Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Temperatuur sensor vraag
Temperatuur sensor vraag
Een poosje geleden trok de bus niet zo hard nadat de distrubutieriem vervangen was , tijdens het chippen werd het duidelijk waardoor dit kwam , de brandstofpomp stond te hoog
Dit is ondertussen weer goed gezet , maar na een paar dagen begon de bus weer minder te trekken en veel meer te roken , lokale mistbanken zeg maar.
Dus meteen weer naar de garage , deze hebben alles uitgelezen luchtmassa meter , turbodruk enz. Ze kwamen tot de conclusie dat de temperatuursensor niet lekker meer was. Dit klopt ook wel , want de temperatuur meter zakt soms van de 90 graden naar de 80 toe.
Het vreemde is ook als de bus koud is en je geeft gas en soort van geluid uit het zekeringskastje komt alsof er een schakelaar word in/uitgeschakeld word. Dit gebeurt ook als je het gas los laat. Als de bus warm is is er niks aan de hand
Hebben sommige hier dit ook weleens gehad? En kan dit het wezen? Of mischien wat anders?
Het gaat om een 150 pk caravelle uit eind 1999
Dit is ondertussen weer goed gezet , maar na een paar dagen begon de bus weer minder te trekken en veel meer te roken , lokale mistbanken zeg maar.
Dus meteen weer naar de garage , deze hebben alles uitgelezen luchtmassa meter , turbodruk enz. Ze kwamen tot de conclusie dat de temperatuursensor niet lekker meer was. Dit klopt ook wel , want de temperatuur meter zakt soms van de 90 graden naar de 80 toe.
Het vreemde is ook als de bus koud is en je geeft gas en soort van geluid uit het zekeringskastje komt alsof er een schakelaar word in/uitgeschakeld word. Dit gebeurt ook als je het gas los laat. Als de bus warm is is er niks aan de hand
Hebben sommige hier dit ook weleens gehad? En kan dit het wezen? Of mischien wat anders?
Het gaat om een 150 pk caravelle uit eind 1999
Nog even een kleine aanvulling op het hele verhaal:
Als mn bus koud wegrijd , na ong een nachtje stil hebben gestaan en vooral met nachtvorst , dan hoor je tussen de 1700 en de 2000 rpm een soort luid trillend/schurend geluid. Tijdens dit geluid rookt de bus ook een stuk harder , zijn geen ''stabiele'' rookpluimen , maar eerder soort van ''plofwolken'' . Na een goede 500 mtr houdt dit op en is er niets aan de hand.
Normaal gesproken met warm weer als ik mn bus start hoor je geen diep geluid uit de uitlaat komen (EPS Sportuitlaat RVS 63 MM) , het diepe geluid komt pas na 2000 toeren als de turbo volop begint te werken.
Maar het vreemde is , als het een nacht gevroren heeft en je bus de start je meteen een diep geluid hoort , terwijl dit normaal pas rond de 2000 rpm te horen is . Na een 2 lichtjes te pompen met het gas loopt de bus weer normaal.
Zou dit alles met de turbo te maken kunnen hebben?
Als mn bus koud wegrijd , na ong een nachtje stil hebben gestaan en vooral met nachtvorst , dan hoor je tussen de 1700 en de 2000 rpm een soort luid trillend/schurend geluid. Tijdens dit geluid rookt de bus ook een stuk harder , zijn geen ''stabiele'' rookpluimen , maar eerder soort van ''plofwolken'' . Na een goede 500 mtr houdt dit op en is er niets aan de hand.
Normaal gesproken met warm weer als ik mn bus start hoor je geen diep geluid uit de uitlaat komen (EPS Sportuitlaat RVS 63 MM) , het diepe geluid komt pas na 2000 toeren als de turbo volop begint te werken.
Maar het vreemde is , als het een nacht gevroren heeft en je bus de start je meteen een diep geluid hoort , terwijl dit normaal pas rond de 2000 rpm te horen is . Na een 2 lichtjes te pompen met het gas loopt de bus weer normaal.
Zou dit alles met de turbo te maken kunnen hebben?
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Ik weet dat de VTG lader tussen de genoemde toerentallen aan het schakelen is met de verstelbare vanen, maar dan zou ik even moeten luisteren naar dat geluid. Als de motor warm is, is dat geluid dan helemaal weg, of hoor je het altijd, ongeacht de buiten temperatuur, motor warm/koud?
Wat ik kan bedenken is dat de vanen vast zouden kunnen staan, terwijl het vacuum probeert in de rust stand te komen wat dus niet wil lukken, maar das een gedachte kronkel die ik heb.
René (ook 150pk AXG)
Wat ik kan bedenken is dat de vanen vast zouden kunnen staan, terwijl het vacuum probeert in de rust stand te komen wat dus niet wil lukken, maar das een gedachte kronkel die ik heb.
René (ook 150pk AXG)
Het geluid komt alleen voor als de motor koud is , en alleen na een nachtje stil te hebben gestaan met een buitentemperatuur van beneden de 4 gradenBerrie en Rene schreef:Ik weet dat de VTG lader tussen de genoemde toerentallen aan het schakelen is met de verstelbare vanen, maar dan zou ik even moeten luisteren naar dat geluid. Als de motor warm is, is dat geluid dan helemaal weg, of hoor je het altijd, ongeacht de buiten temperatuur, motor warm/koud?
Wat ik kan bedenken is dat de vanen vast zouden kunnen staan, terwijl het vacuum probeert in de rust stand te komen wat dus niet wil lukken, maar das een gedachte kronkel die ik heb.
René (ook 150pk AXG)
hoi
t kan heel goed je sensor zijn hoor!
ik heb danwel een benzine bus maar had constant gedoe met mijn verbruik/stationair lopen enz.
ik heb recent beide sensoren vervangen en tataaaa
mijn temp meter loopt weer normaal op naar waar die hoort(kwam nooit hoger als 70 max)
en mijn verbruik is nu weer normaal
plus me bussie rijdt soepeler als ooit tevoren
ik had inderdaad ook dat "klikkende" geluid in mijn zekeringenkastje voorheen
succes!
T4 groet
Timm
t kan heel goed je sensor zijn hoor!
ik heb danwel een benzine bus maar had constant gedoe met mijn verbruik/stationair lopen enz.
ik heb recent beide sensoren vervangen en tataaaa

mijn temp meter loopt weer normaal op naar waar die hoort(kwam nooit hoger als 70 max)
en mijn verbruik is nu weer normaal
plus me bussie rijdt soepeler als ooit tevoren

ik had inderdaad ook dat "klikkende" geluid in mijn zekeringenkastje voorheen
succes!
T4 groet
Timm
http://www.PcTechsupport.nl
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
http://www.selfdefense-friesland.nl
1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Laten we het hopen dat dit het is , klinkt idd hetzelfde als wat jij had. Begint steeds heftiger te roken en steeds minder te trekken.Heb je toevallig ook de sensor van je koelvloeistof laten vervangen?timm 908 schreef:hoi
t kan heel goed je sensor zijn hoor!
ik heb danwel een benzine bus maar had constant gedoe met mijn verbruik/stationair lopen enz.
ik heb recent beide sensoren vervangen en tataaaa![]()
mijn temp meter loopt weer normaal op naar waar die hoort(kwam nooit hoger als 70 max)
en mijn verbruik is nu weer normaal
plus me bussie rijdt soepeler als ooit tevoren![]()
ik had inderdaad ook dat "klikkende" geluid in mijn zekeringenkastje voorheen
succes!
T4 groet
Timm
T4 begint nu wel erg te roken heeft niet echt meer weg van mistbanken maar eerder van zonsverduisteringen
Ik ben nieuw op deze site, maar misschien kan iemand mij helpen.timm 908 schreef:hoi
t kan heel goed je sensor zijn hoor!
ik heb danwel een benzine bus maar had constant gedoe met mijn verbruik/stationair lopen enz.
ik heb recent beide sensoren vervangen en tataaaa![]()
mijn temp meter loopt weer normaal op naar waar die hoort(kwam nooit hoger als 70 max)
en mijn verbruik is nu weer normaal
plus me bussie rijdt soepeler als ooit tevoren![]()
ik had inderdaad ook dat "klikkende" geluid in mijn zekeringenkastje voorheen
succes!
T4 groet
Timm
Het volgende probleem heb ik: de motortemperatuurmeter slaat niet meer uit, waar bevindt zich de sensor?
- Multivan Generation
- Berichten: 34496
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar
Enne we spreken over de zelfde sensor? G110?
De tempsensor voor de koelvloeistof?
Trouwens hierop verder bordurend, zijn er ook andere sensoren met een andere waarde, die ervoor zorgen dat het koelvloeistof van mijn busje iets sneller warm wordt. Duurt nu namelijk naar mijn mening aardig lang.
Alle verbruikers aan en dan nog ruim 8 kilometer voordat de temperatuurmeter op 90 graden staat

Enne we spreken over de zelfde sensor? G110?
De tempsensor voor de koelvloeistof?
Trouwens hierop verder bordurend, zijn er ook andere sensoren met een andere waarde, die ervoor zorgen dat het koelvloeistof van mijn busje iets sneller warm wordt. Duurt nu namelijk naar mijn mening aardig lang.
Alle verbruikers aan en dan nog ruim 8 kilometer voordat de temperatuurmeter op 90 graden staat

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...