Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributie 2.5 tdi

vragen over de T4
Dirkw
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2010, 09:12

Distributie 2.5 tdi

Bericht door Dirkw »

Wellicht al eens op dit forum beschreven.
Bij distributie vervanging van de 2.5 tdi 88 pk. Dient dan ook de centrale krukaspoly bout vervangen te worden?
Ik heb een complete skf set aangeschaft, echter hier zit de bout niet bij. In de beschrijving wordt ook niet over het plaatsen van een nieuwe bout gesproken?

M.v.gr,

Dirk
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door mevlut »

Ja, de bout moet ook vervangen worden, en er hoort een diamantschijf tussen. Ook verstandig om de waterpomp te vervangen.

Groetjes,
Mevlut
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dirkw schreef:Wellicht al eens op dit forum beschreven.

tja, als je dat al weet......gebruik de zoekfunktie dan eens..........


Distributie 2,5 TDI vervangen:

2x riem (nokkenas en brandstofpomp
spanrol nokkenasriem
spanrol en geleiderol brandstofpompriem
krukasbout
diamantschijfje
en verstandig is de waterpomp
(kost 80 euro origineel maar als ie tussentijds stukloopt loopt je riem stuk)

verder DE kans om de pakking van de oliepomp te vervangen als die lekt (en als het nog een oude (groen karton) is kun je het preventief doen) en als je het krukastandwiel demonteerd (voor vervangen oliepomppakking noodzakelijk) is het raadzaam de krukaskeerring ook te vervangen.

Verder kan je krukaspulley (bestaat uit twee delen met rubber ertussen) scheurtjes vertonen, verstandig om deze dan meteen mee te vervangen (180 euro)

Denk er aan dat hij noodzakelijk is na het mechanisch werk de timing na te stellen, best gaat dat met behulp van VAGcom, maar met een meetklokje schint het ook te kunnen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door mevlut »

Roger, je bent de multiriem vergeten. Het is je vergeven. :troost

Groetjes,
Mevlut
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

De multiriem kom je bij zonder extra werk, dus als je die terug zet en dan later alsnog moet vervangen dan kost dat vrijwel niks meer dan dat je hem meteen mee vervangt, daarom niet genoemd, maar normaal doe je die meteen mee inderdaad..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door mevlut »

Roger B. (11)61 schreef:De multiriem kom je bij zonder extra werk, dus als je die terug zet en dan later alsnog moet vervangen dan kost dat vrijwel niks meer dan dat je hem meteen mee vervangt, daarom niet genoemd, maar normaal doe je die meteen mee inderdaad..
Klopt Roger. Overigens de multiriem van mijn T4 is vaker vervangen dan de distributieriem. Oorzaak: om de 40000 km een kapotte spanner, en 1 keer aircopomp vastgelopen.

Groetjes,
Mevlut
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door pluuke »

Roger B. (11)61 schreef:Denk er aan dat hij noodzakelijk is na het mechanisch werk de timing na te stellen, best gaat dat met behulp van VAGcom, maar met een meetklokje schint het ook te kunnen
Eerst met de meetklok op de pomp afstellen (statisch), dan is het inspuitmoment "suboptimaal".
Daarna met VagCom de waarde controleren en evt. de geleiderol nog verstellen (dynamisch) om de waarde binnen de voorgeschreven bandbreedte te krijgen.
afstelling is dan "optimaal" , m.a.w. best mogelijke koude start, meeste vermogen en minimale verbruik.

Of het merkbaar is (verschil optimaal-suboptimaal) vraag ik me af.......

http://www.t4-wiki.de/wiki/Einspritzpum ... namisch.29" onclick="window.open(this.href);return false;
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik zet de pomp op het oog goed (merkteken op riemwiel) en daarna met VAGcom nastellen... heb geen meetklokje en adapter
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door essie »

wat mij is overgekomen tanwiel van de oilepomp was vastgelopen, uitgehaalt zat een schuur in en met uithalen was deze door twee gedeelt. geluk dat moter geen verdere schade heb gelopen.
tevens is de motor helemaal uitelkaar gehaalt was niets krom.
kost 40 euro ong. bij de dealer klein moete als je tog bezig ben :werkaanT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

het tandwiel van de oliepomp?? dat zit IN de oliepomp. lijkt me stug dat dat los leverbaar is en een oliepomp kost vast meer dan 40 euro.

welk tandwiel bedoel je?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door essie »

hoi Roger
inderdaad tandriempoeli
deze was namelijk bij mijn t4 vastgelopen:werkaanT4
Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2009, 19:13

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door Roberto »

Weet er iemand een adres waar ik terecht kan voor het vervangen van de distributieriem, waterpomp etc? Ik heb al geinformeerd bij Schilder:
- riem 747,-
- waterpomp 244,-
nog een andere riem (aan te bevelen) ook nog eens 140,-
Alles bij elkaar wordt het dan ruim 1100,-

Lijkt mij iets aan de hoge kant. Als toch de hele handel los moet en een waterpomp inkoop lang geen 80 euro kost! Daarbij moet ik helaas zeggen dat mijn vw dealer ervaringen niet altijd positief zijn. (een keer zijn ze vergeten de oliedop aan te draaien, een andere keer mistte er een boutje in de afdekkap boven het motorblok, dat was dan wel beide keren geen t4 maar een golf IV die ik inmiddels heb verkocht. Ja ik weet het, niet levensgevaarlijk maar wel mijn auto en ik betaal netjes dus ik wil netjes resultaat)

Volgens het instrumentarium moet ook binnen een paar duizend km een servicebeurt gebeuren dus daar wil ik ook nog wat euro's voor over houden :nuts

Mijn T4 (ook 88pk) heeft nog geen 70.000 km gedraaid maar dateert van 2002 en is wel aan een nieuw setje toe. (volgens VW dealer elke 5 jaar)

Dus als iemand een goed adres heeft waar de werkzaamheden door vakbekwame personen uitgevoerd kunnen worden - bij voorkeur omg tussen Heerhugowaard en Amstelveen - graag! :klappen
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door Charles 1065 »

Ik heb pas alles laten doen was bijna 1000 euro lichter! Grote beurt plus alle riemen waterpomp en wat ik jaarlijks laat doen is balanceren en uitlijnen waarbij ook de voorbanden naar achter gaan en andersom! :T44EVER
passie71
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2007, 14:25
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door passie71 »

Heb vandaag mijn distributie laten doen.

€ 535,- inclusief btw. Waterpomp is niet gedaan. Had ik wel een prijsopgave voor gekregen. (Dat zou neerkomen op totaal 600,- ex btw)
Waterpomp vertoonde echter nog enkele slijtage. (Zichtbaar niet en hoorbaar ook niet.)
Liever had ik het wel graag gehad dat ze deze zouden meevervangen maar de garagist vond het niet nodig...

Garage is een merk ongebonden garage in Hilversum en werkt met originele onderdelen. (Doen wel vaker T4's)
Busje komt zooooo
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Distributie 2.5 tdi

Bericht door Wim T4 935 »

Hallo, ik heb een goed en vertrouwd adres voor je vlak onder Schagen, naast de S3 zoals die daar plaatselijk wordt genoemd.

Ik ga er zo heen, mijn eigen T4 staat daar momenteel met laadproblemen. Ik zal vragen of hij tijd heeft voor een prijsindicatie.
PB of :mail me maar voor de exacte gegevens.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Plaats reactie