Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

twee massa vliegwiel???

vragen over de T5
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

twee massa vliegwiel???

Bericht door vaniac »

Ik heb bij mijn 2.5 tdi al heel lang het verschijnsel van de schokkende koppeling bij het optrekken met koude motor. Na een paar keer optrekken is het verschijnsel weg. Tot zover dus eigenlijk geen probleem. De laatste tijd merk ik echter een korte resonantie door de motor direct na het starten. Bij het starten met warme motor is alles normaal. Bij het uitschakelen van de motor schudt deze vaker nog even kort na. Tijdens het rijden onder belasting merk ik ook een lichte resonatie. Deze verdwijnt als ik het gas loslaat. De motor loopt verder prima. Zou het twee massa vliegwiel de oorzaak van deze verschijnselen kunnen zijn? KM-stand momenteel 76.000 km. Bouwjaar augustus 2004.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door vaniac »

Is er iemand die al het twee massa vliegwiel heeft laten vervangen? Wat waren de symptomen vooraf c.q. welke problemen deden zich voor? Welk prijskaartertje hangt er aan de vervanging voor een 2.5 tdi?
Wie..............????
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door Kobus »

De mijne is al vervangen en het schokken bij wegrijden met koude motor doet zich nog steeds wel eens voor. Het probleem lag niet bij normaal rijden of optrekken, maar bij het file-rijden; er was dan op geen enkele manier met laag toerental te rijden. De koppeling moest dan met een hoog toerental slippen om enigszins zonder schokken vooruit te komen. Dit gaat na de vervanging weer goed. Ik had er al bij 10000 km last van, maar toen wilde de dealer er niks aan doen. Net na de garantieperiode werd het in rap tempo erger en verwachtte de dealer dat ik € 1400 ging dokken. Dat is dus niet gebeurd; ze hebben het voor hun eigen rekening (moeten) nemen.
stop the rat race
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:16
Locatie: eindhoven

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door herman94 »

bij mij begon het met als hij koud was met trillingen in de auto als ik stilstond, en maanden later als ik de auto flink liet werken ook als hij warm was onder het rijden toen trilde hij flink ,en als ik gas minderde was het zo goed als weg. ik heb alles laten vervangen en nu nergens geen last meer van alleen als hij koud is bokt hij een klein beetje maar daar had ik voorheen ook last van .
herman 94
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door Pim 328 »

Let er wel even op dat als je het 2 massa vliegwiel van een 2.5 tdi (pd motor) vervangt je ook de trillingsdemper op je vliegwiel moet vervangen.

Deze trillingsdemper zit aan de andere kant in je motor, hiervoor moet de carterpan eraf.
Deze heeft een vloeistof vulling en bij de nieuwe motoren veren. Mocht je er nog 1 hebben met vloeistof vulling moet deze vervangen worden omdat je kapot 2 massa vliegwiel deze demper in rap tempo gaat verslijten omdat deze heel veel andere trillingen moeten opvangen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door Jay »

dit verhaal mbt de trillingsdemper is nog maar ten dele waar.
Vanaf een bepaald motornummer is deze alleen nog in de motoren gemonteerd met automaat-bak en niet meer in de handgeschakelde uitvoering (met twee massa vliegwiel). Voor de juiste motornummers vanaf wanneer eea gewijzigd is, zie ETKA.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door vaniac »

@ Pim328:
Komt het ook voor dat alleen die trillingsdemper voor problemen zorgt?
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door pieters »

Hallo Vaniac,

Ik heb pas mijn komplete koppeling laten vervangen.
Het overbekende bokken, al vanaf het begin, het zeer langzaam inleggen van de versnellingen,omdat de bak nog niet gelijk liep,en speling in de aandrijving, zeg maar gas geven en gas los nam toe.
Een nieuwe aandrijfas was al gedaan.

Zeer waarschijnlijk had ik er met heel veel beleid nog wel 140000km mee kunnen rijden maar ik was het zat.
Ook kwam er deze zomer een piepend geluid van deze koppeling wisselend met de belasting,en hogere temperaturen.
Is eigenlijk daarna verdwenen en niet meer terug gekomen.

Nu hoop ik alleen dat het ook voldoende opgeleverd heeft.
Heb de auto nog niet terug wil eigenlijk de oude koppeling nog wel eens even bekijken.
Mijn bevindingen met de nieuwe koppeling en de kosten hiervan zal ik nog plaatsen.
Eh niet bij vw laten doen.
Die wilden er vanaf het begin al niet naar kijken of van horen vandaar.

Succes
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door vaniac »

Hallo Pieters,

Ik ben benieuwd of met het nieuwe vliegwiel en de nieuwe koppeling de problemen opgelost zijn. Het schijnt dat Valeo een vervangingsvliegwiel met bijbehorende speciale koppeling heeft ontwikkeld om de problemen met de 2-massa vliegwielen definitief op te lossen:
http://www.valeoservice.com/html/belgiu ... E0158BBFDC" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet niet of er al een set is voor de 2.5 tdi's.
Bij welk soort bedrijf heb je de reparatie laten uitvoeren?
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door pieters »

Vaniac en wjwellers, Hallo

Eh zaterdag ophalen.
Zal mijn bevindingen over de koppeling en schakelgedrag dan, en over wat langere termijn wel even melden.

De werkzaamheden.
Bij een kleine zelfstandige, bij wie ik de bus eigenlijk bracht voor het wegwerken van wat krasjes en deukjes opgelopen in 5 jaar.
Daar kwam ook via via mijn klacht over de koppeling naar voren.
Dat was een mogelijkheid dat hij dat ook zou kunnen doen.
Heb hem gewaarschuwd voor alle mogelijke problemen, wijsheden opgedaan op deze site.
Hij zou zich eerst informeren en dan terugkomen met een antwoord.
6 uurtjes werk, en in totaal alleen wat goedkoper omdat dit dan in een lager uurloon zit.
Over de afrekening en rijgedrag hoor je dus nog.

Succes
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door vaniac »

Ik houd me aanbevolen en hoop dat voor jou de problemen opgelost zijn :ikrij :ikrij :ikrij
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door pieters »

Hallo Vaniac en alle andere Wjwellers,

Ok nieuwe koppeling.

Het schakkelen en koppelen gaat weer goed. Voor de rest nog maar even afwachten voor wat het bokken betreft.
Maar waar het nu precies aan heeft gelegen blijft een lastige vraag.
De setjes zijn naast elkaar gelegd en om nu precies aan te geven waar het aan heeft gelegen??
Het enige wat misschien merkbaar zou kunnen zijn dat de veren van het oudere setje iets makkelijker in en uit gingen dan de nieuwe.
Is dus eigenlijk gewoon een probleem geval en een niet zo goed ontwerp.
Voor de rest eigenlijk geen slijtage te zien. Omdat ik er altijd erg behoedzaam mee omgesprongen ben had ik dit eigenlijk ook niet verwacht.

Omdat ik bang was dat het oude setje een keer de geest zou geven heb ik het dus vervangen.
Vaniac ik kan natuurlijk niet in jouw koppeling kijken, maar als je er altijd net als ik voorzichtig mee bent omgesprongen, en je blijft het gewoon een beetje de tijd geven met schakelen, dan zie ik niet in waarom je niet net als ik rustig de 140000km zou kunnen halen.
Als ik de staat van mijn eigen koppeling had geweten dan was ik er zelf ook nog rustig een tijdje mee door gereden.
Maar goed dit is allemaal achteraf en elk geval is weer een ander.


Kosten van dit alles: 1300 euro ex btw

Gedaan Koppelings plaat
Vliegwiel
Hydraulisch druklager

Vaniac ik hoop dat je er wat mee kunt .

Succes allemaal.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door vaniac »

Hallo Pieters,
Gelukkig heb je je T5 weer terug en doet ie nu weer wat ie doen moet. Ook ik ben een rustige rijder en is er geen sprake van overbelasting van de aandrijving. Ik heb trouwens nog eens gezocht op het Duitse T5-Board naar problemen met vliegwiel en koppeling. Daar zijn gevallen beschreven van losspringende veren, vernielde versnellingsbakken en opvallende ratelgeluiden, niet meer kunnen optrekken, wisselend stationair toerental etc. Als ik dat vergelijk met de symptomen bij mijn T5, dan blijf ik voorlopig nog wel even doorrijden en houd ik het wel goed in de gaten.
Prettig weekend allemaal en keep on :driveT5 :driveT5 :driveT5
Yoast1957
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jun 2023, 09:02

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door Yoast1957 »

Kreeg vandaag te horen van mijn VW dealer dat het vliegwiel bijgeluiden maakt, heb zelf nog niets gehoord en de auto rijdt verder prima. Ook stationair draait de motor mooi gelijkmatig en de kickdown doet het zonder haperen. Persoonlijk denk ik dat ik er nog even niets aan laat doen en het gewoon in de gaten houd. In juni moet de wagen weer voor een grote beurt en APK en dan kijken we er nog effe naar. Ben ik nu dom bezig en loop ik risico op hoge kosten of ???
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: twee massa vliegwiel???

Bericht door krekwakwol »

De mijne is vervangen omdat de motor stationair onregelmatig liep, het 2massavliegwiel zat vast i.p.v. dat hij lawaai maakte.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie