Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Invalide tarief ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Invalide tarief ?

Bericht door Fred-15 »

Hoi allen.
Wie weet hier iets van , een kennis van mij (helaas een transjit rijder) had de verlaagde belasting aan gevraagt voor zijn auto bj 2001 en deze is toegekent door de inspecteur der belastingen na 8 maanden word zijn auto door een passant totalos gereden terwijl hij thuis zat aan de koffie, na 3 maanden zoeken en ruzieen met de verzekering heeft hij een ander aangeschaft bj .2005 tevens heeft hij wederom het verlaagde tarief aan gevraagt en dit krijgt hij in eens niet meer mits hij kan aantonen dat ie in een rolstoel zit e.d.
ook is hij lid van het SBG gebeuren en berijkt daar ook niets , men zegt dat hij de auto voor een bepaalde data in het bezit had moeten hebben ?? is dit zo of hoe zit dat ?
Dit houd in dat als je nu rijd met invalide tarief en je bus word totalos verklaard je koopt een jongere of andere bus dat je geen recht meer hebt op het verlaagde tarief ? hoe zit dat ??
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Fred,

Het is al eens eerder behandelt hier, het is inderdaad zo dat je afhankelijk moet zij van een rolstoel of scootmobiel en je moet een huur of koop overeenkomst laten zien.
Ook een invaliden parkeerkaart moet erbij.
Dus niet automatisch.
En de leeftijd van de auto doet er ook niet toe,dat mag gerust een nieuwe auto zijn,dan hoef je de BPM ook niet te betalen.
Je kunt bij de belasting dienst de voorwaarden aanvragen.

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Bericht door Fred-15 »

Harry.

Als ik het dus goed begrijp iedereen die toen een verlaging heeft gekregen op basis van artsen verklaringen die niet rolstoel gebonden zijn hebben pech je moet dus blijven rijden op je toen verkregen verlaagd tarief en zorgen dat je auto niet totalos gaat ? ik denk dat er dan velen zijn die nood gedwongen hun bussie moeten blijven houden en zorgen dat ie heel blijft.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Bericht door richie »

Hoi Fred,

Om een grijskenteken auto "voordelig" te kunnen rijden moet er een aanleiding voor zijn, nl het vervoer van een rolstoel die niet vouwbaar is.

Dus om een rolstoel te kunnen vervoeren heb je ruimte nodig, bv een bus.

Heb je een andere handicap die ook vereist dat je met iets groots verplaatst moet worden, dan kan je ook ontheffing krijgen.

De regels zijn na te kijken bij de belastingdienst.

Groeten,

Richie
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Bericht door Fred-15 »

Ja oke .

Waar het om gaat is dat er mensen zijn die geen rolstoel gebruiker zijn en toch een ontheffing hebben gekregen wegens ernstige rug en been klachten die een auto nodig hebben met een hoge instap en een goede zit,
deze mensen vallen dus nu mooi buiten de boot ??

Op de site van de belasting dienst is er niets van terug te vinden
De afspraken die zijn gemaakt dat je auto niet aangepast hoeft te zijn
staat er niet bij en heeft er nooit bij gestaan deze afspraken zijn door de belastingdienst toegekent en gehonoreerd voor mensen met rug en andere klachten.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Dat denk ik wel,maar vraag eens in Apeldoorn wat de mogelijkheden zijn.

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Bericht door Die Bruine »

Belastingdienst is vrij resoluut. Ben je niet afhankelijk van een bus, dan heb je pech. Het is niet alleen een rolstoel, sommige mensen moeten met bed en al verplaatst worden. Voor rugklachten en een hoge zit ben je niet gebonden aan een bus met laadruimte.
Ik zou heel goed moeten zoeken, maar ik heb ooit eens wat artikelen hierover gevonden en wat discussies op andere fora gevolgd. Voor een hoge zit kun je ook een MPV of een Jeep aanschaffen is waar het op neer komt. Vandaar dat je rolstoel ook niet opklapbaar mag zijn. Want daar heb je inmiddels andere oplossingen voor. Dat je 70 bent, gezond genoeg om te rijden, maar fysiek te zwak om de rolstoel op te klappen is pech hebben voor je. Je doet er niets tegen. Ik moet maar blij zijn dat de rolstoel van mijn zoon niet is op te klappen.....
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Bericht door Fred-15 »

Oke mensen bedankt voor de reacties.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Bericht door ardesch 879 »

Nou Fred je moet het zien als een sterfhuisconstructie. Op basis van de hardheidsclausule kun je met verklaring van arts tegen laag tarief blijven rijden, op de verklaring van de belastingdienst staat ook heel duidelijk dat het alleen geldt voor de auto met het kenteken wat voor 1 jullie 2005 op naam staat.
Ik zit met het zelfde probleem, gebruik mijn T4 voor het werk. In 1999 nieuw gekocht inmiddels 317000km op de teller, maar ik moet blijven rijden voor zolang het duurt maar ben nog wel met de belasting dienst bezig.

Maar kan jouw kennis met die sjit bus de tegenpartij toch aansprakelijk stellen voor de schade, zonder schade had hij misschien nog 5 jaar kunnen rijden tegen laag tarief dus het verschil is gewoon schade.

Grotjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Ardesch,

Ik ben het niet met je eens,ik heb een nieuwe t5 gekocht in 2006 en heb de BPM terug en het lage tarief houderschaps belasting.
Geen enkel probleem dus!

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Bericht door ardesch 879 »

Wij hebben het over de gehandicaptenregeling, ik kan je zaterdag de papieren wel laten zien.

Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Bericht door Ernst »

ardesch 879 schreef:Wij hebben het over de gehandicaptenregeling, ik kan je zaterdag de papieren wel laten zien.

Groetjes Driekus Ardesch
Nou Driekus ben ook benieuwd naar die paieren, ben het nl helemaal met Harry eens, volgens mij moet het gewoon kunnen, MITS je uiteraard aan de voorwaarden voldoet zoals die scootmobiel e.d.
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik zit ook in die gehandicapten regeling, mijn rolstoel is wel opvouwbaar.
Gaat praktisch nooit uit elkaar.

Maar ik neem plaatst achter het stuur met mijn rolstoel en heb ook geen tussenschot. Er zijn uitzonderingen soms, ligt er net aan hoe je situatie is.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie