Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vacuumpomp

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vacuumpomp

Bericht door Multivan Generation »

misschien een klep(stoter) die wat tikt ?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
henny
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 jan 2010, 10:58

Re: vacuumpomp

Bericht door henny »

is dat veel werk om te maken
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vacuumpomp

Bericht door Multivan Generation »

geen idee, maar heb wel eens gehoord, dat met wat toevoegen van andere soort olie,
dat het beter kan worden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
henny
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 jan 2010, 10:58

Re: vacuumpomp

Bericht door henny »

ok iemand die weet wat voor olie graag hoor ik het :ikrij
henny
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 jan 2010, 10:58

Re: vacuumpomp

Bericht door henny »

ik heb gezocht op forum en daar staat dat olietoevoeging van jsl wel goed is ik ga dat maar eens proberen baat het niet dan schaad het niet toch
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vacuumpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

Die 180 euro was geaseerd op de prijs voor een NIEUWE volledig ongemonteerde pomp, dus niet die lage prijs voor een nearly new part-pomp

Beiden tevreden tot vanochtend toen mijn schuifdeur bleek weer in de oude positie te staan en het binnenlampje weer knipperde bij optrekken en drempels :zwaai maar ik heb zaterdag zelf gezien dat ie wel netjes midden in het gat stond :toppie

Dan Tikgeluiden niet afkomstig van de vacuumpomp....

1)inspuiting niet corrct (tijd of verstuiverbeeld) kan tikgeluiden geven.

Inspuittijdstip controlleren (via computer) en eventueel verstuivers demonteren en laten testen

2)krukaspulley demper stuk, deze bestaat uit twee metalen delen met rubber ertussen, dit rubber kan scheuren en dan kunnen de twee delen te gemakkelijk bewegen tov elkaar en dat kan tikgeluiden geven

tussen de pulley en de motor kun je met veel moeite net zien of de rubber erg slecht is, om het ZEKER te kunnen zeggen moet de pulley eraf (1 heel achterlijk vast zittende bout die na losdraaien vervangen moet worden evenals de schijfjes en ringen)
Nieuwe pulley kost bij de dealer een kleine 200 euro

3) Klepspeling, veroorzaakt door je hydraulische klepstoters. Met dunnere olie kun je het iets verminderen, een reinigingsmiddel kan werken (zelf nooit succes ermee gehad) De enige ECHTE oplossing is nieuwe stoters plaatsen.

Overigens kan slechte oliedruk ook tikkende stoters veroorzaken.

Prijzen voor hydraulische stoters (10 in een TDI) variëren van 5 euro per stuk op ebay tot dik 30 euro per stuk als ik me goed herinner bij de dealer.
Vervangen van de hydraulische stoters:

Beide distributieriemen demonteren (misschien best gelijk de riemen en rollen en waterpomp vervangen dan) dan voorzichtig en HEEEL gelijkmatig de lagerbokken van de nokkenas losdraaien (als je dit niet heel gelijkmatig doet (halve lag per keer en goed verdelen over de nokkenas) kan je nokkenas breken door de spanning die er op komt door de klepveren) als de lagerbokken er af zijn de nokkenas wegnemen, dan kun je bij de Hydraulische stoters, die pak je met een magneetje zo van de klep af en de nieuwe zet je ook zo terug, dan de nokkenas weer terug plaatsen (let ook nu weer op spanning en breekkans) en distributie terug zetten.

denk dat je bij de dealer een 400 euro meer betaald dan alleen de distributie zou kosten.

Verder kunnen er nog ernstigere oorzaken voor tikgeluiden zijn, drijfstanglagers, pistonpennen, zuigers en nog wat andere essentiële delen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: vacuumpomp

Bericht door Duveltje-77 »

stel eerst een diagnose dat het niet de vacupomp is door de vacuumslang er even af te trekken
denk erom niet rijden LEVENSGEVAARLIJK tik weg is het de vacuum pomp
via de vuldop is het goed hoorbaar

daarna kun je andere dingen verdenken

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vacuumpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

hij heeft er net een paar weken geleden een nieuwe op laten zetten :groteogen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Patrick S.
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2010, 00:17
Locatie: Zuidwolde (dr)
Contacteer:

Re: vacuumpomp

Bericht door Patrick S. »

@ Roger,
mijn binnenlampje knippert ook door de schuifdeur. Nu heb ik het idee om dat kunststof dopje (die tegen de schakelaar duwt) iets op te dikken. Bij mij is dat dopje nl. nogal ingesleten, maar nu lees ik bij jou iets over deur afstellen?
Zeeland is wel erg ver van Drenthe....
Vriendelijke groet, Patrick ( 1205 )
zwarte '96 lwb 2.4d 195000km van WJW-er (exit)
zwarte '02 lwb 2.5 tdi
blauwe '08 lwb 2.5 tdi T5 (aanstaande)
Een trekhaak zou verplicht moeten zijn! http://www.trailerplus.nl/shop
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vacuumpomp

Bericht door Multivan Generation »

binnenkort kampeer meeting :knipoog
En daar gaan wij naar toe...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vacuumpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik had voor het afstellen (en vanwege het knipperlampsyndroom) op de schuifdeur een doorzichtig plakkertje zitten (op de plek waar het schakelaar pennetje de deur (niet genoeg)raakte) zo'n plakkertje dat je aan de binnenkant van een keukenkastdeurtje kunt plakken zodat het niet zo tegen de kast klapt... Werkte voor het lampje afdoende, maar, met name de linker, schuifdeur staat te ver naar achter in de auto, naad voor de deur is pakweg een cm breed, die achter de deur is een milimeter of 3.....

Toen Peter zaterdag er mee bezig geweest is zat ie goed, maar na een stuk gereden te hebben is het weer mis. Dat tweede gat maakt de auto stukken minder stijf denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie