Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

timing vag com

vragen over de T4
Plaats reactie
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

timing vag com

Bericht door pedroV »

even een vraag over mijn t4 camper exclusief met acv tdi moter 102pk
met de timing meeting met de vag com zie ik de timing lijn pendelen tussen de 35-50 graden dit doet hij bij verschillende brandstof temperaturen. wat kan hier de oorzaak van zijn of is dit normaal
er is pas distub/brandst snaar vervangen bij goede garage. aan de bus merk ik niets. rookt niet trekt goed op en haalt met hoog dak en 2800kg 150km/u , gebruik tussen 1: 11/12. groetjes pieter :ikrij
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Re: timing vag com

Bericht door essie »

pomp hebben ze niet goed optijd gezet
bij spanrol afstellen lukt ook niet. dus de pomp moet echt optijd stellen
zelfde verhaal heb ik ook :bonk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: timing vag com

Bericht door Roger B. (11)61 »

aan de pomp kun je niets "op tijd" zetten, de riem erop met de pomp en de nokkenas in de goede stand en verder afstellen met spanrollen en als dat niet meer lukt moet je het nokkenasriemwiel lossen en iets verdraaien....

het riemwiel op de pomp kan niet verdraaien en de pomp kan niet verdraaid worden in de ophanging
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Re: timing vag com

Bericht door essie »

inderdaad Roger :klappen :zwaai nokkenasriemwiel lossen en iets verdraaien, ik heb net de sleutels van mijn t4 gehad en bij ook nokkenasriemwiel afgesteld.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: timing vag com

Bericht door repelsteeltje »

om te beginnen moet je met vag-com even opletten op het bouwjaar (vanaf modeljaar 2000 dus gebouwd af augustus 1999) heeft een andere grafiek dan oudere acv motoren.

Dit moet je handmatig selecteren...... Bij de selectie staat ook welke softwarecode voor moet komen..... wordt heel vaak fout gedaan.

De nieuwere grafiek heeft horizontale rode, groene en blauwe lijn, de oude grafiek lopen ze schuin.

pendelen doen ze allemaal, hij zal nooit 100% strak blijven staan. Dat moet je een beetje zien te middelen rond het ideale gebied.

Normaal gesproken hoeft het nokkenasriemwiel alleen losgemaakt en versteld te worden als de waterpomp bij een motor van voor 2000 is vervangen. (oud type pomp voor nieuwe type)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: timing vag com

Bericht door Roger B. (11)61 »

repelsteeltje schreef: Normaal gesproken hoeft het nokkenasriemwiel alleen losgemaakt en versteld te worden als de waterpomp bij een motor van voor 2000 is vervangen. (oud type pomp voor nieuwe type)
dan zou je als het echt netjes gedaan wordt het riemwiel aan de bijrijderskant lossen om de noktiming weer goed te zetten....

voor de brandstofpomptiming doe ik het bij de bestuurderskant (dus alleen pomptiming beïnvloeden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: timing vag com

Bericht door pedroV »

bedankt repelsteeltje voor je heldere uitleg. nog even een vraag. mijn bouwjaar is begin 1999 en ik voer het volgende type nummer in 7DW. dus heb ik volgens mij de schuine lijnen nodig, als ik het gemiddelde getal neem kom ik op zo,n 43 graden. dit zou uitkomen met een brandstof. temp. van 164 graden, ergens in het midden van het gebied tussen de rode- en blauwe lijn. ik heb zelf de indruk dat dit wel goed is als je naar de presaties kijkt in mijn vorige schrijven. wat ik een beetje vreemd vond was het pendelen van zo,n 15 graden, en wat is nou de juiste brandstof temp om te meten.groetjes :driveT4
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: timing vag com

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef:
repelsteeltje schreef: Normaal gesproken hoeft het nokkenasriemwiel alleen losgemaakt en versteld te worden als de waterpomp bij een motor van voor 2000 is vervangen. (oud type pomp voor nieuwe type)
dan zou je als het echt netjes gedaan wordt het riemwiel aan de bijrijderskant lossen om de noktiming weer goed te zetten....

voor de brandstofpomptiming doe ik het bij de bestuurderskant (dus alleen pomptiming beïnvloeden)

Dat riemwiel aan de bijrijderskant MOET je lossen bij het andere type waterpomp, anders klopt er geen zak meer van de nokkenastiming, en dus ook niet meer van de daar achter gelegen brandstofpomp timing....
Er wordt uit onkunde nog een hoop gerommeld, met slecht lopende motoren tot gevolg.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: timing vag com

Bericht door repelsteeltje »

pedroV schreef:bedankt repelsteeltje voor je heldere uitleg. nog even een vraag. mijn bouwjaar is begin 1999 en ik voer het volgende type nummer in 7DW. dus heb ik volgens mij de schuine lijnen nodig, als ik het gemiddelde getal neem kom ik op zo,n 43 graden. dit zou uitkomen met een brandstof. temp. van 164 graden, ergens in het midden van het gebied tussen de rode- en blauwe lijn. ik heb zelf de indruk dat dit wel goed is als je naar de presaties kijkt in mijn vorige schrijven. wat ik een beetje vreemd vond was het pendelen van zo,n 15 graden, en wat is nou de juiste brandstof temp om te meten.groetjes :driveT4

koelvloeistoftemperatuur moet op 90 graden staan, dan gaan meten. Verder, als hij tussen de lijnen staat is het op zich goed. Ik persoonlijk heb hem liever iets vroeger (naar de groene lijn toe) staan dan later (naar rood). Motor is dan iets soepeler en nagelt minder.
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: timing vag com

Bericht door pedroV »

bedankt :zwaai
Plaats reactie