Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel in verlenge transporter met DC

vragen over de T5
Plaats reactie
Kees's bussie
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:16

Standkachel in verlenge transporter met DC

Bericht door Kees's bussie »

Hoi Allemaal,

Op 13 en 14 april gaan ze in mijn :T54LIFE transporter een Webasto Thermotop standkachel inbouwen. (met Afst. bed.)
Ik heb daarom de volgende vraag: Hoe lang van tevoren moet ik die kachel aanzetten?
Voor mij is dit dus helemaal nieuw, maar ik hoop dat er hier genoeg zijn met zo'n kachel in de auto.
Het lijkt me onzin om dit veel langer te doen dan noodzakelijk is.

Ik snap dat dus natuurlijk ook afhangkelijk is van de buitentemperatuur. Dus alle info is welkom.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Kees :gekte
Breda
.
VW Transporter T6 DSG met Handgas.. :T6NOLESS

When nothing goes right, go left
.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Standkachel in verlenge transporter met DC

Bericht door Leo45 »

Afgelopen winter was voor mij een uurtje vooraf voldoende als het streng vroor.
Dan waren de ramen ontdooid en de auto lekker warm.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: Standkachel in verlenge transporter met DC

Bericht door Jurjen »

In mijn T5 wordt ook een standkachel ingebouwd. Als ik de info op het internet goed heb begrepen stel je de gewenste vertrektijd in met de afstandsbediening of in de auto. Het systeem rekent dan zelf uit wanneer de kachel moet worden aangezet, afhankelijk van de gewenste eind temperatuur en de buitentemperatuur.

correct me if I am wrong
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Standkachel in verlenge transporter met DC

Bericht door Jeroen T5 204 »

De Webasto kan je inprogrammeren per dag. Of als je een afstandsbediening hebt handmatig aanzetten.

Met sommige afstandsbedieningen kan je de tijd ook op afstand inprogrammeren.

Afgelopen winter deed hij er een goed half uur over op bijna de warmste stand om de ruiten te ontdooien.
Heb geen dubbelcabine, gewoon 1 grote ruimte.

Ik heb de interieur verwarmer van Webasto de Airtop 3500.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Standkachel in verlenge transporter met DC

Bericht door Rico »

Ik gebruik al dik 5 jaar een standkachel. De tijdklok gebruik ik nooit, gebruik altijd de afstandsbediening. Als het schuw-koud is, dan zou 25 tot 30 minuten voldoende moeten zijn. Dat was in ieder geval zowel bij de Vivaro als de T4 en Vito het geval (de standkachel is dus al een paar keer overgebouwd). Ik gebruik de standkachel altijd, dus ook in de zomer, dus nooit een koude start van de motor. In de zomer is een kwartiertje al meer dan voldoende. Als de motor voldoende warm is gaattie toch op een lagere stand branden.

Jammer genoeg is de standkachel op dit moment stuk, wordt vrijdag weer gerepareerd. De motor van de ventilator (die lucht naar de brander voert) is stuk, enorm geratel. Dan moet het spul toch open, en dan wordt de branderbuis of gereinigd, of vervangen. De kachel is door het reparatiebedrijf uitgelezen. Heeft inmiddels 1900 starts gemaakt, heeft 940 draaiuren waarvan 850 onder vollast. Er werd wel gezegd dat hij nu relatief snel defect is gegaan, hoewel ik vrij veel vollast-uren schijn te hebben. Dus dat wordt vrijdag weer even wat euro's aftikken, maar goed, de standkachel geeft er wel een enorm stuk comfort voor terug.

Groet,

Rico
Plaats reactie