Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Laten zakken
Laten zakken
Ik wou vanmiddag de voorkant van de bus laten
zakken(hij staat nogal hoog op zn poten) Ik krijg geen beweging in de moeren van
de draadeinden achter de tank. Is het misschien verstandig om de bus op te krikken
,om er zo wat gewicht vanaf te halen?
zakken(hij staat nogal hoog op zn poten) Ik krijg geen beweging in de moeren van
de draadeinden achter de tank. Is het misschien verstandig om de bus op te krikken
,om er zo wat gewicht vanaf te halen?
Je hebt zelf een korte neus!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Laten zakken
zal wel IETS helpen, maar ik denk dat de komende week dagelijks stevig inspuiten met kruipolie (geen WD 40, maar echte kruipolie) meer effect heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Laten zakken
Bus is van 1998 dus kan me voorstellen dat de boel goed vast gerrot zit,
als je hier op t forum leest is het zelfs voor mn zoontje van 9 een makkie.vandaar mn vraag.In ieder geval bedankt
voor de tip Roger en succes met je blok.
als je hier op t forum leest is het zelfs voor mn zoontje van 9 een makkie.vandaar mn vraag.In ieder geval bedankt
voor de tip Roger en succes met je blok.
Je hebt zelf een korte neus!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Laten zakken
geen dank(voor de tip) / dankjewel(vanwege de opmerking over het motorblok)
overigens is er over het verlagen van de voorkant al heel wat geschreven, ook heeft Peter (Multivan Generation) op zijn Site (http://www.eldiape.com" onclick="window.open(this.href);return false;) vast een stuk over geschreven..... bij tips en trucs verwacht ik ook dat je wat kunt vinden erover...
heb je wat te lezen als je op de kruipolie wacht....
overigens is er over het verlagen van de voorkant al heel wat geschreven, ook heeft Peter (Multivan Generation) op zijn Site (http://www.eldiape.com" onclick="window.open(this.href);return false;) vast een stuk over geschreven..... bij tips en trucs verwacht ik ook dat je wat kunt vinden erover...
heb je wat te lezen als je op de kruipolie wacht....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Laten zakken
Hopen dat bij mij ze niet vast zitten want maandag word de achterkant verlaagd, en de voorkant mag ik zelf doen want daar beginnen ze niet aan bang dat het fout gaat zeker
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Laten zakken
Waarom doe je de achterkant ook niet zelf?
Is een peuleschilletje om te doen, hoef je geen echte sleutelaar voor te zijn.
De voorkant verlagen is ook goed zelf te doen hoor, wel even de draadeinden achter de tank opmeten van de torsie.
Er zit nl. verschil in tussen links en rechts, en 1 mm terugdraaien komt overeen met ongeveer 2,5 mm naar beneden zakken.
Gerard
Is een peuleschilletje om te doen, hoef je geen echte sleutelaar voor te zijn.
De voorkant verlagen is ook goed zelf te doen hoor, wel even de draadeinden achter de tank opmeten van de torsie.
Er zit nl. verschil in tussen links en rechts, en 1 mm terugdraaien komt overeen met ongeveer 2,5 mm naar beneden zakken.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: Laten zakken
Hij staat maandag toch op de brug vanwege de waterpomp die vernieuwd word, dus dan gelijk de veren er maar onder.
En heb uitvoerig gelezen hoe ik de voorkant moet verlagen
En heb uitvoerig gelezen hoe ik de voorkant moet verlagen
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Re: Laten zakken
Vanmiddag zelf de achterveren gedaan ,buiten op de stoep 3 kwartier werk.
Je hoeft je wielen er geeneens af te halen.....
Je hoeft je wielen er geeneens af te halen.....
Je hebt zelf een korte neus!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laten zakken
als je voor gaat verlagen even wit schilderstape op bv 2.5cm onder de moer plakken aan beidde kanten werkt makkelijker als ieder keer meten, das echt een geklooi.
Boel wel ff opkrikken EN POOTJES ERONDER ALS JE ERONDER GAAT LIGGEN!!!
Boel wel ff opkrikken EN POOTJES ERONDER ALS JE ERONDER GAAT LIGGEN!!!
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Laten zakken
ik doe het altijd anders..
Je meet het gedeelte van draadeinde tot aan de onderzijde van de moer met een schuifmaat.
Ik kras die maat even in de onderbodembescherming, welke op de tank zit.
Ik reken even naar welke afstand ik wil.
2,5 cm lager is 1 cm op het draadeind.
Stel mijn schuifmaat op de nieuwe waarde in en fixeer hem.
Ga vervolgens draaien en hou de schuifmaat er dan gewoon tegenaan totdat je op de gewenste hoogte bent.
Voor de andere zijde weer eerst even meten en dan zie boven.
De meetwaarde voor wat betreft het draadeinde zal meer dan waarschijnlijk afwijken van de andere zijde.
Maar je moet wel hetzelfde aantal cm of mm aanhouden wat je naar boven of naar beneden wilt.
Ik zou hem niet op de krik zetten!!
Een tijdje terug dat wel gedaan bij een andere bus, en daarbij zaten de moeren ook erg vast.
We draaiden de kop aan de bovenzijde van de torsiestang uit zijn houder, en dan ben je veel verder van huis!!.
Mijn advies, laat hem op zijn wielen staan..
Je meet het gedeelte van draadeinde tot aan de onderzijde van de moer met een schuifmaat.
Ik kras die maat even in de onderbodembescherming, welke op de tank zit.
Ik reken even naar welke afstand ik wil.
2,5 cm lager is 1 cm op het draadeind.
Stel mijn schuifmaat op de nieuwe waarde in en fixeer hem.
Ga vervolgens draaien en hou de schuifmaat er dan gewoon tegenaan totdat je op de gewenste hoogte bent.
Voor de andere zijde weer eerst even meten en dan zie boven.
De meetwaarde voor wat betreft het draadeinde zal meer dan waarschijnlijk afwijken van de andere zijde.
Maar je moet wel hetzelfde aantal cm of mm aanhouden wat je naar boven of naar beneden wilt.
Ik zou hem niet op de krik zetten!!
Een tijdje terug dat wel gedaan bij een andere bus, en daarbij zaten de moeren ook erg vast.
We draaiden de kop aan de bovenzijde van de torsiestang uit zijn houder, en dan ben je veel verder van huis!!.
Mijn advies, laat hem op zijn wielen staan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laten zakken
laatste is een goeie Peter, zal hem onthouden.
Bij mij gingen de moeren redelijk makkelijk zelfs zonder kruipolie had ze wel even goed schoongemaakt met een staalborstel.
Bij mij gingen de moeren redelijk makkelijk zelfs zonder kruipolie had ze wel even goed schoongemaakt met een staalborstel.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Laten zakken
Dat weet ik nog niet Stijn,Ik heb lichtere veren achter gemonteerd.ivm dc die
er nu inzit .De achterkant bus stond 74 cm van de grond, onderkant spatbordrand tot het asfalt.En de voorkant
zet ik op gelijke hoogte als achter, alleen de boel nog gangbaar krijgen.Hij staat er nu bij alsof er 2ton
geladen is .Maar dat komt wel goed. Hoe is t met de rooie schicht?
er nu inzit .De achterkant bus stond 74 cm van de grond, onderkant spatbordrand tot het asfalt.En de voorkant
zet ik op gelijke hoogte als achter, alleen de boel nog gangbaar krijgen.Hij staat er nu bij alsof er 2ton
geladen is .Maar dat komt wel goed. Hoe is t met de rooie schicht?
Je hebt zelf een korte neus!
Re: Laten zakken
het ligt even stil (examens en koud) maar ben ondertussen onderdelen aan het verzamelen.riesk schreef:Dat weet ik nog niet Stijn,Ik heb lichtere veren achter gemonteerd.ivm dc die
er nu inzit .De achterkant bus stond 74 cm van de grond, onderkant spatbordrand tot het asfalt.En de voorkant
zet ik op gelijke hoogte als achter, alleen de boel nog gangbaar krijgen.Hij staat er nu bij alsof er 2ton
geladen is .Maar dat komt wel goed. Hoe is t met de rooie schicht?
als er vorderingen zijn lees je het wel
ivm dat verlagen, eerst de draadstangen met een staalborstel opkuisen en inspuiten met wd40
en als het moeilijk gaat eens een stukje terug omhoog draaien en het vuil eens wegkuisen met een staalborstel.
ik zou er persoonlijk toch wat druk afhalen met een krik
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Laten zakken
en zorgen dat mocht er iets mis gaan (toch die bout uit je chassis klappen of wat dan ook) dat ie niet omlaag kan vallen (dus assteunen 5cm onder de as zetten)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon