Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het gereedschap van het dievengilde

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door Roel »

Zoals sommige weten is vorige week mijn bus weggehaald, deze informatie heb ik van de politie (mijn broer) gekregen.
Ik had het in de "gestolen" topic geplaats van mijn bus
Maar ik dacht laat ik het ook maar even appart posten.......... :wjw (je kan ongeveer wel nagaan dat deze actie maar een paar minuten duurt)

"Het hieronder afgebeelde apparaat is een zogenaamde blinde sleutel met elektronica.
De blinde sleutel wordt in het deurslot van een auto gestoken en door middel van een hefboom wordt deze geopend.
Vervolgens wordt de elektronica aangesloten op de boordcomputer, waardoor hij gereset wordt.Hierna kan de auto zonder problemen gestart worden en rijdt de dief er gewoon mee weg. De voornamelijk uit Litouwen afkomstige dieven richten zich met name op voertuigen uit de Volkswagengroep: Volkswagen, Seat en Audi."


Ik heb ondertussen al geinformeerd (na aanraden van Yasmine en Wesley) voor zo'n Bearlock. kost met inbouw € 500,= en is mechanisch (en daar kunnen die "wizkids" dus weinig mee beginnen met hun laptopje )
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Damy

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door Damy »

Dit is al een paar jaar aan de gang met dit soort apparatuur, maar wordt voor de heren steeds betaalbaarder om te maken/aan te schaffen.
Je kan er een bunker omheen bouwen met stalen deuren om hem te beveiligen, de volgende stap is dat ze om 21:00 uur s'-avonds aanbellen, dat je dus nog de deur open doet qua tijdstip, pistool op je kop en geef jij de sleutels maar eens.....
Hobbyist
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door Hobbyist »

Als ik dit zo lees , dan is mijn eerste conclusie hierop om mijn eigen wagen daartegen te beschermen....
een communicatie draad die naar die aansluiting gaat op een voor jezelf gekende plaats (verborgen schakelaar ofzo) te onderbreken.
In zover ik het juist zie gebeurt dat via de Can-bus maw de OBD stekker, dus als de Can high of de Can low draad onderbroken is , kan er geen communicatie gebeuren.
Is de aansluiting nodig voor het een of ander (legaal dan), simpel het schakelaartje omzetten en alles werkt terug.

Als tips naar allen zou ik zeggen dat niet iedereen op dezelfde plaats en soort schakelaar zou gebruiken, anders zouden de ongewenste gasten dit ook snel doorhebben.
Alsook de schakelaar "niet" vlakbij de obd stekker plaatsen.

Ook andere mogelijkheden zijn om iets te onderbreken waarmee de auto constant in noodloop gaat ....... let op dit zijn maar tips hé......maar ik ben er zeker van dat er tal van mogelijkheden zijn die voor héél weinig kosten te verwezenlijken zijn.

Er zullen voldoende andere creatieve oplossingen te vinden zijn (mogelijks met veel meer werk om die te realiseren maar als het jou bus voor je deur laat staan is best wel een optie om over na te denken) , zo zit ik bvb ook te denken aan een slecht startende motor, de brandstof pomp een te lage spanning geven waardoor die geen of veel te weinig brandstof door kan voeren naar de motor , gevolg is dat ze er niet mee weg kunnen of heel moeilijk / traag. Daardoor vallen ze zowiezo al op en kunnen ze ook makkelijker gevat worden.
Zelfs met je sleutels die ze met of zonder een stukje lood onder je neus zijn komen halen gaan ze een auto die moeilijk of niet start niet snel meenemen.

Ik ben niet verkocht aan al de in de handel te verkrijgen toepassingen voor beveiliging. Niet dat ze niet werken... , maar het kost al redelijk veel geld vaak maar vooral het is 'te' gekend en degenen die er misbruik van willen maken kunnen het ook aanschaffen om te onderzoeken waar de zwakke punten zitten. een duidelijk voorbeeld zien we op de foto dat zelfs technische (lees computeraanpassingen enz....) ook al tot hun mogelijkheden behoren.

Een takelwagen kan je nooit tegenhouden natuurlijk, zelfs met loeiende sirenes halen ze die nog weg en geen kat die er nog naar omkijkt.



@Roel , hopelijk vinden ze jou wagen alsnog terug en dan best nog wel met zo min mogelijk schade eraan.

Mvg Luc
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Ik heb een massa schakelaar geplaats welke ik door de gril heen aan of uit kan zetten.
Daaroverheen heb ik een massa kabeltje getrokken met een zekering van 20 AMP.
Als je dan je massa schakelaar uitzet zal al het vermogen over deze zekering gaan.
Dit is meer dan genoeg voor je deuren te openen en wat verlichting.

Alles in en van je auto blijft het dus gewoon doen.
Als je auto uit is en je sleutel uit contact.

Mocht iemand met zon truck je auto mee willen nemen dan zal dat niet gaan.
Bij het starten zal het 20 amp zekeringetje de geest geven.

Gewoon daarna de massa schakelaar omdraaien en je kunt weer starten.

Succes allemaal
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Ik heb as donderdag een afspraak bij de vw garage te oirschot voor het inbouwen van een
Bear lock.
Kost 430 euro voor de bearlock en 27.50 voor het scm certificaat.
Is veel geld maar ik hoop dat ik dan weer lekker kan slapen.
Makking
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2008, 19:31

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door Makking »

In een ver verleden bij een BMW gewoon de draad van de benzinepomp doorgeknipt.
Deze 2 uiteinden naar binnen gebracht en een schakelaar ertussen gezet die goed verborgen was.
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door offline »

Makking schreef:In een ver verleden bij een BMW gewoon de draad van de benzinepomp doorgeknipt.
Deze 2 uiteinden naar binnen gebracht en een schakelaar ertussen gezet die goed verborgen was.
Dat deed ik met m´n golf gti `tjes (type 1) maar heb mij later laten vertellen dat het met moderne auto´s met computers niet meer ging. Iets met weerstand ofzo...

Offline
Tjo
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jul 2007, 20:58

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door Tjo »

Hallo,

Ook ik loop al een tijdje met de gedachten ergens een schakelaar te verbergen, zoals hierboven beschreven.
Moet er niet aan denken dat onze bus gestolen wordt.......

Wie kan mij een tip (via mail) geven welk relais of draad ik hiervoor het beste kan onderbreken.
Liefst zou ik ook nog een aanvullende schakeling hebben die met b.v. een relais de claxon aanzet als iemand hem dan toch probeert te starten.
Ik kan best wel wat, maar heb weinig verstand van electronica.

Hartelijk dank!
Theo

@Roel: wat shit dat je bus weg is; ik hoop dat je hem terugkrijgt!
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door dvr »

Ik vraag me nu af of dit allemaal niet op te lossen is met een goed alarm (misschien kan de Inbouwer dit beantwoorden)
want het lijkt mij als je een alarm neemt buiten de canbus om met een dubbele start onderbreker dit in combinatie met de standaard
onderbreker en dan op de claxon en de sirene binnen in de auto .
Ik zelf heb het zo ook laten doen en dit is natuurlijk geen garantie dat hij er morgen nog staat maar ik heb ook vernomen dat
ze de bearlock ook kunnen forceren met een omgebouwde deuken trekken.
Dus hou je alleen nog een herdershond over maar die vreet de pook weer van je daschboord
dvr nr 285
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door Roel »

Volgens mij is de pest met een alarm dat deze werkt met infrarood net als je sleutel, en ze dus ook deze kunnen opvangen.
Of dat het gewoon via je centrale portiervergrendeling gaat, en als ze dan een sleutel op chassisnummer (bij je voorruit) bestellen, deze gewoon via het slot kunnen uitschakelen "correct me if I'm wrong"

En die herdershond met die pook tja.... misschien is dit wat voor op het dashboard

Afbeelding
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door Inbouwer »

Ja, ik zal ook mijn mening geven.

Als inbouwer wil ik ook graag zelf kunnen bepalen wanneer ik mijn mooie :driveT5 van eigenaar laat verwisselen. Voorlopig bevalt hij nog goed en als het moet gebeuren dan het liefst eerst eens worden over de prijs, dan naar het postkantoor en dan mag hij mee met de nieuwe eigenaar.

Wat aan te raden is als basis een goed alarm. Tegen woordig zijn veel inbouwers fan van canbus alarmsystemen. Dat is natuurlijk te verklaren om dat het minder tijd kost komt om aan te sluiten. Even inpluggen op de digitale snelweg en het alarm kan zo meekijken welke deur openstaat etc.
Ik heb zelf gekozen voor een Clifford alarm (geen canbus) met car- en home jacking. Dus als in de sportschool je sleutelbos uit je jas wordt gehaald dan komen ze nog steeds niet verder dan de hoek van de straat. (extra code nodig na het starten)
Of je wordt achter je stuur vandaan getrokken achter het verkeerslicht, ok geen probleem
Pistool op je hoofd, geef je ook gewoon je sleutels af en ze starten er rijden weg, jah 500 mtr en dan is het feest over.

Een collega van mij zijn T5 is gestolen en ook voor hem heb ik nu in zijn nieuwe bus een Clifford alarm ingebouwd.
Een tijdje gelden moest hij terug naar de garage en er zou niet mee gereden hoeven worden, oke dan wordt de carjack functie er niet tijdelijk af gehaald door de berijder. De garage besloot om het toch maar alvast naar de plaatwerker te gaan rijden, zonder overleg met berijder. Resultaat een T5 die halverwege het industrieterein niet meer te verplaatsen was en waar het alarm van blijft loeien (ingestelde tijd). Uiteindelijk heeft de dealer hem maar opgeladen en verder vervoerd naar de plaatwerker, waar bij om de minuut het alarm natuurlijk weer af ging boven op de oplegger. :T4politie
Kijk zo hoort het.
Voor alle duidelijkheid, je kunt dit er tijdelijk af halen als je auto wordt weggezet door valet-parking of als hij naar de garage gaat voor een beurt.

Koppel je nu aan het alarm nog een GSM pager dan wordt je in ieder geval zelf gebeld op je GSM als je alarm af gaat. Ook dit geeft je een veilig gevoel.

Wil je helemaal "top of the bill" dan monteer je ook nog een GPS module er in waarmee je de bus op internet (lees iphone) kan volgen.

Kijk als ze hem weg willen halen kan dat altijd. Als ze hem opladen of maar lang genoeg de tijd hebben is alles te omzeilen.
Ik denk dat 80% al een alarm heeft die te bedienen is met de originele klapsleutel van de VW. De Defa alarm is vaak gebruikt. Voldoet aan de klasse eisen en is zo te installeren. Geen extra handzender aan je sleutelbos.
Ik zeg niet dat het slecht is, maar voor een professionele bende is het wel handig om juist deze combinatie goed onder de loep te nemen voor zwakke plekken. Alles is uitgekauwd waar moet je dit plaatsen, waar moet je welk draadje aftakken etc.

De meeste alarmen hebben 2 start onderbrekers en als je die nu maar op 2 lastige plekken plaats kost dit weer meer tijd om te herstellen.

Kort om mijn advies, kijk niet alleen naar de aanschaf prijs van een alarm. Je hoopt natuurlijk dat je het nooit nodig hebt. Als je maatwerk wilt hebben dan is dat hij elke inbouwer mogelijk. Soms is het beter om 2 uurtjes extra te investeren voor wat meer zekerheid.
:wjw
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door René »

Goed dat was ff een stukje reclame.


Eerder genoemde punten werken perfect.
Rene en ik hebben uren lopen zoeken in een T4 waarom deze niet wou starten na een ombouw naar Climatronic.
Resultaat was een verloren zekering, en die zekering staat niet op de reguliere schemas.

Beste beveiliging dus, gewoon de juiste zekering, of de voedende draad van deze zekering onderbreken met een schakelaartje.

Uiteindelijk doet een alarm niets meer of minder. Het gemiddelde alarm is voor deze boefjes te omzeilen.
resultaat bij mijn bus, 4 maal navi weg.

Berrie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door heemskerk »

Nog een tip voor de kenners: onderbreek relais 109 doormiddel van een readcontact. Deze is onzichtbaar achter je plafondplaat, kunststof binnenbekleding of zelfs in je buitenspiegel te plaatsen. Magneetje aan je sleutelbos klaar is ie! Dom om te melden hier? moah, laat ze maar eens zoeken waar ik dat readcontactje heb zitten... :T4politie Bovengenoemde tip helpt helpt idd weer niet erg bij jacking... :bonk
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door raymondo »

ik heb voor me nieuwe bedrijf 9 dacia pick ups uit roemenie gehaald. Omdat deze autos dus zakelijk gebruikt worden. Moeten we rit registratie hebben.. Vanwege dat we ook navigatie nodig hebben zijn de auto nu voorzijn van Tom Tom worx. dit is een kastje voor ritregistratie en track en trace. Het kastje kost 399ex en inbouwen 60 euro. Er zit een aboonenment aan van 13 euro of zo... Zo kan ik zien waar de auto zich bevind via mijn pc. ik kan de route zien die gereden is. En zelfs kan ik de snelheids overtredingen zien.. even als de keren dat er te hard word gestuurd en geremd.... Aangezien het niet te voorkomen is dat je bus gestolen word.... Kan je er dus wel voor zorgen dat die makkelijk word terug gevonden lijkt me..
In mijn nieuwe bus laat ik dit ook zeker in bouwen.. als je niet weet dat dit in de auto zit.. kom je er ook niet achter.. is allemaal mooi verborgen in je dashboard. geen knopjes meer voor prive en zakelijk.. Ik kom op me pc ga naar de tom tom site. en log in.. dan kan ik alles van alle autos checken.. en wij hebben dan extra al deze autos van tom tom 7000 navigatie laten voorzien.. en in combinatie met de tom tom worx.. kunnen we altijd zien waar de auto is en wat ze doen.. contract is dan wel iets duurder. maar voor ons bedrijf ideaal om zo snel mogelijk bij onze klanten te komen..
http://www.dotol.nl/
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Het gereedschap van het dievengilde

Bericht door Inbouwer »

Een prof. Inbreker heeft hier niet zo veel last van. De inbouw plaatsen bij een T5 zijn makkelijk benaderbaar. Dikke kans dat hij achter het dashboard kastje ligt. Paar torx 20 losschoeven en voedingstekker of gps stekker loshalen.

Of

Accu kabel los en opladen die auto's
Laatst gewijzigd door Inbouwer op 28 mar 2010, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie