Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Trilling in stuur bij 65 km per uur
Trilling in stuur bij 65 km per uur
Ik heb een t5 174 pk automaat met 24500 km uit 2008 en sinds kort heb ik dat het stuur trilt rond de 65 km per uur.
Het stuur gaat dan heen en weer en ook voel je de hele auto trillen.
Er is met me banden niets gebeurd en ook heb ik geen stoeprand oid geraakt.
Zal de kwikfit hier kunnen helpen of kan ik beter naar de dealer gaan dit ivm de verhalen die ik wel eens heb gelezen over kromme aandrijfassen oid.
Alvast bedankt.
Groet Coen
Het stuur gaat dan heen en weer en ook voel je de hele auto trillen.
Er is met me banden niets gebeurd en ook heb ik geen stoeprand oid geraakt.
Zal de kwikfit hier kunnen helpen of kan ik beter naar de dealer gaan dit ivm de verhalen die ik wel eens heb gelezen over kromme aandrijfassen oid.
Alvast bedankt.
Groet Coen
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 16 mei 2009, 18:09
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
mag aannemen dat er nog garantie op zit, deze vevalt meestal als er een derde aan gezeten heeft.
dus terug naar de dealer is mijn advies.
dus terug naar de dealer is mijn advies.
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Een andere oorzaak kan zijn dat de komlagers van de veerpoten versleten of beschadigd zijn. Dit is ook een typische T5-kwaal, zelfs bij lage km-standen.
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
gebeurt enkel wel eens dat iemand door de modder is gereden.
opgedroogde modder aan binnenkant velg geeft ook onbalans.
gr. Jos
opgedroogde modder aan binnenkant velg geeft ook onbalans.
gr. Jos
m`n eerste bus spijl 1958.................... m`n voorlaatste bus verlengde caravelle 1993
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Modder is het niet, het rare is dat het rond de 65 km per uur is en dat je het dan door de hele auto voelt.
Op andere snelheden heb ik nergens last van!
Ivm de garantie zal ik toch maar naar de dealer gaan.
Groet Coen
Op andere snelheden heb ik nergens last van!
Ivm de garantie zal ik toch maar naar de dealer gaan.
Groet Coen
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Ik heb precies hetzelfde maar dan bij 135,aan de banden/wielen ligt het niet dus ben wel benieuwd wat er bij jou uit komt.
- Yorrie
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
- Locatie: In het mooie Grunnegerland!
- Contacteer:
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Niet om het één of ander, maar volgens mij kun je altijd beter naar een dealer of goede universeel gaan i.p.v. naar de KwikFit. Daar kunnen ze nog net een set banden wisselen of een uitlaat omhangen, veel verder rijkt de kennis niet.broekhof schreef:Zal de kwikfit hier kunnen helpen of kan ik beter naar de dealer gaan dit ivm de verhalen die ik wel eens heb gelezen over kromme aandrijfassen oid.
Of zijn er mensen met een betere ervaring met KwikFit? Ben er zelf nog nooit met een auto geweest, maar een kennis van me heeft er gewerkt... Wat een drama-verhaal...
Verder lijkt het me dat je bij een bus uit 2008 nog gewoon garantie of in ieder geval op coulance kunt rekenen bij de dealer. Als je voor onderhoud al eens bij de KF langs bent gehuppeld kan dat echter wel eens een moeilijk verhaal worden...
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Laat eens naar je aandrijfassen kijken,hier hoor je vaak dezelfde klacht.
Succes.
.......???
Succes.
.......???
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Vandaag proefrit gemaakt met een T5GP die hetzelfde deed bij ong 60km/h, oorzaak bij deze was aandrijfas vlgs verkoper. Maar deze had al 1500km gelopen...... .
Gewoon ff naar de dealer gaan lijkt me.
Gewoon ff naar de dealer gaan lijkt me.
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Vanmorgen gaat de bus naar de dealer.
De mijne heeft al !!!!!! 24.500 gelopen.
Ik ben benieuwd.
Groet Coen
De mijne heeft al !!!!!! 24.500 gelopen.
Ik ben benieuwd.
Groet Coen
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
De dealer denkt aan een karkasbreuk in 1 van me banden.
Aan de buitenkant zie en voel je niets aan me banden dus ik ben benieuwd.
Ze hebben het erg druk dus ik kan pas 13 april terecht, dan gaan ze me banden 1 voor 1 eraf halen en dan kijken of er onbalans in zit en dus een breuk.
Kan je een karkasbreuk krijgen als je niets geraakt hebt?
Groet Coen
Aan de buitenkant zie en voel je niets aan me banden dus ik ben benieuwd.
Ze hebben het erg druk dus ik kan pas 13 april terecht, dan gaan ze me banden 1 voor 1 eraf halen en dan kijken of er onbalans in zit en dus een breuk.
Kan je een karkasbreuk krijgen als je niets geraakt hebt?
Groet Coen
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Balanceren alleen haalt niet alle vibraties meer weg. Elke zich bandenspecialist noemend bedrijf zou over een balanceer apparaat moeten beschikken welke krachtvariatie (gordelkrachtvariatie) kan meten.
Deze nieuwe meting identificeert band en wiel conformiteit. Krachtvariatie bepalen kan veel trilling problemen oplossen die niet met normaal balanceren zijn te vinden. Krachtvariatie kan alleen gemeten worden met behulp van een daadwerkelijke belasting. Tijdens de meting wordt de belaste rondloop van het wiel gemeten. Zou het wiel onbelast lopen dan kan men volstaan met alleen balanceren. Door de belasting kan het gebeuren dat het wiel echter niet gelijkmatig rondloopt terwijl dit onbelast wel het geval was. Zo zal een eivormige wielcombinatie prima te balanceren zijn maar nooit rond lopen bij belasting onder het voertuig.
Het balanceerapparaat van Hunter (de GSP9700) heeft onder andere de mogelijkheid: om de onrondheid van band en velg te meten, het wielweg contact te meten (met een kracht van circa 600kg), de conisiteit van een band te meten (incl. plaatsing advies onder de auto). De gemonteerde drukrol voert een zodanige belasting op het wiel uit, dat een straat simulatie kan worden uitgevoerd.
Dus ik zou zegge; ga naar een "echte" bandenspecialist die over dit apparaat beschikt !
Deze nieuwe meting identificeert band en wiel conformiteit. Krachtvariatie bepalen kan veel trilling problemen oplossen die niet met normaal balanceren zijn te vinden. Krachtvariatie kan alleen gemeten worden met behulp van een daadwerkelijke belasting. Tijdens de meting wordt de belaste rondloop van het wiel gemeten. Zou het wiel onbelast lopen dan kan men volstaan met alleen balanceren. Door de belasting kan het gebeuren dat het wiel echter niet gelijkmatig rondloopt terwijl dit onbelast wel het geval was. Zo zal een eivormige wielcombinatie prima te balanceren zijn maar nooit rond lopen bij belasting onder het voertuig.
Het balanceerapparaat van Hunter (de GSP9700) heeft onder andere de mogelijkheid: om de onrondheid van band en velg te meten, het wielweg contact te meten (met een kracht van circa 600kg), de conisiteit van een band te meten (incl. plaatsing advies onder de auto). De gemonteerde drukrol voert een zodanige belasting op het wiel uit, dat een straat simulatie kan worden uitgevoerd.
Dus ik zou zegge; ga naar een "echte" bandenspecialist die over dit apparaat beschikt !
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Rare vraag misschien, maar merk je een karkasbreuk niet bij elke snelheid ipv alleen bij één bepaalde snelheid? Dat was bij mij namelijk wel het geval.
Bovendien was het bij mij ook nog eens duidelijk hoorbaar.
Bovendien was het bij mij ook nog eens duidelijk hoorbaar.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Vandaag bij de garage geweest en me rechter voorband was niet rond meer maar een soort ei geworden, ook me linker voorband was niet helemaal rond meer dus ik neem twee nieuwe voorbanden en dan moet het voorbij zijn.
Iemand enig idee hoe je aan banden komt die ei vormig zijn ik vind het wel een beetje raar verhaal.
Groet Coen
Iemand enig idee hoe je aan banden komt die ei vormig zijn ik vind het wel een beetje raar verhaal.
Groet Coen
Re: Trilling in stuur bij 65 km per uur
Laks waarmee, ik kon doorrijden zei de dealer en als het erger zou worden dan zou ik gelijk langskomen.
Ook adviseerde hij me om er geen lange afstanden mee te rijden.
Erger is het niet geworden in de tussentijd en vandaag had ik de afspraak staan dus.
Groet Coen
Ook adviseerde hij me om er geen lange afstanden mee te rijden.
Erger is het niet geworden in de tussentijd en vandaag had ik de afspraak staan dus.
Groet Coen