Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airo onderhoud zin en onzin

vragen over de T5
Plaats reactie
Erwinj
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2009, 17:05

Airo onderhoud zin en onzin

Bericht door Erwinj »

Ik rijd nu sinds april 2005 particulier een T5 zonder noemenswaardige problemen.

Waterpomp op tijd vervangen in combinatie met de distribitie riem bij de 90000 km
1 paar remblokken en een 2e setje banden staat de teller nu op 105000 km.

Nu de zomer weer naderd zie ik weer veel advertenties voor onderhoud en bijvullen airco.

Wat moet ik me hier bij voorstellen? en is dit zin of onzin.
Daarnaast wel vreemd, of mischien zelfs een gemiste kans, dat de airco niet gewoon onderhouden wordt tijdens de reguliere onderhouds beurten. Of gebeurt dit wel maar heb ik dit even gemist? :muur

Erwin
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Airo onderhoud zin en onzin

Bericht door Henk250 »

Het is net als schoorsteenvegen,bij veelvuldig gebruik,wel aan te raden.
Aan de andere kant,loopt de werking vaak terug zonder dat je het zelf merkt.
Laten controleren kan geen kwaad,op een vertrouwd adres.
Mijn buurman zijn Renault is afgelopen zomer ook gecontroleerd.
20 minuten duurde het leegmaken,vacuum pompen en op nieuw vullen.
:nuts :nuts
Dit duurt normaal zeker 1,5 uur.
Afin,hij rekent 90euro af en naar huis,tevreden.

Laat je goed voorlichten wat ze doen,hoelang het duurt etc,en
zeker vooraf kosten definitief op papier zetten.

Succes.

:werkaanT4
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Airo onderhoud zin en onzin

Bericht door Kobus »

Ik heb het vorig jaar bij de dealer laten doen a € 125 incl. (reiniging en opnieuw vullen). Moest helaas wel 3 x terug omdat die kn*ppels er een bende van maakten. Eigenlijk is een controle of ie nog op druk staat genoeg; de vulling zelf hoeft eigenlijk nooit ververst te worden.
stop the rat race
Damy

Re: Airo onderhoud zin en onzin

Bericht door Damy »

Kobus,
Je stelling klopt niet helemaal.....
Zolang de airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over aircocontrole. Een autoairco verliest per jaar gemiddeld zo'n 50 a 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet gebruikt wordt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel daalt onder een bepaald niveau dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het 'hart' van de airconditioning, de compressor, wordt onvoldoende gesmeerd. Deze loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: vijfhonderd Euro of meer. In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basiscontrole van de airco minimaal! Het ontbreken van voldoende koudemiddel is de meest voorkomende storing die in het voorjaar optreedt. Dit kun je voorkomen door de airco regelmatig te gebruiken, minimaal een keer per week gedurende tien minuten.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Airo onderhoud zin en onzin

Bericht door Jeroen T5 204 »

Mijn bus had ook te weinig gas op het aircosysteem. De klungels die mijn aircouitbreiding hebben gemaakt hadden te weinig gas op het systeem gedaan.

Heel veel gas is dus zo weg gevloeid. Had telkens problemen dat de bus traag was en enorm onzuinig reed, zelfs met de airco uit.
Dus ik weet nu uit ervaring dat het erg belangrijk is om de boel op druk te houden. Zodra het aircosysteem foutmeldingen gaat geven gaat je bus beroerd lopen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Airo onderhoud zin en onzin

Bericht door heemskerk »

regelmatig even gebruiken, ook in de winter klinkt preventief oke maarrrrr.... onder de ik meen +8 graden Celcius doet ie het niet :bonk Met de laatste -relatief koude- winter komt er niet zoveel terecht van dat preventief laten draaien :jump :jump ?
Hobbyist
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Airo onderhoud zin en onzin

Bericht door Hobbyist »

Als je de airco aanzet in de winter en je blaast warme lucht heb je ook droge lucht.
Dat is wel handig als het vaak nat is en de vochtigheid zit binnenin opgesloten en slaat aan op de koude ramen.

Ik gebruik hem dus gans het jaar door als het nat is en of warm.

Mvg Luc
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Airo onderhoud zin en onzin

Bericht door Jeroen T5 204 »

Vanaf -4 werkt het airco systeem niet meer, dat is beveiliging. Het airco lampje brand wel maar voor de rest doet hij dan niks.
Ook al heb je de verwarming erbij aan.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie