Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

invoer en bpm

vragen over de T5
Plaats reactie
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

invoer en bpm

Bericht door niels »

Als je een nieuw voertuig in het buitenland koopt, bijv. duitsland, daar zijn de auto's aardig goedkoper, over welk bedrag wordt dan de event. bpm berekend?
Het aankoopbedrag of de cataloguswaarde in de nederlandse prijslijsten?

Ik zag laatst een onderwerp voorbij komen dat de nieuwe auto's ca. 25% goedkoper waren in duitsland.

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: invoer en bpm

Bericht door Gerrit354 »

BPM gaat over de netto catalogusprijs in Nederland, net zoals de btw.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: invoer en bpm

Bericht door niels »

Oké, dus het enige voordeel is de 'kale' aanschafprijs?

Het gaat om een geel kenteken, zakelijk.

Ik heb ook een grijs kenteken overwogen, scheelt natuurlijk wel.


Gr. Niels
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: invoer en bpm

Bericht door Yorrie »

Niels, wellicht kun je hier wat mee:

Er zijn een aantal manieren om een auto in Nederland in te voeren als het gaat om de BPM. Je kunt 'm invoeren op basis van de Nederlandse nieuwprijs. Op basis van een "hulptabel" wordt dan het restant bedrag aan te betalen BPM berekend, welke je dan moet aftikken. Een andere manier is de "tegenbewijs-regeling". Zoals even terug te lezen valt is de BPM-afschrijvingstabel een "hulptabel". Een hulpmiddel voor de heren ambtenaren aldus. De overheid heeft dan ook ooit vastgesteld dat deze tabel slechts een tabel is die de ambtenaar moet helpen om de waarde van de auto en aldus de te betalen BPM vast te stellen. Maar de overheid heeft ook vastgesteld dat men daartegen in beroep kan gaan door met zogenaamd "tegenbewijs" aan te komen. Dit kun je doen door een taxateur (de firma Bolsenbroek, Van den Boogaard en partners is gespecialiseerd in deze regeling) de waarde van de auto vast te laten stellen, je betaald dan dus rest-BPM over de waarde van de auto zoals ie op dit moment is. Het spreekt voorzich dat deze regeling alleen handig is als je auto meer afschrijft dan in de hulptabel gehanteerd wordt, maar bij een geel kenteken Transporter is dat zeker het geval en dus is deze regeling zeer de moeite waard. Tot slot is er de BPM op basis van een "taxatie-boekje" als Autotelex. Eigenlijk dus hetzelfde als de tegenbewijsregeling, al gaat het "boekje" natuurlijk van een standaardbus met een standaard afschrijving uit. Bij een apart "geval" dus minder interessant als de tegenbewijsregeling.

Door mijn (vroegere) werk en m'n eigen bedrijf in de im- en export van nieuwe en jong gebruikte auto's uit met name Duitsland ben ik, als je dat van jezelf kunt zeggen, redelijk geinformeerd op dit gebied. Bovenstaande is slechts een beknopte samenvatting van de mogelijkheden, als je meer wilt weten hoor ik het wel. En anders: Bolsenbroek, Van den Boogaard en Partners bellen! Maar vast staat in ieder geval dat een lagere nettoprijs zeker niet het enigste voordeel is.
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: invoer en bpm

Bericht door René »

Jorrie,


Hoe gaat het met een bus van na mei 2008.
Toen is de slurp tax ingevoerd.

Stel ik keur deze bus nu van grijs naar geel kenteken om.

Oorspronkelijke aanname BPM was 10.000 euro aanname afschijving is 40% op BPM.

Slurptax in 2008 was 5000 euro
Slurptax in 2010 is 8000 euro.


Hoe moet ik dit berekenen. Over de slurptax staat namelijk nergens uitleg. Staffelt deze ook af, of moet je van 2008 betalen of het huidige tarief van 2010.

Berrie
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: invoer en bpm

Bericht door Yorrie »

Als de bus van vóór de invoering van de slurptax is dan kun je 'm beter op basis van de afschrijvingstabel van de RDW laten importeren. Als je namelijk op basis van tegenbewijs je bus wilt laten invoeren of opnieuw keuren naar geel, dan betaal je BPM op basis van de huidige waarde en op basis van de huidige regelingen.

Punt is gewoon dat het ontzettend per auto verschilt. Er is eigenlijk niet standaard een antwoord te geven, of het moet iets zijn in de richting van "heel erg courante auto's moet je op basis van de afschrijvingstabel en minder courante auto's op basis van de tegenbewijsregeling invoeren". Maar dat is eigenlijk gewoon veels te kort door de bocht.

Er zijn meerdere bedrijven in Nederland die auto's voor je kunnen importeren en die alles weten van de verschillende regelingen. Als je zoekt op Google naar "invoeren met de tegenbewijsregeling" kom je ze vast tegen. Bolsenbroek, Van den Boogaard en Partners is een bedrijf dat zich vrij specialistisch mag noemen. Die weten echt wel waar ze mee bezig zijn en kunnen met gemak het maximale uit je invoer of omkeuring halen.

Succes in ieder geval.

Groeten, Yordy.
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: invoer en bpm

Bericht door niels »

Hallo Jordy,

Geldt dit bpm 'voordeel' ook voor een nieuwe?

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: invoer en bpm

Bericht door Yorrie »

Jazeker, juist voor een nieuwe. Het mooiste zou zijn als je 'm in Duitsland een week op kenteken kunt laten zetten. Daarna naar de Belastingdienst met de mededeling dat het om een gebruikte bus uit Duitsland gaat (eventueel natuurlijk met een taxatierapport om de waarde te drukken, gebruikte inport is natuurlijk ontzettend slecht voor de waarde ;) ) en de BPM aftikken. Vervolgens niet meteen keuren, maar eerst bij de RDW een "nieuw en ongebruikt"-verklaring aanvragen. Dat wil zeggen dat de RDW dan kijkt hoe de staat van de bus is. Met minder dan 100 kilometer is ie sowieso "nieuw en ongebruikt" en dus krijg je niets te zien op het kenteken (je weet wel, van "eerste toelating dan en dan" en "eerste toelating in NL dan en dan"). Dat krijg je dan dus niet. Daarna keuren en je krijgt een keurig blanco Nederlands kenteken en betaald véél minder BPM, want dat betaal je eigenlijk over een gebruikte. Vervolgens even langs de VW-dealer voor een Nederlands boekje en niemand ziet dat je een "import" auto bezit.

Ik heb echt ontzettend veel auto's op deze manier geïmporteerd. Geloof mij, het werkt. Zolang jij de heren bij de RDW netjes behandeld, behandelen ze jou netjes. Je moet de boel niet belazeren door bijvoorbeeld navigatiesystemen e.d. en velgen onder de auto weg te slopen voor keuring, daar houden ze niet van en dat is de boel natuurlijk ook wel een beetje belazeren. Netjes en op een slimme manier gebruik maken van de Nederlandse en Europese regelgeving omtrent import mag uiteraard wel en stiekem vinden ze het bij de RDW nog wel leuk ook als je een beetje inventief bent.

Maar let wel: ik ben er al wel weer een jaartje of twee uit, dus nogmaals... Informeer even bij één van de vele bedrijven die actief zijn op dit gebied. Iemand die bijvoorbeeld heel veel nieuwe auto's op bestelling uit het buitenland haalt (België is namelijk ook heel bekend als het gaat om de inkoop van nieuwe Transporters) is Tim van Hoof van de firma Intercar in Brunssum (Limburg). Als je hem belt kan hij je ook precies vertellen hoe de huidige regelgeving is. Dat wisselt namelijk zo ongelovelijk vaak, dat het zo maar kan zijn dat het nu alweer helemaal anders is.

Succes!
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: invoer en bpm

Bericht door ELPeter »

Er is eigenlijk niet standaard een antwoord te geven
Leuker kunnen we het niet maken, (makkelijker ook dus niet) :nuts

Tim v. Hoof had ik eerder moeten weten. :adhd
Ben zelf langsaam blij als ik de bus eindelijk op Nederlands kenteken heb.
Omdat het een voor gehandicapte aangepaste bus wordt en een dubbele cabine is het weer een ander verhaal.
Maar ik ben er bijna uit. Duurt alleen langer dan dat het Duitse exportkenteken geldig is.

Yordy, weet jij toevallig of ik anders nog een nieuw exportkenteken kan halen in Duitsland? Of is dat eenmalig voor dezelfde bus?

M.vr.gr.
Peter
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: invoer en bpm

Bericht door Yorrie »

Uhh... Volgens mij is een kenteken éénmalig om een auto te exporteren. Ik weet dat echter niet zeker, daar ik vrijwel nooit met kentekens heb gewerkt. Ik liet de auto's altijd door Logicx naar Nederland halen. Maar is de auto al in Nederland? En wil je er mee rijden? Of gaat het er alleen om dat je 'm op de dag van de keuring daar heen kunt rijden? Daarvoor heeft de RDW namelijk altijd een ééndagskenteken gehad. Deze was altijd gewoon gratis en daarmee kon je dan dus op de dag van de keuring op- en neer naar het keuringsstation.

Is dat wat je bedoelt? Ik snap namelijk niet zo goed waarom je nog weer een kenteken nodig bent... Of ben je nog bezig met ombouwen en heb je de auto wel dagelijks in gebruik? Dat mag namelijk sowieso niet op export/import-platen.. Die zijn echt (officieel) alleen bedoelt voor het transport.
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: invoer en bpm

Bericht door ELPeter »

De auto is op dit moment in de garage voor de aanpassing.
Het exportkenteken is tot 18 maart geldig en ik weet niet of ze het halen om hem voor die tijd klaar te hebben.
Dan moet ik inderdaad een eendagskenteken aanvragen, is geen probleem.
Dacht al dat ik neit nog eens een exportkentkene kon vragen. Dan zou ik wta meer tijd gehad hebben.
Maar zolang hij in de garage staat is er niks aan de hand en op de dag van keuring, vraag ik een eendagskenteken aan.

ik heb de bus inderdaad zelf naar Nederland gereden. De oude is nog niet verkocht dus ik heb er nog eentje.

Dank je wel voor je antwoord.
Waarom importeer je neit meer, als ik vragen mag?

Groetjes,
Peter
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: invoer en bpm

Bericht door Yorrie »

Duidelijk verhaal. Als ie in de garage staat voor aanpassingen en je moet wat dan kun je ook altijd even hun groene (handelaars) platen lenen toch? En naar de keuring kan dat ook, maar een ééndagskenteken kan net zo makkelijk inderdaad en is ook nog gratis ook.

En waarom ik niet meer importeer mag je zeker vragen. Wij zaten met ons bedrijf op een cruciaal punt. We konden de vraag niet meer aan met z'n tweeën en in het pand waarin we zaten. Wilden we verder dan moest er geïnvesteerd worden in personeel en een groter pand. Toen heb ik met vrouwlief bij elkaar gezeten en hebben we het gehad over de toekomst van de automobielbranche, de verrekte kleine marges, het grote risico en het feit of we allebei wel gelukkig werden van de autohandel. En daar kwam een negatief antwoord uit. Er valt gewoonweg vrijwel geen geld te verdienen in de autobranche. Tenminste niet als je nog niet heel lang bezig bent en daardoor weinig kosten hebt (zoals een pand dat al jaren eigendom is of zo). Je kúnt wel geld verdienen, maar dan moet je hele grote risico's nemen. Dat hebben we een paar keer gedaan, maar daar wilden we niet ons hele leven afhankelijk van zijn. Daarnaast speelde de steeds veranderende regelgeving een rol. Ach, en nog veel meer dingen natuurlijk...

Punt is gewoon dat we allebei gelukkiger dachten te worden met een eigen speelgoedzaak en dat we daarmee goed dachten is inmiddels gebleken. We gaan nu elke dag met heel veel plezier naar het werk en de auto is een hobby-gebeuren geworden, da's veel leuker. En een speelgoedwinkel wilde ik al van kleins af aan, dus tsja waarom zou je het dan niet doen.

Maar mocht je nog zin hebben in een avontuur: m'n klantendatabase en oude website zijn te koop hoor! :nuts
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: invoer en bpm

Bericht door ELPeter »

:gekte Ja, kan me voorstellen dat je op een gegevn moment op een tweesprong komt.
De ervaring die je zo opgedaan hebt is natuurlijk altijd handig.

Dank voor je antwoorden, succes.

:zwaai Peter
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Plaats reactie