Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

intercooler

vragen over de T4
Plaats reactie
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

intercooler

Bericht door j.d.hukema »

zoals ik op te spotten al aan gaf ga ik vrijdag van groningen naar wijchen. Wat ga ik merken of merk ik helemaal niets op de lange afstand na het plaatsen van een intercooler. Ik merk wel dat hij beter optrekt en veel soepeler rijd in de stad. Maar merk ik ook iets van zuiniger of als ik bij arnhem de bult op moet dat dit dan makkelijker gaat. :ikrij


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler

Bericht door Multivan Generation »

je zult meer trekkracht ervaren.
De tussen acceleratie van 80-120 km/u gaat veel rapper.
En boven de 130 km/u gaat doortrekken ook beter..

Bovenstaande heb ik gemerkt bij het er op zetten bij een 88 pk TDI.

Als je voor de rest bij een 1,9 TD niets hebt aangepast, dan zul je niet zo heel veel meer merken..

Is het meegevallen het er op monteren?
Heb je nog foto's gemaakt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: intercooler

Bericht door j.d.hukema »

ik heb ook de turbo iets opgeschroeft en de pomp inderdaad een kwart slagje gegeven.Dat heb ik door de monteur van ons laten doen. En het plaatsen kost even wat denkwerk maar is me mee gevallen.Veel slangen bij elkaar gezocht via de sloop. Scheelt een hoop geld.Zal na het weekend even melden wat ik ervaren heb. Heb foto,s gemaakt maar het is niet gelukt om ze te plaatsen.Marco heeft ze wel en heeft de foto,s van de vulpijp die ik gemaakt heb op de site gezet.Maar wil ze wel via de mail toesturen als je er belang bij hebt. :ikrij


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: intercooler

Bericht door Roger B. (11)61 »

je gaat die turbodruk en pompinstelling merken, die intercooler niet, die maakt het verhogen van de turbodruk en het verstellen van de pomp alleen maar verantwoorder en geeft iets meer zuurstof per liter lucht .

Zonder wijzigingen aan de motor ( en dan met name aan de hoeveelheid ingespoten diesel) veranderd een intercooler 0,0 niks aan het vermogen / koppel van een standaard (turbo) diesel. Simpelweg omdat een diesel op luchtoverschot loopt, dus er gaat al meer lucht (zuurstof) de motor in dan dat er voor de verbranding nodig is. Als je dan een intercooler monteerd en verder niets wijzigd, dan gaat er alleen NOG meer zuurstof de motor in en net zo veel diesel, kortom er wordt neit meer energie in de motor gestopt, dus kan er ook niet meer uit komen.


Of je het aan het verbruik merkt ligt aan je rechtervoet. Als je rustiger rijdt wordt ie zuiniger, ga je het extra vermogen benutten (sneller optrekken en accelereren of zelfs harder rijden) dan zal ie meer verbruiken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: intercooler

Bericht door j.d.hukema »

Roger zal zondag als ik weer thuis ben laten weten wat ik gemerkt heb.En verbruik daar kan je inderdaad zelf wat aan doen.Hoe ga je met het gaspendaal om. Ik ben een rustige rijder. En rij op lange afstand ongeveer 110km per uur en soms wat sneller. Maar onze monteur vind dat ik hem maar eens op zijn donder moet geven dit weekend. :ikrij


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Plaats reactie