Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vliegwiel

vragen over de T5
Plaats reactie
eduard
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:53

vliegwiel

Bericht door eduard »

Ben eerste eigenaar van mijn T5 van 2004 130 pk en zo'n kleine 120.000 km op de teller die moeite heeftgekregen met schakelen bij manoevreren.
Even naar voren naar achteren bij inparkeren en dan blokkeert de versnellingspook.
Heel lastig.
Dealer houdt het bij het uit onbalans raken van het vliegwiel........kosten van reparatie minstens €1500,-- was dus ff schrikken.
Ik merk niks dat de motor "kantelt"of onrustig loopt.

Voordat ik hiertoe over zal gaan graag jullie visie of het een bekend probleem is met de zelfde (dure) oplossing!
Vast weer bedankt.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: vliegwiel

Bericht door vaniac »

Ik zie niet in wat het vliegwiel met het blokkeren van de versnellingspook te maken heeft. Ik denk dat het eerder de afstelling van het schakelmechanisme is. Dat zou de dealer eerst moeten controleren.
eduard
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:53

Re: vliegwiel

Bericht door eduard »

dank je wel! zal zeker je raad ter harte nemen.
groeten eduard
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: vliegwiel

Bericht door heemskerk »

Ja, het afstellen van het schakelmechanisme is mijns inziens ook een goede suggstie. Zie het verband met je vliegwiel ook niet direct, te meer omdat bij een ingetrapt koppelingspedaal het vliegwiel afgekoppeld is van de versnellingsbak lijkt mij.

@ vaniac: Bedoel je dan het schakelmechanisme (kabels e.d.) buiten de bak of is er inwendig ook nog iets af te stellen/ regelbaar? Ik stond een poos geleden bij de VW dealer toen er net een t5 werd 'binnengebracht' die alleen nog meer in de tweede versnelling kon en stond. Daar bleek een kabel gebroken.

Meen mij te herinneren dat forumlid Pim 328 ook een wat geschreven heeft over afstelling van dezee kabels/ schakelmechanisme. ff zoeken dan maar....
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: vliegwiel

Bericht door vaniac »

De schakeloverbrenging van de pook naar de bak kan afgesteld worden. Een paar druppels smeerolie langs de schakelkabels doet al wonderen!!!!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: vliegwiel

Bericht door heemskerk »

vaniac schreef:De schakeloverbrenging van de pook naar de bak kan afgesteld worden. Een paar druppels smeerolie langs de schakelkabels doet al wonderen!!!!
@ vaniac:Tja dat systeem heb ik ook al eens onder handen genomen (zie een eerder topic over rammelende schakelkabels. Errug irritant! Later zijn( de buitenmantels van) die schakelkabels ook gemodificeerd; er is een soort van trillingsdempertje om gemonteerd. Ik heb ze toen gelijk even gesmeerd en geisoleerd. Probleem opgelost.
Plaats reactie