Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Velgen, maar welke...

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Velgen, maar welke...

Bericht door Yorrie »

Moeilijk is dat zeg! Ik wil graag (uiteraard) velgen onder m'n nieuwe bus. Dus ben druk folders en websites aan het bekijken, maar kom er niet uit... Het is zo verrekte lastig om vanuit een folder te zien hoe een velg staat onder een zilvere T5...

Mijn vraag dan ook: welke velgen heb jij er onder? En in welke maat? Is 16" te klein, 18" te groot etc...

Hoor (of liever nog: zie) het graag! Foto's van jouw bus mét de naam en het merk van de velg zijn zeer welkom!

Nog heel even en dan mag ik ook... :driveT5
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Donald4Motion »

RH velgen 20inch 10Jachter 9Jvoor

zoals je ziet is 20inch er perfect voor.
Mijn wagen rijst onrustiger met 18inch, als met 20inch
de geert
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 mar 2010, 18:10

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door de geert »

Velgen is voor iedereen anders natuurlijk maar hoe groter de keuze van de velg hoe lager de wagen moet zakken

een T5 staat origineel belachelijk hoog op zijn wielen steek daar BV een 17" standart touareg wiel onder gaat dat mooi zijn, steek daar een groot wiel onder zonder de wagen te verlagen dan krijg je een belachelijke combinatie

wil je niet verlagen ga dan voor een 17" originele VW velg

Grtz Geert
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Gerrit354 »

Onder onze bus zitten in de zomer 17" ATP/Valbrem Le Mans velgen, worden niet meer gemaakt maar worden regelmatig 2e hands aangeboden omdat deze ook met het 60-jaren pakket zijn geleverd. Hier een foto:
Afbeelding

Ik vind zelf dat een t5 makkelijk 17 inch kan hebben en ik denk dat 18 inch de bus nog beter staat, die wielkasten zijn echt enorm en die moeten toch een beetje gevuld worden. Nu zit er 16 inch staal onder en dat is gewoon echt te klein.
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Yorrie »

Hmm.. 17" zegt de meerderheid dus? Ben er denk ik redelijk uit, maar toch nog niet helemaal. Ik denk aan bijvoorbeeld de Ronal R48 of de MAK Hornet (beide staan op wielengids.nl). Dat met dat lichte en donkere grijs lijkt me wel mooi, maar heb eigenlijk nog geen T5 gezien op zulke velgen dus een echt goed beeld heb ik er nog niet van. Maar goed, we hebben ook nog een paar dagen! ;)
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
de geert
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 mar 2010, 18:10

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door de geert »

als ik je advies mag geven neem dan de originele standart velg van de touareg, daar zijn er vele van in omloop en meestal spot goedkoop omdat er een tegroot aanbod is, ik weet een setje liggen voor €250,-,
tweede voordeel is nog dat ze beresterk zijn

het gaat over deze velgen

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik rijd met 18 inch AEZ velgen, met het goede draagvermogen voor de T5. Banden van 235 breed 50 hoog. Heb je ook nog comfort :knipoog

Let daar goed op, niet iedere velg is geschikt voor een groot gewicht.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Lammert & Fenn@
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:22
Locatie: Buunermond

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Lammert & Fenn@ »

Na de winter door gebracht te hebben met de stalen aankoop velgen wordt het met het mooie weer tijd voor lichtmetalen. Onze keus is gevallen op de Ronal 47 en dan 18inch. Zie idd nog zeer weinig met "onze" velgen maar dat is iets wat wij ook graag willen, iets anders :knipoog. Nou je hebt nog even tijd om te kiezen er zitten tenslotte banden onder en er is volop keus. Succes ermee en het zal vast wel mooi gaan worden.

Groeten
Geniet van de mooie dingen, dat zijn er genoeg. Als je ze maar wilt zien.
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Yorrie »

Die Twark velgen vink nie zo eigenlijk.. Beetje simpel, 't mag van mij wel wat "aparter". Die Ronal 47 zijn toch die velgen met donkere spaken en een lichte rand? Die lijken me ook wel mooi inderdaad. Heb je daar toevallig een foto van onder je bus? Ben wel benieuwd hoe 't staat...

Ik heb nog wel even te kiezen inderdaad, maar eigenlijk wil ik gelijk bij aflevering de nieuwe velgen er al onder hebben. Dan kan het namelijk nog als DirectSet, scheelt toch weer wat in de prijs.
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Inbouwer »

Yorrie schreef:Die Twark velgen vink nie zo eigenlijk.. Beetje simpel, 't mag van mij wel wat "aparter". Die Ronal 47 zijn toch die velgen met donkere spaken en een lichte rand? Die lijken me ook wel mooi inderdaad. Heb je daar toevallig een foto van onder je bus? Ben wel benieuwd hoe 't staat...

Ik heb nog wel even te kiezen inderdaad, maar eigenlijk wil ik gelijk bij aflevering de nieuwe velgen er al onder hebben. Dan kan het namelijk nog als DirectSet, scheelt toch weer wat in de prijs.
Op die site wielengids.nl zit een configurator (virtuele montage) en kun je zo zien hoe ze onder een T5 staan.

Ik weet niet wat jij met de dealer hebt afgesproken, maar als hij standaard vanaf fabriek op 16" licht metaal staat dan zou ik ze gelijk op Marktplaats zetten nadat je de bus hebt opgehaald. 850 euro is dan een nette prijs voor 4 nieuwe velgen en 4 nieuwe banden. Set zelf kopen is stukken goedkoper dan de dealer hier voor benaderen.

Gr.
Gebruikersavatar
Lammert & Fenn@
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:22
Locatie: Buunermond

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Lammert & Fenn@ »

Heb ze nog niet, alleen besteld en dus ook nog geen foto`s . Doe het nu met nog een foto vanaf Velgenland.
De Ronal 48 zijn ook erg mooi en ook die waren een optie, uiteindelijk toch voor de Ronal 47 gekozen vonden wij iets stoerder.
Bijlagen
Deze gaan het worden
Deze gaan het worden
Geniet van de mooie dingen, dat zijn er genoeg. Als je ze maar wilt zien.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Ik ben persoonlijk voor de 17 inch gegaan.
Dan hou je nog een behoorlijke bandwang hoogte over wat het comfort ten goede komt.
Het zijn orginele vw velgen met ,ik zeg met het goede draagvermogen.
Kijk hier echt goed voor uit.
Ik zie legio busjes met hele mooie velgen die absoluut niet , aan het maximale gewicht en de belasting daarbij kunnen voldoen.
V.B. Rij met volle gewichtsbelasting van je bus 160 km. Je moet een noodstop maken.
Al het gewicht verplaatst zich hierbij zo ongeveer op de voorvelgen, raak hierbij tot overmaat van ramp ook nog een steen oid, en je velgen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
De belasting op deze velgen is op dit moment echt gigantisch.
Het is mischien wat overdreven , en ik hoop dat ons het nooit overkomt.
Maar zorg voor goede velgen die minimaal de belasting aankunnen die voor je bus is voorgeschreven.

Succes allemaal.

PS bij veel aluminium velgen moet je nog uitkijken of deze het maximale aanhaalmoment wel kunnen verdragen. Voor een t5 is dit 180nm. Momentsleutel gebruiken is zeer aan te raden.
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Yorrie »

Lammert & Fenn@ schreef:Doe het nu met nog een foto vanaf Velgenland. De Ronal 48 zijn ook erg mooi en ook die waren een optie, uiteindelijk toch voor de Ronal 47 gekozen vonden wij iets stoerder.
Die bedoelde ik inderdaad. Ook wel mooi heh? Man wat moelijk... :nuts
Inbouwer schreef:Ik weet niet wat jij met de dealer hebt afgesproken, maar als hij standaard vanaf fabriek op 16" licht metaal staat dan zou ik ze gelijk op Marktplaats zetten nadat je de bus hebt opgehaald. 850 euro is dan een nette prijs voor 4 nieuwe velgen en 4 nieuwe banden. Set zelf kopen is stukken goedkoper dan de dealer hier voor benaderen.
Hij staat af fabriek op staal (ja, echt waar... Bus heeft alle opties inclusief leer, stoelverwarming, parkeersensoren, privacy glass, electrisch inklapbare spiegels, bumpers en spiegels in kleur en ga zo maar door. Maar dus wel gewoon stalen velgen). De velgen op de foto waren er door de dealer die 'm had staan onder gezet om de verkoopkansen te verhogen, maar vroeg voor het setje € 1.600,-! :ie

Dus moet nog maar even zien. Had ook al wel bedacht dat ik de stalen velgen met banden kon bewaren om het staal te gebruiken voor de winterbanden, maar dan zit ik weer met een set losse banden. Ook geen optie dus. Maar misschien kan ik met de dealer een dealtje maken door de banden te ruilen voor winterbanden en dan nieuwe velgen elders kopen... Nou ja, maar even kijken nog. Opzich is € 1.100,- voor een set 17" lichtmetaal met banden niet heel veel geld dacht ik. Is wel ex. BTW uiteraard...

@ Pieters: inderdaad belangrijk om velgen te hebben die ook daadwerkelijk geschikt zijn voor bedrijfswagens. Daar let ik inderdaad goed op. Niet dat wij de bus propvol gaan stoppen, maar toch. Maar moet ook zeggen dat iedere "velgenboer" er me tot nog toe ook keurig op gewezen heeft.
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Roel »

Ik "had" 19" bmw x5 velgen 255-40-19 eronder met voldoende ldraagvermogen

Afbeelding
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: Velgen, maar welke...

Bericht door Yorrie »

Roel schreef:Ik "had" 19" bmw x5 velgen 255-40-19 eronder met voldoende ldraagvermogen
Ook mooi inderdaad... Maar 19" is wellicht weer wat groot. Balen zeg... (van dat "had" dan heh). Nog niets weer gehoord denk ik?
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Plaats reactie