Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

camper bouwen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

camper bouwen

Bericht door surfingerik »

Toen ik 15 was en al fanatiek surfer wou ik al mijn eigen vw camper. Nu 10 jaar later gaat het eindelijk beginnen, het busje is gekocht en nu gaan we beginnen met het ombouwen van onze droombus. Het leek me leuk om de vorderingen te delen met jullie.
Als camperbouw leek heb ik natuurlijk veel gelezen en ideeën opgedaan maar ook nog (praktische) vragen. Ons doel is om met weinig geld en veel creativiteit een camper te bouwen. We willen er eigeleijk alleen in slapen en onze boards in kwijt kunnen, het keukentje zullen we weinig gebruiken omdat we echte buitenmensen zijn.

Maar goed beginnen bij het begin, van het weekend is de dubbele cabine er uit gegaan en vanochtend naar het grofvuil. De vorige eigenaar had een kans gegrepen om de dubbele cabine er flink in te lijmen. bankje is er wel uitgegaan en daar hoop ik nog een mooie tuinbank van te maken. Gelukkig heeft bij wel een erg mooi houten vloertje er in gelegd en met een beetje schuurwerk is deze weer bruikbaar.

Afbeelding

We willen nu gaan beginnen met het isoleren van de vloer. nou heb ik aardig wat ideeen (onderhand aan het verslag van peter). Aan het slopen hebben we een aantal mooie stukken hout overgehouden, deze zijn 18 mm dik. Ik zat te denken om hier balken van te zagen en om elke 50cm een balk vast te zatten aan de bodem en daartussen de isolatie. Hierdoor kan ik de vloer die ik heb er boven opleggen en goed vastzetten. Hierdoor heb ik denk later meerpunten waar ik spullen op kan bevestigen. Is dit een redelijk plan? en zo ja hoe zet ik die balken vast? ik er aan te denken om te lijmen.

als laatste, de vorige eigenaar heeft met schroeven de vloer vastgezet in het metaal. Hierdoor zitten er gaatjes en roestplekken op de bodemplaat. Hoe kan ik deze roestplekken behandelen en de gaatjes vullen? Of is het niet nodig?

Afbeelding

Groetjes Erik en Ingrid
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: camper bouwen

Bericht door matje86 »

roest weg halen met roestborstel en ff likkie spuitverf
van onder ff tektiele :werkaanT4
roest langdurig verwijderen? ff fortan(ong 23 euro) hale bij brezan en daarna likkie verf( spuitbussie primer en lak bij action)
ps action zit nu vlak achter brezan :knipoog zaandam wel te verstaan :ie
maar dc naar grof vuil das een beetje raarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: camper bouwen

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb eventueel een keukenkastje voor je voor weinig :knipoog

Scheelt je weer bouwen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: camper bouwen

Bericht door surfingerik »

matje86 schreef: ps action zit nu vlak achter brezan :knipoog zaandam wel te verstaan :ie
maar dc naar grof vuil das een beetje raarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
dat is mooi, ik woon in de buurt van zaandam, morgen maar eens kijken. En ja ik weet het van de dc :(, maar helaas was er echt niks maar mee te beginnen. Ik had er ook een koper voor gevonden maar die heb ik dus moeten afbellen. Maar goed die frustratie zal ik jullie besparen.
Tectyleren is een behoorlijk klusje toch, en vanaf de onderkant moet? verder las ik ook dat spuitbussen beter kan worden vermeden, klopt dat met jullie ervaring?
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: camper bouwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

spuitbuslak dicht vaak niet zo goed af als "echte" autolak, daardoor beschermt het je carosserie minder goed.
Daarnaast is spuitbus lak 1K en dat is vaak maar zeer beperkt brandstofbestendig, dus een keer knoeien met diesel of benzine en het lost op of gaat zelfs schiften.

Wat Matje bedoeld is dat je aan de onderkant die gaten moet inspuiten met een bodycoat (antigravel) van terroson, Soudral of tectyl bijvoorbeeld. Dat moet je inderdaad van onderaf doen omdat je het metaal aan die zijde JUIST goed wil beschermen (dat lukt je via zo'n 3mm gaatje niet van binnenuit)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: camper bouwen

Bericht door pluuke »

Dan moet je wel zorgen dat de roest echt weg is, anders dek je het met de tectyl af en broeit het daar lekker door......
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: camper bouwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, dat moet je altijd, roest afdekken werkt niet, maar dacht dat dat als bekend gesteld mag worden :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: camper bouwen

Bericht door Henk-1 »

Ik heb wel goeie ervaring met Brunox, rondom gat goed borstelen en schuren
Dan 2x in de Brunox verven en dan eventueel plamuren en spuiten
Afbeelding
Als het kan ook de onderkant doen.
En daarna met bitumen behandelen, maar daarvoor is het buiten nog te koud
Afbeelding

De gaten kun je eventueel dichtlassen met een CO2 lasapparaat.
Heb laatst gaten dichtgelast van een binnenspatbord van een "andere" auto :lach .
Is goed te doen.
Afbeelding
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: camper bouwen

Bericht door surfingerik »

Nou aan mogelijkheden tegen roest geen gebrek. Morgen eerst maar eens de onderkant inspecteren en dan de juiste spullen inslaan.
Multivan Generation schreef:Ik heb eventueel een keukenkastje voor je voor weinig :knipoog

Scheelt je weer bouwen..
Ik heb grote twijfels of mijn bericht je is aangekomen. Maar ik heb zeker wel intresse, zou je anders een foto en je prijs naar surfing_erik@live.nl willen sturen?

groetjes
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: camper bouwen

Bericht door Multivan Generation »

berichtje is de 2de keer aangekomen en foto's zijn onderweg :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: camper bouwen

Bericht door surfingerik »

Moest opeens veel werken dus weinig kunnen klussen in de bus maar gister begonnen met het behandelen van de roestplekjes. Ze waren gelukkig allemaal heel oppervlakkig en heb een potje Noverox en een busje hammerite aangeschaft. Weet iemand of je Noverox weer moet weghalen of er overheen spuiten? Ik denk het laatste maar ik denk dat het door de lage temperatur niet goed uithard. Zou dat kunnen?

ten tweede op jacht geweest voor isolatiemateriaal, gezocht naar een soort stevig soort isolatiematjes om die ander mijn houten vloer te monteren. Helaas niks anders kunnen vinden dan noppenfolie met zilver. Lijkt me goed spul maar wat slap als enig materiaal. Iemand enig idee waar ik dat kan kopen. Het liefst in de buurt van zaandam-alkmaar.
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: camper bouwen

Bericht door matje86 »

ga ff kijken bij venrooy campers assendelft
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: camper bouwen

Bericht door Multivan Generation »

@ Erik,
van het weekend laat ik je wel iets zien :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: camper bouwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Noverox moet je niet te dik aanbrengen anders blijft het erg lang een beetje taai.

het is de bedoeling dat je Noverox aanbrengt op het geschuurde materiaal, het hard zwart uit en reageer met de roestputjes die nog in het geschuurde materiaal aanweizg zijn en neutraliseerd de roest (zeggen ze) Je moet het spul volgens mij laten zitten en er overheen afwerken.

technische info:
http://www.asbiproshop.nl/site/bestande ... 20blad.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: camper bouwen

Bericht door surfingerik »

Roger B. (11)61 schreef:Noverox moet je niet te dik aanbrengen anders blijft het erg lang een beetje taai.
Tja ik denk dat ik daar de fout in ben gegaan. De dunne stukjes zijn mooi uitgehard en de dik gesmeerd inderdaad nog niet.

@ Peter, ik ben erg benieuwd, dan wacht ik deze week nog even met het aanschaffen van materiaal. Al moet ik zeggen dat het erg moeilijk is. Maar zijn gelukkig nog genoeg andere opknapwerkjes.
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Plaats reactie