Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slecht starten en optrekken

vragen over de T5
Plaats reactie
Risjosi
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2008, 21:18

Slecht starten en optrekken

Bericht door Risjosi »

Mijn T5 174 PK van 2004 is pas voorzien van een nieuwe nokkenas en klepstoters. Hij reed en startte nog normaal maar vooral vlak na de start kwam er een kloppend geluid uit de luchtinlaat.
Na inspectie bleken bijna alle nokken slijtage te vertonen en één nok was werkelijk helemaal weggesleten!
De boel is vakkundig gerepareerd en gecontroleerd; alle grafiekjes waren goed en na reset van oude storingen zijn er geen nieuwe storingen in beeld gekomen.
Toch is alles niet als voorheen want bij de start is het net alsof het stationaire toerental te laag staat afgesteld en ook al geef ik gas bij dan nog gaat hij pas na ongeveer 10 seconden starten, normaal stationair lopen. Vervolgens reageert de motor pas ongeveer 6 seconden later nadat ik het gaspedaal in heb getrapt, dit is het geval bij zowel stilstand , optrekken als doorschakelen.
Tijdens het rijden, boven zo'n beetje 2000 toeren, is er niets loos en trekt hij als vanouds pittig door.

Misschien is er iemand die deze symptonen herkent, alle suggesties zijn welkom. :driveT5
Laatst gewijzigd door Risjosi op 25 feb 2010, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Slecht starten en optrekken

Bericht door erik 924 »

Bij hoeveel km is de nokkenas vervangen?
Heb je met te kort olie gereden???

Heb ook een 174 pk uit 2004! :alarm
Risjosi
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2008, 21:18

Re: Slecht starten en optrekken

Bericht door Risjosi »

De nokkenas is bij 192000 kilometer vervangen en inderdaad olietekort is vrijwel zeker de oorzaak geweest.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Slecht starten en optrekken

Bericht door Danny »

't Zou me dan wel verbazen dat enkel de nokkenas schade heeft opgelopen...
zeker als die al zo ver heen was zoals je beschreef.

Danny
Risjosi
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2008, 21:18

Re: Slecht starten en optrekken

Bericht door Risjosi »

Het is niet zo dat ik zonder olie of onder het minimum peil heb gereden maar mij is verteld dat het bij dit type motoren het beste is om het peil zo goed als continu op het maximum te houden.
Dit houdt voor mij in dat ik wat vaker dan 1 keer per jaar moet peilen... :bonk
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Slecht starten en optrekken

Bericht door Danny »

mij is verteld dat het bij dit type motoren het beste is om het peil zo goed als continu op het maximum te houden
Het spijt me maar daar geloof ik niet in, er is een flinke marge ingebouwd in je oliehoeveelheid en die mag flink schommelen. de oorzaak van de nokkenassen zou ook kunnen liggen aan gebrekkige smering bij -te- zware belasting, bv koud blok in de toeren jagen.

Hoedanook ik wil jou niet op stang jagen maar dat dat ene onderdeeltje enkel slijt omdat je olie niet op 't maximum gevuld is daar geloof ik niet in, 7.5 liter of 8 liter bij manier van spreken...'t zou wat worden.

toch maar eens goed laten nakijken als ik jou was, alvast sucses en hopelijk kost het je niet teveel :bonk

grts Danny :toppie
splitje
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2008, 08:17

Re: Slecht starten en optrekken

Bericht door splitje »

denk dat je waarschijnlijk vroeger eens last gaat gehad hebben van een lekkende waterpomp, waardoor de olie werd vermengd met water hierdoor krijg je slechtere smering en slijt de nokkenas in.
Dit is een gekend probleem, heb dit al vaker gehoord.
Plaats reactie