Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

passat

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

passat

Bericht door henk106 »

passen de velgen van een VW pasaat ook onder T4 :vraagteken :vraagteken
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: passat

Bericht door pluuke »

Ja, is ook 5x112.
Kan zijn dat het naafgat 66.6 is ipv 57.8.
Dan moet je een adapterring gebruiken (geen kunststoffen) om ervoor te zorgen dat de last niet alleen op de wielbouten rust.
Plus is het naafgat uiteraard om zuiver te centreren.
Denk wel dat het draagvermogen van de gemiddelde Passatvelg onvoldoende is voor een T4
Laatst gewijzigd door pluuke op 29 mar 2010, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
William
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 mar 2010, 22:33
Locatie: ijselstein

Re: passat

Bericht door William »

Hou er ook rekening mee dat de banden ook al zijn ze nieuw voor de apk afgekeurd worden
De banden onder een Passat mogen niet genoeg gewicht dragen dan de banden van een Transporter

Succes :toppie
Ja dit is mijn T4

Nee ik help je niet met verhuizen

Typ en drukfouten voorbehouden
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: passat

Bericht door Roger B. (11)61 »

draagkracht van de band zegt niets over de draagkracht van de velg.

als de draagkracht van de velg hoog genoeg is kun je er gewoon andere banden op zetten en ben je ver genoeg... denk dat de maat van een passatband ook anders is als van een T4 dus die zou je toch moeten aanpassen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
William
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 mar 2010, 22:33
Locatie: ijselstein

Re: passat

Bericht door William »

Wist niet dat de velg zelf ook een aparte draagkracht heeft
Zo zie je maar weer weer wat geleerd :zwaai
Ja dit is mijn T4

Nee ik help je niet met verhuizen

Typ en drukfouten voorbehouden
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: passat

Bericht door Multivan Generation »

@ William,
zo hebben mijn velgen een loadindex van 690 kg per velg
en mijn banden een loadindex van 98(komt overeen met 750 kg)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: passat

Bericht door Roger B. (11)61 »

uiteraard heeft een velg ook een bepaald maximaal gewicht dat ie veilig kan dragen (ook in bochten en bij remmen en dergelijke) ga je (te ver) over dat gewicht heen dan heb je kans dat de vegl scheurt of breekt, in het ernstigste geval blijft het hart op je naaf zitten en breken de spaken af en gaat de rest er vandoor.

Deze velg-draagkracht is niet afhankelijk van de draagkracht van de band die je eer omheen legt. De laagste van beide meot dus minimaal je wiellast zijn (hoogste aslast gedeeld door twee) In Duitsland is het zelfs verboden om velgen en of banden te monteren die nieet voldoende draagkracht hebben, hierbij willen ze dat de draagkracht van de velg minimaal 50 kg hoger is dan de max toeglaten wiellast.

In Nederland is het (voor de meeste voertuigen) wel zo dat je aan de loadindex moet voldoen, maar zeker voor de velgen is er geen hond die het controleerd..... maar of je niet flink in de problemen kunt komen als je een velg afbreekt en je daarmee een (groot) ongeval veroorzaakt weet ik niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: passat

Bericht door repelsteeltje »

is nog een probleempje, passat heeft bouten met sleutel 17, de bus met 19; de bout van de bus is dikker, de conus van de wielbout is ook groter. Kan me zomaar voorstellen dat die conus in een passatvelg niet past of niet helemaal lekker op het hele vlak aanligt als hij met de draad wel door het gat gaat.



Krijg je het zelfde effect als van verkeerd type wielbouten in aluminum velgen, loopt gegarandeerd kapot.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: passat

Bericht door Multivan Generation »

Wielbouten VW zijn toch M14 x 1,5 x 27 voor de passat.
Wielbouten VW zijn toch M14 x 1,5 x 34 voor de T4.
Personenwagens hebben dopmaat 17 bedrijfswagen dopmaat 19

Originele VW velgen hebben bolconische (holle) gaten
Aftermarket velgen hebben vak conische (kegelvormige) gaten
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: passat

Bericht door henk106 »

dus als ik het goed begrijpt niet doen dus :politie
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: passat

Bericht door repelsteeltje »

idd dezelfde maat blijkt na speurwerk....
mijn excuus, denk alleen nog even om de wijziging in bouten bouwjaar 2001 en later, dat had ik in mijn hoofd dat die dingen anders zijn. Hoe de sleutelmaat van de oudere is weet ik niet.

http://img220.imageshack.us/i/bouten.pdf/
Plaats reactie