Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verlagen??

vragen over de T5
Gebruikersavatar
rvanderraad
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 dec 2008, 09:57
Locatie: hoofddorp

verlagen??

Bericht door rvanderraad »

ik heb even wat atvies nodig, ik wil graag me bus gaan verlagen en 20" monteren maar ik rij vak met aanhanger is dat verstandig denken jullie???

en zoek ook nog een goed bedrijf voor het verlagen in de buurt van hoofddorp/amsterdam?
zat zelf tedenken aan Akto in apeldoorn goed bedrijf hoor ik hier maar net ff teverweg.

graag even jullie meningen,ook over wat voor set verlaging.

bvd rick
Kan je timmeren, zullen we dan een wip maken?!
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlagen??

Bericht door Inbouwer »

Ik zou zeggen, Eibach Pro-kit en 20 inch.

Mooie combinatie. :ikrij

:wjw
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: verlagen??

Bericht door RickyT5 »

Is goed te doen. Mijn T5 had ik zo'n 5 cm verlaagd met een KW schroefset en ook 20"velgen. Ik heb eigenlijk nooit echt problemen gehad met mijn tandemasser erachter. Wel opletten met hoge drempels (maar dat heb je ook zonder aanhanger met een verlaagde bus)

Op deze foto had ik m'n schroefset helemaal naar beneden gedraait (bijna 8 cm verlaging) maar dat werd effe te gek.
Voordeel van een schroefset is dat het redelijk comfortabel blijft in vergelijking met kortere veren.

Gr. Rick
Rick
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: verlagen??

Bericht door Donald4Motion »

Hier ook KW V3 5cm verlaagd, i.c.m. 18inch minder comfortabel als 20inch (raar maar echt waar) :winter
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: verlagen??

Bericht door BigRuud »

Ook mijn bus is verlaagd, ook heb ik een multitransporter aanhanger, deze heb ik wel aan laten passen aan mijn bus. Met een verlaagde bus heb je kans met een tandemasser dat alle druk op de voorwielen van de aanhanger komt omdat hij voorover hangt. Kom het rijcomfort niet ten goede, als je hem belaad trekt hij de kont omhoog. :ie

Ik heb dissel laten verlagen door de carroserie bouwer. :toppie

Bijkomend voordeel, anderen kunnen je kar niet meer gebruiken. Scheelt veel schade. :yes
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
rvanderraad
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 dec 2008, 09:57
Locatie: hoofddorp

Re: verlagen??

Bericht door rvanderraad »

tot jongens snelle reacties.
iemand nog een goed adres?

misschien rare vraag hoe werkt dat bij een schroefset dat verstellen moet je dat achter je wielen doen of zo?? :werkaanT4
Kan je timmeren, zullen we dan een wip maken?!
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: verlagen??

Bericht door Donald4Motion »

Met de paarse ring stel je de wagen op hoogte in.
Kan je beter laten doen, en ook nameten

http://www.mccsport.nl/catalog/images/K ... etvar1.bmp" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rvanderraad
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 dec 2008, 09:57
Locatie: hoofddorp

Re: verlagen??

Bericht door rvanderraad »

laten doen ??!!
je kan het dus niet even zelf doen al je bv een lang rit op de snel weg gaat maken??
en wat bedoel je met na meten dan.
AKTO is dat wat??

gr rick
Kan je timmeren, zullen we dan een wip maken?!
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: verlagen??

Bericht door RickyT5 »

Als je je schroefset wil verstellen, zal je de bus op de brug moeten zetten (handigste is een 2 koloms hefbrug, zodat de wielen vrij hangen) en de kan je de schroefset met (ik dacht) een haak sleutel verstellen.

Raadzaam is het dat als je de hoogte versteld, je bus opnieuw zal moeten laten uitlijnen. De camber (hoek of wielvlucht) wijzigt met verhogen of verlagen nl. ook.

AKTO ken ik niet, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen ( ik kom uit zuid holland)

Gr. Rick
Rick
Gebruikersavatar
rvanderraad
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 dec 2008, 09:57
Locatie: hoofddorp

Re: verlagen??

Bericht door rvanderraad »

dus eigelijk moet je hem in een keer goed en mooi instellen en niet meer aan komen.

wat zijn dan de voor delen van een schroefset??

en ik zat net nog even veder telezen over verlagen maar de apk hoe zit dat dan!

moet ik echt de boel ombouwen elk jaar (over 2 jaar dan hij is nu een jaar oud) dan ga ik het ook zelf monteren.

waar had jij het laten doen dan??
Kan je timmeren, zullen we dan een wip maken?!
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: verlagen??

Bericht door RickyT5 »

Het verschil tussen een schroefset en verlagen mbv een kortere veer is het volgende:

Als je je normale schokbrekers behoud en hier een korter veer monteert, je veerweg korter word en de schokbreker hier eigenlijk niet op berekend is. Op zich gaat dit best als je niet te veel verlaagd, maar je bus wordt hier wel behoorlijk stugger van.

Voordeel van een schroefset is dat zowel de veren als de schokbrekers korte zijn en dus het comfor minder te niet wordt gedaan. Je kan een schroefset natuurlijk altijd verstellen, en hem pa s uit laten lijnen als je de (voor jou persoonlijke) ideale hoogte hebt gevonden. Met een verlagingsveren kan dat niet. Tevens kan je bij de KW Variant 3 schroefset ook nog de harheid in 3 standen verstellen, te weten: comfort, middel en sportief.

Als je echt materiaalgek bent en je hebt er wat centen voor over neem je een schroefset, wil je gewoon je bus iets lager hebben en je vind het verder best, neem je verlagings veren.

Dit is mijn persoonlijke mening en ervaring, hier zullen vast andere mensen anders over denken, daar zijn ze uiteraard vrij in :zwaai

Ik heb het laten doen bij http://www.xtreme-tuning.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; in Poeldijk, goede ervaringen mee.

Gr. Ricky
Rick
Gebruikersavatar
topsun
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:09
Locatie: Hengelo (Ov.)
Contacteer:

Re: verlagen??

Bericht door topsun »

Hoi Rick,

Heb zelf Air-Ride, in mijn geval rondom.
Rico, ook hier op het forum, heeft ze alleen achter, op deze manier
kun je bij een aanhanger de hoogte zelf instellen.

Bryan
Afbeelding
Gebruikersavatar
rvanderraad
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 dec 2008, 09:57
Locatie: hoofddorp

Re: verlagen??

Bericht door rvanderraad »

dat gaat me net ff te ver kwa kosten dan.

schroef set kost ook al € 1800,00 met moteren mee dan ,en dan de velgen nog.
ik heb er best geld voor over om die boot iets strakker op de weg tekrijgen want zo is het niks.
er is geen tussen weg he????
Kan je timmeren, zullen we dan een wip maken?!
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: verlagen??

Bericht door Jeroen T5 204 »

Houd wel rekening met het draagvermogen van de veren wanneer je lading vervoerd.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlagen??

Bericht door Inbouwer »

rvanderraad schreef:dat gaat me net ff te ver kwa kosten dan.

schroef set kost ook al € 1800,00 met moteren mee dan ,en dan de velgen nog.
ik heb er best geld voor over om die boot iets strakker op de weg tekrijgen want zo is het niks.
er is geen tussen weg he????
Ja, Eibach Pro Kit. Die sprinkhaan zakt dan iets door zijn poten en is goed betaalbaar. Ik denk ongeveer 650 - 700 euro voor de set compleet gemonteerd op je T5 :werkaanT4

Afbeelding
Deze foto is net na het verlagen met een Eibach verlagingset, hij zakt nog wat verder.

Wel rekening mee houden dat hij na verlagen uitgelijnd moet worden.

Ik vind het heerlijk rijden en echt een verbetering t.o.v. de standaard veren. Ik heb nooit met een schoefset gereden, maar die schiet bij mij uit het budget. :ie
Plaats reactie