dirk/970 »

Hoi SGR,
Mijn camper is (onder collectiviteit) verzekerd bij Centraal Beheer. Is een camperverzekering zonder km-beperking en ongeacht gebruiksdoel.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb zelf iets mindere ervaringen... 10 jaar lang premie betaald om een nog op te knappen landrover (1969) zonder kenteken verzekerd te hebben tegen diefstal en brand, toen we na die tien jaar iets wilden wijzigen (tweede oldtimer (triumpf spitfire 1965)erbij) kregen we te horen dat die Landrover nooit verzekerd had kunnen worden en dat dat dus in geval van schade geleid had tot niet uitbetalen :ie en op de polis stond dus ook geen kenteken vermeld alleen chassisnummer en merk en type......

toen had ik het dus gehad met die geldklopperij en de Spit elders verzekerd en GIO eruit getrapt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door André »

. . . . ik heb mijn Westfalia Multivan camper verzekert via Diks.nl en mag daar onbeperkt kilometers mee rijden en ook voor dagelijkse ritten gebruiken.
Je moet wel even goed uitzoeken wat de nieuw waarde was destijds want daar bazeren ze de premie mee. Ze hebben geen clausule voor waar die wel of niet geparkeerd moet zijn.
Wat in mijn geval wel was dat ik het kenteken in alle ramen heb moeten laten graferen en er is een klasse 1 alarm in gebouwd, maar dat is eigenlijk alleen maar een startonderbreker.
Misschien stom van mij maar ik wist toen niet dat er al een soort transponder in de sleutel zat en dat je dus al een soort startonderbreker in de auto hebt.

André

Heb ook andere dingen bij GIO verzekert gehad . . . . ben niet zo kapot van die mannen.
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door heartbeat »

Ja ik zelf ben ook verzekerd via de NKC goei ervaringen mee plus je heb ook nog eens veel info elke maand in het clubblad
het is onze enigste auto en we zijn km vrij ik heb er wel een scooter naast voor de zomer maanden voor woon werk verkeer


ps als je nog geen california gevonden heb een vriend van me heeft nog een mooi 2003 tdi zilver staan luxe uitvoering
geef hem evt een belletje Richard 065312004 regio Utrecht
Rob & Lize
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door odorf »

Bommelsteijn(11)61 schreef: waar bij de volkswagen dispensatie heeft gekregen voor de voorwaarde dat een camper een denkbeeldig blok van L 200 H 170 en B 90 (alles in CM) moet kunnen bevatten.
Hi

Voor de volledigheid ... bovenstaande geldt voor de typen T1, T2 en T3 waarbij de motor achterin is geplaatst. Niet voor de T4 :knipoog

Belastingdienst;
Voor motorrijtuigen van het merk Volkswagen type Transporter waarbij de motor van fabriekswege achterin is geplaatst, geldt het volgende: als de 'datum van eerste toelating tot de weg' die de RDW heeft toegekend, vóór 1 januari 1994 valt, kunnen de criteria voor de binnenruimte worden toegepast alsof de motor niet achterin is bevestigd.

Heb mijn California bij Camperverzekerd.nl verzekerd. Geen bijzondere uitsluitingen met betrekking tot gebruik e.d. :ikrij

Groet,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door Henk Peter 856 »

Ik heb de camper verzekerd bij Unigarant met als tussenpersoon Jelierse Verzekeringen. http://www.jelierseverzekeringen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is de enige auto die we hebben en rijdt elke dag, Ruim 30000 km per jaar.
Ik betaal allrisk 380 euro per jaar.
Getaxeerd bij Pandertax, taxatiewaarde ruim 31000 euro.
Gezien de multifunctionaliteit van deze auto kan ik niet voordeliger rijden.
Lekker snel TDI 102 pk en zuinig (1 op 15) in de zomer airco.

Ik wilde niet bij camperverzekerd want die eisen een versnellingsbakslot en dat vind ik lastig.
De camper heeft ook geen alarm.
Is dus gemakkelijk te stelen misschien maar daar maak ik me absoluut niet druk om !
SGR
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2010, 14:06

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door SGR »

Dag allemaal,

Ik lees veel verschillende reacties! Bedankt hiervoor. Zo te lezen zijn die verzekeringen er in alle soorten en maten! En blijkbaar kent elke verzekeraar andere voorwaarden over recreatief, prive en onbeperkt gebruik.Het loont dus zeker om een rondje offertes op te vragen. Nadelig puntje is dat ik door een ongeval nog in een -1 schadejaar zit en hierdoor niet elke verzekeraar happig is (Had al bij NKC geinformeerd :knipoog ). Maar dat verschilt weer per verzekeraar. Ik heb hier weer een aantal namen gekregen die het benaderen waard zijn.

Ondertussen reactie van Interpolis. Dien de bus te verzekeren als personenauto ivm niet alleen recreatief gebruik. Dit is alleen nergens terug te vinden in de voorwaarden....... Vreemd verhaal.

Ik wil alleen voorkomen dat ik voor veel geld een bus aanschaf, goed verzekerd (denk) te zijn en achteraf gezeik krijg bij schade over het gebruik van een camperbus voor woon- werkverkeer en geen schade-uitkering krijg. Maar ik lees uit jullie reacties dat het zeker wel mogelijk is de bus voor vrije tijd en woon- werkverkeer te gebruiken, met schadedekking.


@ Roger, Bedankt voor de tip op het forum. Ik ga verder zoeken. Zoekfunctie was niet bekend, ik zat al handmatig alle oude topics door te spitten :lach . En inderdaad; kilometerheffing wordt weer een ander verhaal! Maar om nou twee jaar te gaan wachten tot dat ingevoerd wordt is me ook weer iets te gortig...

@ heartbeat: heb je iets meer specificaties? Km stand, vraagprijs, historie etc?

Alvast bedankt en meer reacties zijn welkom.


Groet

Sander
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: T4 California en verzekeringen

Bericht door heartbeat »

Het is een zilver California freestyle 2003 TDI 102pk Automaat deze is pas gereviseerd ,net nieuwe wielen en banden, remblokken voor en een luchtmassa meter vern een trekhaak westfalia en nog een paar dingen maar weet ze niet zo uit het hoofd de prijs weet ik niet,
ik weet wel dat het een fijn rijdende auto is we zijn er vorig jaar mee naar gardameer geweest en hebben ook nog div passen gereden via slovenie en oostenrijk de auto geeft geen krimp en rijdt heerlijk relax maar geef richard gewoon een belletje en hij kan en zal je alles vertellen

zie ook in fotot galerij 1132 nog zonder de nieuwe wielen .
Rob & Lize
Plaats reactie