Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hoeveel pk?
- Hans uut Aalten 275
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:24
- Locatie: Aalten
Hoeveel pk?
Wat is wijs, Er zijn enkele bussen tekoop met 88 pk.
Maakt dat veel verschil met een 102 pk?
Als ik op de site van Marja kijk zie ik dat zij geen chip hebben voor een 88 pk uitvoering.
Is het verschil tussen een 102 en een 88 pk alleen een chip of zijn er meer verschillen?
Maakt dat veel verschil met een 102 pk?
Als ik op de site van Marja kijk zie ik dat zij geen chip hebben voor een 88 pk uitvoering.
Is het verschil tussen een 102 en een 88 pk alleen een chip of zijn er meer verschillen?
Vallen is géén falen,
niet weer opstaan is falen.
niet weer opstaan is falen.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Hoeveel pk?
Enkele verschillen:
- versnellingsbak
- koppeling, voor met neme de laatste bouwjaren van de 88PK enigzins licht uitgevoerd
- verstuivers
- motormanagement software
- intercooler
en ik zal best nog het een en ander vergeten zijn.
Heb overigens tot volle tevredenheid 140.000 km gereden met een originele 88PK.
- versnellingsbak
- koppeling, voor met neme de laatste bouwjaren van de 88PK enigzins licht uitgevoerd
- verstuivers
- motormanagement software
- intercooler
en ik zal best nog het een en ander vergeten zijn.
Heb overigens tot volle tevredenheid 140.000 km gereden met een originele 88PK.
Groeten van Wim
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hoeveel pk?
De basis (onderblok , cilinderkop , turbo , enz) zijn hetzelfde , er zitten enkele verschillen op zoals eerder werd genoemd .Hans uut Aalten schreef:Wat is wijs, Er zijn enkele bussen tekoop met 88 pk.
Maakt dat veel verschil met een 102 pk?
Als ik op de site van Marja kijk zie ik dat zij geen chip hebben voor een 88 pk uitvoering.
Is het verschil tussen een 102 en een 88 pk alleen een chip of zijn er meer verschillen?
Maar uiteindelijk zijn ze even goed hoor.
De 88PK heeft iets kortere overbrenging , en de topsnelheid ligt dus iets lager (of anders gezegd : je rijd aan een hoger toerental dan de 102PK bij dezelfde snelheid )
De 88PK was bij aankoop iets budgetvriendelijker dan de 102PK , wat zich ook kan reflecteren in de tweedehandsprijzen . (prijsverschil is wel klein )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Hoeveel pk?
Dag Hans,
Ik rij nu ook al een aantal jaren een 88pk en dat bevalt goed. Ik heb er bij 30.000km al een intercooler van een 102pk opgebouwd. Kan me eigenlijk niet meer herrinneren hoe het reed zonder.
Ik wou ook een 102pk toen ik op zoek ging, maar ik kon deze T4 pick-up kopen en die had nog maar 26.000km gereden. De verkoper( een bekende van me ) wist dat ik een 102pk zocht en heeft bij de koop van de auto een complete intercooler set ( nieuwe onderdelen) gedaan omdat hij wist dat ik hem ging ombouwen.
Binnenkort ga ik de verstuivers en het motormanagement van de 102pk inbouwen en dan ben ik klaar.
De korte versnellingsbak vindt ik wel fijn want het gaat mij om trekkracht. De topsnelheid blijft immers toch gelijk.
Succes met je zoektocht.
Groeten Rick
Ik rij nu ook al een aantal jaren een 88pk en dat bevalt goed. Ik heb er bij 30.000km al een intercooler van een 102pk opgebouwd. Kan me eigenlijk niet meer herrinneren hoe het reed zonder.
Ik wou ook een 102pk toen ik op zoek ging, maar ik kon deze T4 pick-up kopen en die had nog maar 26.000km gereden. De verkoper( een bekende van me ) wist dat ik een 102pk zocht en heeft bij de koop van de auto een complete intercooler set ( nieuwe onderdelen) gedaan omdat hij wist dat ik hem ging ombouwen.
Binnenkort ga ik de verstuivers en het motormanagement van de 102pk inbouwen en dan ben ik klaar.
De korte versnellingsbak vindt ik wel fijn want het gaat mij om trekkracht. De topsnelheid blijft immers toch gelijk.
Succes met je zoektocht.
Groeten Rick
Re: Hoeveel pk?
het zijn allemaal gebruikte wagens de T4's
dus de staat van de wagen zou ik belangrijker vinden
hoe daar de afgelopen jaren mee om is gegaan
(de jongste T4 is 7 jaar oud)
indien de staat gelijk is dan zou ik uiteraard voor de 102 PK kiezen
om de genoemde zaken
(koppeling enz) en ook het toerental bij 120 km/h is lager bij de 102 pk
en naar mijn inzicht kan die motor mbt zijn vermogen gemakkelijk qua toerental nog
flink terug in de toeren en ik heb een 102 pk
een 6e versnelling zou het verbruik flink drukken op de outoweg
als je 120 kon rijden op ongeveer 1800 rpm. maar helaas!!
dus de staat van de wagen zou ik belangrijker vinden
hoe daar de afgelopen jaren mee om is gegaan
(de jongste T4 is 7 jaar oud)
indien de staat gelijk is dan zou ik uiteraard voor de 102 PK kiezen
om de genoemde zaken
(koppeling enz) en ook het toerental bij 120 km/h is lager bij de 102 pk
en naar mijn inzicht kan die motor mbt zijn vermogen gemakkelijk qua toerental nog
flink terug in de toeren en ik heb een 102 pk
een 6e versnelling zou het verbruik flink drukken op de outoweg
als je 120 kon rijden op ongeveer 1800 rpm. maar helaas!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:37
Re: Hoeveel pk?
Ik rij nu ongeveer 6 maanden een T4 met 88 pk. In deze tijd heb ik 15.000 km gereden waarvan ongeveer 5000 km met trailer. En ik moet zeggen dat deze mij goed bevalt, het is mijn eerste T4 dus ik heb geen vergelijk met andere type's, maar als de 102 pk uitvoering nog beter is dan rijdt dat waarschijnlijk als een ???? spaceship ??.
Ik rij bussen omdat ik regelmatig met een 2 paards trailer onderweg ben en er dan 2000 kg achter hangt en tot nu toe heb ik nog geen problemen met de koppeling ondervonden. Aanvankelijk had ik door de info verkregen op dit forum wel wat twijfels, maar toch de gok genomen omdat volgens wat ik hier las je de standaard koppeling kan vervangen door een zwaardere als die vervangen moest worden
Mijn vorige bus een Ford Transit had maar 75 pk en bracht mij ook overal waar ik wilde zijn, en met deze T4 moet ik altijd goed opletten dat ik de maximale snelheid niet overtreed als de kar er achterhangt. Met een 102 pk zal het wel allemaal wat vlotter optrekken etc maar dat vindt ik niet belangrijk.
Na een mercedes mb 80 en een Ford transit is de T4 toch echt wel een klasse apart ik reed nog nooit zo'n fijne auto.
In een stukje over motortuning wat ook op deze site staat, bij de links las ik trouwens dat de 88 pk uitvoering standaard al vaak meer als het opgeven vermogen levert.
Sucses verder
Ik rij bussen omdat ik regelmatig met een 2 paards trailer onderweg ben en er dan 2000 kg achter hangt en tot nu toe heb ik nog geen problemen met de koppeling ondervonden. Aanvankelijk had ik door de info verkregen op dit forum wel wat twijfels, maar toch de gok genomen omdat volgens wat ik hier las je de standaard koppeling kan vervangen door een zwaardere als die vervangen moest worden
Mijn vorige bus een Ford Transit had maar 75 pk en bracht mij ook overal waar ik wilde zijn, en met deze T4 moet ik altijd goed opletten dat ik de maximale snelheid niet overtreed als de kar er achterhangt. Met een 102 pk zal het wel allemaal wat vlotter optrekken etc maar dat vindt ik niet belangrijk.
Na een mercedes mb 80 en een Ford transit is de T4 toch echt wel een klasse apart ik reed nog nooit zo'n fijne auto.
In een stukje over motortuning wat ook op deze site staat, bij de links las ik trouwens dat de 88 pk uitvoering standaard al vaak meer als het opgeven vermogen levert.
Sucses verder
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:37
Re: Hoeveel pk?
P.S.
Nog een opmerking ; In mijn handeling staat bij de uitrustingscode's dat mijn bus is uitgevoerd met een versnellingsbak met "lange overbrengingsverhoudingen"
0zn Getriebeübersetzung, lang
Wat dit precies uitmaakt voor het toerental bij bepaalde snelheden weet ik niet, maar het rijdt zeker zonder de aanhanger erg relaxed want je moet veel minder schakelen. Minpunt 50 km/hr is hoog toeren in 3 of (te) laag toeren in zijn 4.
Nogmaals sucses
Nog een opmerking ; In mijn handeling staat bij de uitrustingscode's dat mijn bus is uitgevoerd met een versnellingsbak met "lange overbrengingsverhoudingen"
0zn Getriebeübersetzung, lang
Wat dit precies uitmaakt voor het toerental bij bepaalde snelheden weet ik niet, maar het rijdt zeker zonder de aanhanger erg relaxed want je moet veel minder schakelen. Minpunt 50 km/hr is hoog toeren in 3 of (te) laag toeren in zijn 4.
Nogmaals sucses
Re: Hoeveel pk?
zonder aanhanger en met een lege bus zit je zeker niet te laag in de toeren als je 50 rijd in de 4Peter 1154 schreef:P.S.
Nog een opmerking ; In mijn handeling staat bij de uitrustingscode's dat mijn bus is uitgevoerd met een versnellingsbak met "lange overbrengingsverhoudingen"
0zn Getriebeübersetzung, lang
Wat dit precies uitmaakt voor het toerental bij bepaalde snelheden weet ik niet, maar het rijdt zeker zonder de aanhanger erg relaxed want je moet veel minder schakelen. Minpunt 50 km/hr is hoog toeren in 3 of (te) laag toeren in zijn 4.
Nogmaals sucses
het is mischien het "gevoel" dat je te laag in de toeren zit, zeker als men voorheen een benzine heeft gereden.
maar het maximum koppel ligt ergens bij de 1800 toeren.
een DSG versnellingsbak in een passat laat het toerental niet boven de 2000 komen dan schakelt die al.
minder toeren is minder verbruik!!!!
Ik rijdt voor mijn beroep vrachtwagen en ook met behoorlijk gewicht erin, en daar zit ik nog veel en veel lager in de toeren als bij een T4 wordt ook op de chauffeurs training aandacht aan geschonken "scheelt veel brandstof per week"
boven de 1400 a 1500 rpm kom ik nooit met de vrachtwagen
meestel maar even boven de 1000 rpm. behalve in de hoogste versnelling want als die 90 loopt zit die op 1400 rpm.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Hoeveel pk?
Scheelt dat ik monteur ben. Ga echt wel tot de 2000 toeren en meer in de vrachtauto. Ons bedrijfstoerental is vaak al 1100 tot 1250 toeren.frank884 schreef:zonder aanhanger en met een lege bus zit je zeker niet te laag in de toeren als je 50 rijd in de 4Peter 1154 schreef:P.S.
Nog een opmerking ; In mijn handeling staat bij de uitrustingscode's dat mijn bus is uitgevoerd met een versnellingsbak met "lange overbrengingsverhoudingen"
0zn Getriebeübersetzung, lang
Wat dit precies uitmaakt voor het toerental bij bepaalde snelheden weet ik niet, maar het rijdt zeker zonder de aanhanger erg relaxed want je moet veel minder schakelen. Minpunt 50 km/hr is hoog toeren in 3 of (te) laag toeren in zijn 4.
Nogmaals sucses
het is mischien het "gevoel" dat je te laag in de toeren zit, zeker als men voorheen een benzine heeft gereden.
maar het maximum koppel ligt ergens bij de 1800 toeren.
een DSG versnellingsbak in een passat laat het toerental niet boven de 2000 komen dan schakelt die al.
minder toeren is minder verbruik!!!!
Ik rijdt voor mijn beroep vrachtwagen en ook met behoorlijk gewicht erin, en daar zit ik nog veel en veel lager in de toeren als bij een T4 wordt ook op de chauffeurs training aandacht aan geschonken "scheelt veel brandstof per week"
boven de 1400 a 1500 rpm kom ik nooit met de vrachtwagen
meestel maar even boven de 1000 rpm. behalve in de hoogste versnelling want als die 90 loopt zit die op 1400 rpm.
Ik ben wel een echte dieselrijder. In ze 3 door bochten en over rotondes, 50 gaat ook in ze 5, 30 in zijn 4, ja echt snel is ie dan niet meer maar goed... En natuurlijk stationair de koppeling op laten komen en daarna pas gas geven.
mvg Rick
Laatst gewijzigd door rick_k op 20 apr 2010, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hoeveel pk?
@ Hans,Hans uut Aalten schreef:Wat is wijs, Er zijn enkele bussen tekoop met 88 pk.
Maakt dat veel verschil met een 102 pk?
Als ik op de site van Marja kijk zie ik dat zij geen chip hebben voor een 88 pk uitvoering.
Is het verschil tussen een 102 en een 88 pk alleen een chip of zijn er meer verschillen?
is voor Marja geen probleem hoor..
En dichterbij voor jou als je denkt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Hoeveel pk?
Dat klopt, Marja heeft wel een chip voor de 88pk, hun chip levert ongeveer 112 pk en zo'n 20% meer koppel. Ik heb namelijk ook een 88pk en heb er onlangs naar geinformeerd bij ze. Ik heb hem nog niet laten installeren maar wil dat in de toekomst wel doen. De info op hun website is de laatste 3 jaar niet ge-update vandaar dat de 88pk er nog niet op staat.
Re: Hoeveel pk?
Ik zit er ook aan te denken om mijn T4 102pk te laten chippen.
Alleen ik schrok nogal van de prijs: €500,-
Heeft iemand hier misschien een goed adresje die het voor minder doet?
Liefst in de buurt van Alkmaar/Amsterdam.
groeten Pablo
Alleen ik schrok nogal van de prijs: €500,-
Heeft iemand hier misschien een goed adresje die het voor minder doet?
Liefst in de buurt van Alkmaar/Amsterdam.
groeten Pablo