Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspracher probleem

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Eberspracher probleem

Bericht door Freestyle »

Om te beginnen, ik wist niet eens dat ik er 1 had maar na het lezen van een andere discussie over de plaats van het uitlaatje dacht ik hé die heb ik ook! Achteraf ook wel logisch dat ik het niet wist want hij doet het dus niet :gif
Eerst maar even gekeken naar de zekering en die was kapot (overigens een 15A i.p.v. de 10A die in het boekje staat). Nieuwe zekering geplaatst, voelen bij het uitlaatje... 2 seconden blazen en daarna niets. De zekering nog maar eens bekeken en deze was doorgebrand. Kan een kapotte gloeikaars voor kortsluiting zorgen of moet ik het ergens anders zoeken. Ik heb al even gekeken waar dat ding zit maar het wordt een aardig werkje om daar bij te komen.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspracher probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

zwaar lopend ventilator motortje, kortsluiting ergens..., maar een kortsluiting heeft geen 2 seconden nodig (en langer want jij moet na het starten nog uitstappen en naar het uitlaatje gaan)

snelste manier om er achter te komen is bij eberspächer dealer langs te rijden, die kunnen de boel uitlezen en zullen dan vrij snel een diagnose stellen. (schrik niet van de onderdeelprijzen, een nieuwe gloeistift heb ik nog niet onder de 46 euro gevonden bijvoorbeeld)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Eberspracher probleem

Bericht door Freestyle »

Thanks voor de snelle reaktie! Maar als de kortsluiting door de gloeistift zou komen dan kan dat wel na enkele seconden want wat ik van die zuheizer begrepen heb is dat hij eerst de verbrandingskamer schoonblaast en dan pas begint te gloeien. En tja het zal wel weer een hoop geld gaan kosten maar het is ook zonde als zoiets erop zit en het werkt niet.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspracher probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

ach, ik heb de bus bijna 3 jaar en hij doet het nog steeds niet

(kom er vaak niet toe om dat ding er weer onderuit te halen heb er een gebruikte onder gezet die zou werken....
ja, als rookbom wel ja :bifun :bifun ga die ander wel even een keer onder handen nemen en als ie echt werkt gaat ie er onder... voor die tijd nog één keer pompje van de diesel wisselen, zou kunnen dat het pompje dat ik geplaatst heb (toen ik hem kocht werkte het pompje niet en deed ie dus niet veel) eigenlijk voor een 5kw is, dan krijgt ie dus teveel diesel.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Eberspracher probleem

Bericht door GerJol 716 »

Doseerpompje is voor de kachels gelijk, de aansturing vanuit de kachel zorgt voor de puls op het pompje.
En daarmee dus de hoeveelheid brandstof die de kachel nodig heeft.

De kachel heeft een zelfdiagnose, en als de gloeiplug niet in orde is, zal die na ± 5 sec. weer uitgaan.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspracher probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat van die pomp heb ik dus gelezen als mogelijke oorzaak van rookbomgedrag

en als ie wit rookt alsof je een antieke stoomloc bent, en de zelfdiagnose sluit volgens jou de gloeiplug uit, wat zou het dan zijn?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
eric709
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:30
Locatie: Hattem

Re: Eberspracher probleem

Bericht door eric709 »

Hoe zit het eigenlijk met de brandstoftoevoer, ik heb verschillende aansluitingen gezien.
1 rechtstreeks uit de tank ( zonder voordruk)
2 aftakking op de brandstofleiding naar de motor ( met voordruk van de brandstofpomp in de tank bij draaiende motor.)

Heeft de voordruk voor het doseerpompje invloed op de hoeveelheid die ingespoten wordt in de standkachel?
:zwaai Eric.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspracher probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

origineel komt ie uit de tank, dus afgetakt van de brandstofleiding naar de motor is een achteraf ingebouwde kachel.....

daarnaast heeft aftakking in de aanvoerleiding naar de pomp hooguit een voor ONDERdruk, de inspuitpomp ZUIGT diesel aan (wordt dus niet uit de tank onder druk naar voren gebracht)

in principe zou een voordruk wel invloed hebben, maar dat zou dus a.d.h.v. de verbrandingsresultaten aangepast worden door de electronica van de kachel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Da Cheazzz
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 jul 2009, 09:15

Re: Eberspracher probleem

Bericht door Da Cheazzz »

goedemorgen vw vrienden,

Heb ook effe een vraagje over standkachel maar dan eentje van Webasto.
Wil em buiten de bus hangen, wegens geluid ,ruimte ,maar ook geen diesel binnen krijgen.

Zit nog met 1 probleempje, de diesel, volgens het inbouwschema wat ik erbij heb moet ik de gewone dieseltoevoer van de motor nemen en daar een vertakking opzetten.
Nu is mijn vraag dus : geeft deze ingreep geen problemen op de prestaties van mijn motor?
Volgens wat ik hierboven lees dus niet? Kan ik hem ook rechtstreeks op de tank zetten, met een aparte aansluiting rechtstreeks in de tank?
Of maakt het echt niks uit? Want de orginele brandstofslang aftakken is wel het gemakkelijkste...

Alvast bedankt!
Groetjes Michiel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspracher probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, maakt niet uit, een dieslemotor verpompt veeeeel meer diesel dan ie verbruikt, het overschot pompt ie terug naar de tank, daarbij is een aftakking waar de kachel een klein beetje diesel weg zuigt niet van invloed op de stroom die de inspuitpomp genereerd.

Op de tank is lastig zoals je zelf al aangaf, moet je een aftakking op de tank aanbrengen (waarbij ik nog niet bekeken heb of die echt een eigen aanzuigleiding heeft (wat wel mooi zou zijn) of dat ie daar ook gewoon afgetakt wordt van de motor-toevoer

Een eigen aanzuigleiding in de tank is het mooist, en die dan zo afstellen dat ie de laatste 10 liter niet uit je tank kan zuigen, dan kun je altijd nog naar het tankstation rijden als je kachel de tank"leeg gebrand" heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie