Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

plotselinge onbalans

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

plotselinge onbalans

Bericht door HP Hulscher »

Ik reed gisteren op de A59, bij afslag naar de A2. Daar zijn werkzaamheden aan de gang en mijn (links)voorligger zag dat wat laat en moest vrij stevig uitwijken, waardoor ik dat ook moest doen (naar rechts). Vrijwel meteen voelde de auto aan alsof ik een lekke band had. Ik kon daar niet stoppen (wegens werkzaamheden smal en geen vluchtstrook) dus ik ben doorgereden tot ik wel kon stoppen. Ik stapte uit met de verwachting een lekke band te hebben, maar er was niets aan de hand. Aan de wielen getrokken om te kijken of er iets los zat, maar ook dat was niet het geval. Ik dacht dat het misschien iets met het slechte wegdek te maken had, dus ik reed door maar het was echt niet te doen. Ik ben meteen naar de dealer gereden in Den Bosch. Met monteur rondje gereden, en hij constateerde hetzelfde. Al bij zo'n 30km begon het slingeren een beetje. Dus werkplaats in, en eerst met momentsleutel alle bouten langs. Voor zover ik zag gaf geen enkele bout een slag, hooguit een heel klein stukje. Dus de monteur haalde de werkplaatschef erbij. Vreemd verhaal, dus hij gaat ook even rijden, ik mee. En: niks! Niks aan de hand! Ik ben verder gereden naar Amsterdam, geen centje pijn meer. Nu zou je zeggen dan heeft er een bout niet goed vast gezeten (maandag zijn de wielen gebalanceerd) maar volgens mij gaf geen enkele bout echt mee toen hij het checkte. En die laatste paar mm die een paar dan toch misschien meegaven kunnen toch niet veroorzaken wat ik voelde? En wat ik ook heel raar vind is dat het zo plotseling begon, met een uitwijkmanoeuvre. Heeft iemand een idee? Want het rijdt prima nu, maar het voelde echt ernstig daar op de snelweg.....
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: plotselinge onbalans

Bericht door appie »

Je was vast door modder of plas heengereden. Ergens vuilophoping aan de binnenkant van de velg. Dat is er later vast weer uitgeslingerd.
Paar gram bagger kan al tot forse slingeringen leiden.
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
Rob RD
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:30
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: plotselinge onbalans

Bericht door Rob RD »

appie schreef:Je was vast door modder of plas heengereden. Ergens vuilophoping aan de binnenkant van de velg. Dat is er later vast weer uitgeslingerd.
Paar gram bagger kan al tot forse slingeringen leiden.
Inderdaad, of over een klont klei die in je band blijft zitten, of een lollie die even in de regen heeft gelegen...
Das Auto
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: plotselinge onbalans

Bericht door HP Hulscher »

UPDATE!

en plots was het terug, en op weg naar de dealer weer weg, en toen toch weer terug ineens. Nu bij eigen dealer auto op de brug, wat blijkt: kromme aandrijfas. 8300 km gereden, dus dat lijkt me duidelijk. Monteur zei iets over een plaatje dat losraakt en in het lager terecht komt, ik kan me er niets bij voorstellen, maar het schijnt vaker voor te komen. Morgen klaar, garantie. Geen klont modder derhalve :)
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: plotselinge onbalans

Bericht door HP Hulscher »

De aandrijfas is vervangen, en ik hobbel al een stuk minder :) Maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik niet heel strak rijd. Nu kan het natuurlijk zijn dat mijn banden niet meer top zijn (sterker nog, dat weet ik wel zeker, ik geef ze nog zo'n 10.000). Maar ik wil even zeker weten dat alles goed gerepareerd is. Ik heb dan wel 3 jaar garantie, maar ik heb liever dat alles heel blijft. Het verhaal van de monteur is dat er een plaatje binnen waar de as het blok ingaat niet goed heeft gezeten en in of tegen het lager is gaan zitten waardoor de boel stuk gegaan is. Ik kon zien op de brug dat de as zo'n halve cm alle kanten op te bewegen was aan de kant van het blok. Ik had ook de indruk dat ie wat krom was, ik weet niet zeker of dat zo is. Wat ik al wel merk is dat ik zuiniger rijd nu, dus das alvast winst. De monteur zei dat hij het probleem al eerder had meegemaakt, het is een fabricagefout. Iemand bekend met het probleem?
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
pamadana
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:14
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: plotselinge onbalans

Bericht door pamadana »

Hey Hulscher,

Mag ik vragen wat voor een banden jij onder je nieuwe bus hebt liggen?
Ik begrijp uit je verhaal dat je er dus nog geen 20dkm mee rijdt?
Das niet best hoor,volgens mij moet je toch makkelijk 40dkm of meer kunnen rijden met een setje banden?
Ben benieuwd

Groeten Patrick de Vries
http://www.beldebehanger.nl
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: plotselinge onbalans

Bericht door EricP »

Mijn bridgestones voorop waren ook sliks na 30000 km met rustige rijstijl. De michelines liggen er nu bijna 50000 op en hebben nog genoeg profiel

Groet EricP
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: plotselinge onbalans

Bericht door HP Hulscher »

oh sorry ik had ff moeten vermelden dat die banden van mijn vorige bus komen :) Die waren niet echt nieuw toen ze overgezet werden. Ik heb er michelins onder, en daar heb ik waarschijnlijk zo'n 35.000 mee gereden, ik heb het niet precies bijgehouden. Maar vooral in de vorige bus dus.
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
dennis krijger
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2008, 22:19

Re: plotselinge onbalans

Bericht door dennis krijger »

bij mij was ook het plaatje in de aandrijfas los gegaan bij de 8000 km .nieuwe aandrijfas aan l-zijde komt meer voor bij 174 auto .auto heeft nog steets een lichte trilling ;afz Dennis
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: plotselinge onbalans

Bericht door HP Hulscher »

ja ik ben ook nog steeds niet helemaal tevreden eigenlijk.... Eindelijk iemand die dit probleem ook heeft gehad! Het is dan wel onder garantie vervangen, maar ik heb de indruk dat ik nog iets hoor, of eigenlijk voel. Een soort trilling in de vloer van de auto is het eigenlijk, die onafhankelijk van het toerental heel licht voelbaar is. Ik meen het ook te horen, maar ja, een T5 is nou niet echt een hele stille bus.... Ik heb m laatst nog eens op een brug gehad, en toen voelde ik toch nog een hele lichte speling in de aandrijfas. Ik weet niet hoeveel speling een aandrijfas mag hebben (helemaal niets? of toch een beetje?) en ik heb me wel zorgen gemaakt over de klappen die het wiel gemaakt heeft toen de as krom was (want de dealer kon niets vinden..... en het probleem verdween af en toe). Maar goed, ik heb 3 jaar garantie, als er nog schade is neem ik aan dat het binnen die 3 jaar wel naar boven komt. Sterkte ermee!
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: plotselinge onbalans

Bericht door EricP »

Met mijn vorige auto (Vento) ook een aandrijfas met speling gehad (fabrikage fout): bij een bepaald torental begon de as te rammelen net alsof de uitlaat los zat echter aan de verkeerde kant van de auto. Heeft bijna een jaar geduurd voordat ze oorzaak hadden. vooral bij gas geven / loslaten rammelde (en trilde) de as behoorlijk.
Wat de gevolgen zijn op langere termijn weet ik niet maar goed lijkt het me niet: zoiets gaat toch "lubberen". Iets waar zoveel kracht op komt en wat speling heeft moet wel extra sluiten als het "los" ligt.

Suc6 ermee en groet EricP
slager
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mar 2009, 19:41

Re: plotselinge onbalans

Bericht door slager »

Ik heb nu het zelfde probleem als HP hulscher na een snelle bocht trilt de auto als een gek even stoppen en dan gaat het weer goed, ik heb mij laten vertellen dat dan de stuurdemper kapot is (vreemd na 9 maanden en 22000km). wie kent dit probleem of is het iets anders ???. aut.174pk alvast bedankt
Wouter199
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 apr 2007, 13:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: plotselinge onbalans

Bericht door Wouter199 »

:groteogen :groteogen

vorige week ook voor gehad
136 000 km op de teller, net een nieuwe automaatbak er onder gekregen ( in de gerantie ) en een dag later ook op eens een wiel in onbalans
terug naar de gagage ... aandrijfas links stuk ..
bij de garage dachten ze dat ze iets verkeert hadden vast gezet ....
blijkbaar komt het wel meer voor

hij loop weer als een speer :ikrij 6 000km gelopen op 9 dagen :love
heb een 128kw automaatje

groeten Wouter
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: plotselinge onbalans

Bericht door alfagek »

Welke kant is het ?

Zondag merkte ik het zelfde bij mijn bus,

Best wel iritant met een ritje naar frankrijk toe.

Voelde alsof het van het rechter wiel kwam, maar daar zie ik nikt.

Banden zijn nieuwe en goed geballanseerd.

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Plaats reactie