Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

GT2260V turbo op een AJT

vragen over de T4
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

GT2260V turbo op een AJT

Bericht door rene930 »

Beste weetjewellers,

Ik heb wat vragen over het monteren van een grotere turbo op mijn 2.5TDI motorcode AJT uit 2003
Mijn koppeling is na 145000km echt aan vervanging toe ( vond ik al niet slecht na 115000km met tunig )
De versnellingsbak zal zijn beste tijd ook wel gehad hebben, dus die word ook vervangen door een van een ACV.
Ik zat al een tijdje te denken over andere verstuivers voor wat meer vermogen en een garage waar niet alles pik zwart in word van de roet :gif
Dus dacht ik : dan maar in een keer alles onder handen nemen en alles goed doen.
Alle standaard dingen zoals uitlaat, intercooler, egr vervanger e.d. zijn al gedaan.

Alles is me vrij duidelijk, verstuivers, koppeling, bak e.d.
Maar een andere turbo blijkt lastig voor de AJT en de ACV, er is niets aan te veranderen dus dan moet je naar een andere turbo.
Nou is mijn keus gevallen op een turbo van de BMW 530D, namelijk de GT2260V, goed voor standaard 231pk maar met veel meer potentie.
De ombouw naar deze turbo komt wel met een paar vragen omdat hij op de BMW elektrisch word aangestuurd.

Kan het motormanagement van een AJT een variabele turbo aansturen zoals die van de 150pk ?
Zo ja : waar kan dit op aangesloten worden ?
Iemand nog tips/suggesties ?

Alvast bedankt, Rene
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door Multivan Generation »

nee die software kan geen variabele turbo aansturen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door stijnh »

als het programma veranderd wordt kan dit wel indien je met vacuum gaat aansturen.
elektrisch kan ook maar met (veel) meer werk
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door Pascal-141 »

rene930 schreef:Beste weetjewellers,

Ik heb wat vragen over het monteren van een grotere turbo op mijn 2.5TDI motorcode AJT uit 2003
Mijn koppeling is na 145000km echt aan vervanging toe ( vond ik al niet slecht na 115000km met tunig )
De versnellingsbak zal zijn beste tijd ook wel gehad hebben, dus die word ook vervangen door een van een ACV.
Ik zat al een tijdje te denken over andere verstuivers voor wat meer vermogen en een garage waar niet alles pik zwart in word van de roet :gif
Dus dacht ik : dan maar in een keer alles onder handen nemen en alles goed doen.
Alle standaard dingen zoals uitlaat, intercooler, egr vervanger e.d. zijn al gedaan.

Alles is me vrij duidelijk, verstuivers, koppeling, bak e.d.
Maar een andere turbo blijkt lastig voor de AJT en de ACV, er is niets aan te veranderen dus dan moet je naar een andere turbo.
Nou is mijn keus gevallen op een turbo van de BMW 530D, namelijk de GT2260V, goed voor standaard 231pk maar met veel meer potentie.
De ombouw naar deze turbo komt wel met een paar vragen omdat hij op de BMW elektrisch word aangestuurd.

Kan het motormanagement van een AJT een variabele turbo aansturen zoals die van de 150pk ?
Zo ja : waar kan dit op aangesloten worden ?
Iemand nog tips/suggesties ?

Alvast bedankt, Rene

Waarom zou je nou die turbo willen veranderen ? Wil je gaan tunen tot boven de 150PK ? Want met de standaard turbo kun je dat zo halen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door rene930 »

Als het met vacuum vrij eenvoudig aan te sturen is dan lijkt me dat de beste optie.
Wordt de 150pk turbo ook met vacuum aangestuurd ?

155pk is haalbaar met de orginele turbo zonder rook, ik wil echter boven de 200pk uitkomen.
Een 150pk turbo draaid dan op zijn uiterste en dat is niet wat ik wil, vandaar de keus voor de gt2260v.
T5 GP Multivan Edition 25
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door stijnh »

bij de 150 pk is het ook met vacuum.

andere verstuivers zijn wel noodzakelijk , maar dat ging je al doen.

kijk anders hier eens
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=166311

wat is het nummer van het motormanagement dat er nu in zit?

er is zeer veel mogelijk maar het zal niet vanzelf gaan


ik heb net van een 88 pk een 102 gemaakt.
ik heb er een IC van een 102pk op gestoken, verstuivers vervangen en motormanagement geherprogrameerd
een hele verbetering.

andere tuningsprojecten zijn op komst :lach
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door rene930 »

Die uitdraai had ik ook al gezien ja !
Wat een vermogen zeg uit een 2.5 TDI.
Heb er enkele weken geleden een post gezet met enkele vragen, hier ben ik ook al een stuk wijzer van geworden.
Sommige dingen zijn echter moeilijk te vertalen in het engels vind ik :bonk

Er komen idd ook andere verstuivers in, waarschijnlijk zit er nu stanadyne in.
Het zal niet vanzelf gaan, maar heel erg moeilijk is het nou ook weer niet.
De zuigers/drijfstangen/lagers kunnen het goed hebben en de nokkenas hoeft voor 230pk volgens mij ook niet vervangen te worden.
De koppeling/versnellingsbak/verstuivers moeten toch vervangen worden omdat deze van super kwaliteit zijn :muur
De uitlaat is al 63mm rvs vanaf turbo/102pk intercooler zit er al op/egr klep is al weg.
Dus ik denk dat het goed te doen is, en het is een leuke uitdaging.
T5 GP Multivan Edition 25
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door stijnh »

uitlaat collector en downpipe zal je ook moeten aanpassen

het is een goed blok als basis dus dat zit wel mee
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door rene930 »

Ik heb idd nooit geweten dat het zo'n sterke motoren waren, zeker de 88pk niet.
Maar het blijken alleen de aanbouwdelen die van mindere kwaliteit zijn.
ik ken iemand met een turbo bouw/revisie bedrijf en hij gaat de turbo bouwen en proberen verlopen te maken voor
de downpipe en het uitlaat spruitstuk.
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door Multivan Generation »

Als je zo ver wilt gaan,
dan zou ik een andere, grotere interkoeler ook incalculeren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door rene930 »

Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken, maar ik wil de turbo druk niet al te ver opvoeren dus mischien dat de lucht inlaat temperatuur ook wel mee gaat vallen.
Ik ga zowiezo een ventilator onder de intercooler lijmen ( zoals beschreven op jouw zeer informatieve site ! ) om de temperatuur zo laag mogelijk te houden.
Mocht de temperatuur tijdens het chippen toch te hoog oplopen dan kan ik er alsnog een grotere front mount ic op zetten.
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door Pascal-141 »

rene930 schreef:Ik ga zowiezo een ventilator onder de intercooler lijmen ( zoals beschreven op jouw zeer informatieve site ! ) om de temperatuur zo laag mogelijk te houden.
Mocht de temperatuur tijdens het chippen toch te hoog oplopen dan kan ik er alsnog een grotere front mount ic op zetten.
Waterkoeling op de interkoeler heeft tijdens het rijden veel meer effect dan een ventilatortje :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door Multivan Generation »

eentje die vol in de rijwind zit levert meer op als een ventilator..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door stijnh »

ventilator zou ik niet doen. aan hoge snelheid kan die zelf voor remming zorgen

het is gebleken dat de ic van de 102 pk voldoende is voor een goeie 200 pk, een grotere ic is natuurlijk beter.
het voordeel van die ic is de korte weg en de lage weerstand

maar als je meer dan 200 pk wil zal de turbodruk hoog moeten zijn. dus luchttemp zal hoog zijn.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: GT2260V turbo op een AJT

Bericht door René »

+200pk op een bak van een ACV? :bonk
Bouw maar een toerenbegrenzer in dan.
Plaats reactie