Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

goedkope of dure diesel

vragen over de T5
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

goedkope of dure diesel

Bericht door belgacom »

Voor de specialisten onder ons:
Zijn die dure diesels (shell, Q8, totall etc.) nou echt beter voor de motor of valt dat nu wel mee? Mijn garagist zegt dat de goedkope dieselpompen, dus de kleine ketens die soms wel tot 10 cent per liter goedkoper zijn, geen goeie kwaliteit leveren met schade aan brandstofpomp en motor als gevolg. Volgens mij valt dat wel mee. Met 70.000 km per jaar scheelt het redelijk in de kosten.

Wat is jullie ervaring?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

duur?

Bericht door vaniac »

De zogenaamd dure dieselsoorten zoals Shell V-power zijn voor een belangrijk deel samengesteld uit synthetische grondstoffen. De belangrijkste is GTL (gas to liquid). GTL wordt geraffineerd uit gas. Het resultaat is een zeer schone brandstof. Deze zorgt ervoor dat de motor veel minder snel vervuilt dan met diesel op pure aardoliebasis. Deze bevat veel zwavel als verontreiniging.
Als je waarde hecht aan een langdurig schone motor en tevens iets minder milieuverontreiniging kun je het beste V-power of BP-ultimate etc. tanken. Op de lange termijn verdien je dit toch wel terug door minder slijtage.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Ik heb een tijdje op goedkope diesel gereden. Ik had wat kleine probleempjes met de auto (geen schade aan motor of zo, maar bv. lastige koude start). Ik rij inmiddels op V-power of BP-ultimate en het verschil mag er zijn: veel beter starten, mooier lopen, voelt sterker aan, en nog ietsje zuiniger ook (dat komt de km-prijs weer ten goede). Voor mij is de keuze gemaakt....
Multivan
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jan 2007, 18:39
Locatie: Delfzijl

Bericht door Multivan »

Ik rij met een T5 multivan (DC) en rij nu ongeveer een jaar uitsluitend op Shell V-power. Ik ben niet zo technisch als Vaniac, echter ik heb gemerkt dat de motor iets stiller is (174 pk gechipt naar 195 pk) en dat het verbruik iets naar beneden gaat. Mijn mening is dat je ongeveer even dur uit bent of je nu gewone diesel tankt (iets hoger verbruik) of dat je V-power tankt (iets lager verbruik. De winst is dus een schone motor en minder milieuvervuiling
Gebruikersavatar
Joostt5
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:33
Locatie: Tilburg

Bericht door Joostt5 »

Is er ook zo'n groot verschil in de benzine varianten. Wij hebben ook een benzine auto en is het dan ook verstandiger om V-Power ofzo te tanken?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

In reactie op Vaniac...is het ook niet zo dat je bij gebruik van een roetfilter veel beter de "dure"diesel kunt gebruiken?Dit om te voorkomen dat het filter snel dichtzit?
De zware heftrucks bij Corus hebben zo'n filter en lopen op speciale en dus zwavelarme diesel....ook om het filter langer schoon te houden.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Willem de Tweede
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2007, 09:47

Re: goedkope of dure diesel

Bericht door Willem de Tweede »

[quote="belgacom"]Voor de specialisten onder ons:
Zijn die dure diesels (shell, Q8, totall etc.) nou echt beter voor de motor of valt dat nu wel mee?

Vanaf het begin ( 60.000 km nu gereden) rij ik de Multivan op V-power diesel. Nooit problemen met de standkachel gehad, nooit met de motor, en opvallend weinig ( 1 keer nog maar) voor onderhoud in de garage geweest. Ik kan het uiteraard niet vergelijken met hoe het verlopen zou zijn als ik andere diesel had getankt, maar de doorslag gaf voor mij het hele regelmatige gebruik van de standkachel.
Groet: willem de Tweede.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

v-power of ultimate

Bericht door vaniac »

Joostt5 schreef:Is er ook zo'n groot verschil in de benzine varianten. Wij hebben ook een benzine auto en is het dan ook verstandiger om V-Power ofzo te tanken?
Wat voor de dieselbrandstof geldt, geldt ook voor benzine. Op langere termijn verdienen deze superbrandstoffen zich altijd terug.
urla
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 feb 2007, 19:16

Bericht door urla »

welke zijn dan goede diesel soorten alleen schell v power of zijn er nog meer,
zelf wil ik texaco gaan tanken of loont het de moeite om 10 km te rijden voor v power te tanken?
ik rijdt niet echt veel en vooral korte stukken.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

???

Bericht door vaniac »

urla schreef:welke zijn dan goede diesel soorten alleen schell v power of zijn er nog meer,
zelf wil ik texaco gaan tanken of loont het de moeite om 10 km te rijden voor v power te tanken?
ik rijdt niet echt veel en vooral korte stukken.
Volgens mij hebben alleen Shell en BP deze speciale diesel en benzine
in hun leveringsprogramma (respectievelijk V-power en Ultimate).
Op de websites van beide maatschappijen kun je de betreffende tankstations opzoeken.
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

hier in België heb je ook Total Excellium...
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Je hebt inderdaad 3 soorten,Shell Vpower,BP Ultimate en Total exellium,de laatste vind ik de mindere van deze 3,en ik moet ook bevestigen dat het toch allemaal een stukkie beter rijd :yes
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, onze T4 rijdt ook alweer een tijdje op Vpower diesel van Shell.
De motor is stiller en het verbruik is gunstiger, iets meer trekkracht.
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Bericht door henk106 »

Geen meerwaarde Shell V-Power en Total Excellium’
vrijdag, 20 april 2007 - De dieselvarianten van de premium brandstoffen Shell V-Power en Total Excellium zijn niet beter dan gewone dieselbrandstof, concludeert de Duitse Autozeitung. Alleen Aral Ultimate werkt.

Het blad liet een test uitvoeren door het autotechnische onderzoeks- en ingenieursbureau FAKT in Heimertingen. Het resultaat: bij tests met een Mercedes en een Skoda konden de onderzoekers alleen positieve resultaten meten bij Aral Ultimate (Aral wordt in Duitsland als merknaam gebruikt door BP). Aral Ultimate diesel leidde bij de Skoda tot 2,7 pk meer en zorgde volgens de onderzoekers tot een brandstofbesparing van zes procent bij de Mercedes. Bovendien registreerden de ingenieurs een lagere stikstofoxide-uitstoot. Bij Shell V-Power diesel en Total Excellium diesel konden de onderzoekers geen lager verbruik of extra pk’s vaststellen.
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Naar mijn eigen ervaring stookte mijn T4 TDgrijsItje meer Total Excellium op dan 'budget'-diesel. 2x een tank V-power achter elkaar opgereden en dat gaf hetzelfde verbruik als de normale Gulf-diesel die ik gewoonlijk voor 10 tot 12 cent/l goedkoper tank. Enige resultaat is dus dat ik 20 euro teveel heb uitgegeven. De motor liep overigens op V-power wel mooier.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie