Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DSG of hand

vragen over de T5
Nick S
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2010, 14:52

DSG of hand

Bericht door Nick S »

Morgen ga ik nieuwe T5 bestellen, dat wordt zowiezo 180PK, alleen tweifel ik over DSG bak. heeft iemand ervaring mee?(nog nooit een automaat gehad)
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: DSG of hand

Bericht door Donald4Motion »

Doen!
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: DSG of hand

Bericht door Jurjen »

Nick S schreef:Morgen ga ik nieuwe T5 bestellen, dat wordt zowiezo 180PK, alleen tweifel ik over DSG bak. heeft iemand ervaring mee?(nog nooit een automaat gehad)
Zonder twijfel de DSG! Mijn T5 krijg ik binnen 2 weken mèt DGS7.

Zowel in de 6 bak als met de DSG heb ik een uitgebreide proefrit gemaakt, de DSG was een verademing. Vooral binnen de bebouwde kom scheelt de DSG enorm veel handschakelwerk, aandacht die je beter aan de weg kan besteden. Ik moest ook erg zoeken naar de schakelmomenten van de 6 bak, heel anders dan de 5 versnellingen die ik gewend ben.

Op de snelweg schakel je de nieuwe T5 bij 120 km/u met knorrende motor in 6, vertraging, file, hellingen etc betekent terug naar 5 en knorrend terug naar de 120. De DSG schakelt - afhankelijk van de druk op het gaspedaal - probleemloos terug naar 6, 5 of 4 en daarna weer tevreden snorrend naar 7. Kijk hier maar eens hoe soepel de DSG7 bak schakelt.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: DSG of hand

Bericht door edjeraketje »

IK heb met de Dsg gereden en vond het zeer mooi en snel schakelen.
Wanneer ze (VW) nu ook nog een dikke motor kunnen koppelen aan een DSG dan ben ik om :nuts

Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Nick S
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2010, 14:52

Re: DSG of hand

Bericht door Nick S »

OK jongens, jullie hebben mij net 1600 euro armer gemaakt :knipoog . Bedankt allemaal..
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: DSG of hand

Bericht door Danny »

Je moet dat ding toch zelf eens proberen en niet omdat iedereen in 't kanaal springt gewoonweg achterna springen he.
vraag een proefrit en beslis dan.

grts Danny
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: DSG of hand

Bericht door Rafke 108 »

Danny schreef:Je moet dat ding toch zelf eens proberen en niet omdat iedereen in 't kanaal springt gewoonweg achterna springen he.
vraag een proefrit en beslis dan.

grts Danny
en als je dan toch een manueel neemt stort je die 1600€ gewoon door naar mij :-)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
ronbeo
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 dec 2009, 13:58

Re: DSG of hand

Bericht door ronbeo »

Ik ga deze week ook mijn 180pk bestellen, maar weet ook nog steeds niet met DSG of hand.
In principe zeg ik DSG, Maar het is toch van de zotte dat je met een automaat op een gegeven moment handmatig dat ding moet terugschakelen omdat ie dan niet lekker loopt? En de reactietijd vind ik nog steeds te lang, b.v. bij 100km/uur ff inhalen moet ie te lang nadenken voordat ie terugschakeld. Verder is DSG natuurlijk heerlijk rijden!
Moeilijk, moeilijk...............
Nick S
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2010, 14:52

Re: DSG of hand

Bericht door Nick S »

Ik wil toch risico nemen en DSG bestellen. Bij de proefrit kan je niet veel ervaren natuurlijk maar het rijdt en trekt super!
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: DSG of hand

Bericht door Jurjen »

ronbeo schreef: - knip - En de reactietijd vind ik nog steeds te lang, b.v. bij 100km/uur ff inhalen moet ie te lang nadenken voordat ie terugschakeld. Verder is DSG natuurlijk heerlijk rijden!
Moeilijk, moeilijk...............
Hmm, de acceleratie op snelheid bv van 80 naar 130 vond ik juist een groot pluspunt. Bij wegrijden vanuit stilstand vond ik dat de DSG enige bedenktijd nodig heeft maar volgens mij zijn dit sofwarematige problemen worden opgelost. Ondanks mijn bedenkingen ben ik toch voor de DSG gegaan omdat ik graag een automaat wil rijden en ik een 6 bak :ie geen optie vind. De traagheid had volgens mij ook meer met de koppeling te maken en met het schakelen. In de handbediening reageerde de auto niet sneller op het gaspedaal, de sportstand inschakelen hielp overigens wel - iets.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
aardbolstoffeerder
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:16
Locatie: Capelle aan de Greppel

Re: DSG of hand

Bericht door aardbolstoffeerder »

Nick S schreef:Morgen ga ik nieuwe T5 bestellen, dat wordt zowiezo 180PK, alleen tweifel ik over DSG bak. heeft iemand ervaring mee?(nog nooit een automaat gehad)
Heb nu de eerste 1000 km in de 180 pk handbak er opzitten, en ben er nog steeds niet rouwig om. Als je eens een keer serieus wil wegtrekken pakt hij (turbo) op bij de 1300 toeren en trekt door tot 4300. De DSG waarin ik proefgereden heb aarzelde als je hem plankte.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: DSG of hand

Bericht door Donald4Motion »

De nieuwe DSG doet het beter bij een chippie
hij staat inderdaad iets te nerveus afgesteld.

Zo'n handbak wordt nooit een stoplicht sprinter, die DSG wel :toppie
Gebruikersavatar
ronbeo
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 dec 2009, 13:58

Re: DSG of hand

Bericht door ronbeo »

Donald4Motion schreef:De nieuwe DSG doet het beter bij een chippie
hij staat inderdaad iets te nerveus afgesteld.

Zo'n handbak wordt nooit een stoplicht sprinter, die DSG wel :toppie
Wie kan de bak dan tunen? Bij JD kunnen ze nog niet softwarematig in de bak komen.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: DSG of hand

Bericht door Donald4Motion »

moet je dan toch even beter navragen bij hun :winter
Er zijn al meerdere getuned en lopen stukken beter dan standaard.
Gebruikersavatar
ronbeo
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 dec 2009, 13:58

Re: DSG of hand

Bericht door ronbeo »

huh, gister gebeld met Mathijs? van JDengineering en die vertelde me dat dat absoluut niet kon! Wie moet ik dan bellen? JD himself?
Plaats reactie