Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Is er een verschil in hardheid 30mm verlagen of 45mm ?

vragen over de T5
Plaats reactie
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Is er een verschil in hardheid 30mm verlagen of 45mm ?

Bericht door floater »

Heren,

Wie kan me wat info geven over de verlaging van 30mm tov die van 45 (40) mm.

Nu aangezien ik nooit laad , behalve wat surfplanken. Is er ook een zachtere uitvoering ?

Nu heb ik dus de 45mm eronder.. maar mocht iemand nog een zwart setje 30mm hebben liggen -> GRAAG :adhd :adhd :adhd

Bedankt om me uit te helpen.

Afbeelding
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Is er een verschil in hardheid 30mm verlagen of 45mm ?

Bericht door Kobus »

Je auto heeft een vastgestelde maximale invering. Als je 15 mm minder veerweg over hebt moeten de veren dus harder zijn om doorslaan te voorkomen. Bij 30 mm verlaging heb je meer veerweg en zijn de veren dus normaalgesproken ietsje zachter. Tussen de verschillende merken veren kan overigens natuurlijk wel wat verschil zitten; de ene fabrikant wil een keiharde bus neerzetten terwijl de andere nog wat comfort wil bieden.
stop the rat race
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Is er een verschil in hardheid 30mm verlagen of 45mm ?

Bericht door heemskerk »

Met Ko eens. Wat wel nuances in het veerkarakteristiek geeft zijn o.a oplopende stijfheid( :lach :lach ) in de veerweg wat een aanvankelijke softe demping geeft en harder/stugger wordt naarmate de veerweg aan z'n maximaal komt en een oplopende radius en dikte van de wikkeling en het verenstaal zelf. Maar Ko heeft wel het gelijk aan z'n zijde; kortere veerwegg is minder comfort.

Check maar eens de pic's van een cheap verlagingsetje en bijvoorbeeld de Eibachs Pro kit. Daarin zie je het bovengenoemde verschil goed.
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Re: Is er een verschil in hardheid 30mm verlagen of 45mm ?

Bericht door floater »

Maar,

Als ik dan wil kiezen voor het meest softe -> kies ik dan voor eibach pro of niet.

Als ik jullie redenering volg hebben de eibach een dikker wordende radius voor het laaste stukje remweg.

Nu mocht een cheap setje dat niet hebben.. zouden die softer moeten zijn.

Of ben ik nu gek :muur

Thanks voor het advies.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Is er een verschil in hardheid 30mm verlagen of 45mm ?

Bericht door Kobus »

De Eibach pro-kit heeft voor zover ik goed ben ingelicht 2 soorten veren: aan de voorzijde lineair, aan de achterzijde progressief. Deze heeft wat meer comfort, ook bij zwaardere belading. Ik zou idd gaan voor de Eibach-set.
Op de site van Eibach kun je e.e.a. downloaden voor wat betreft de duitse TuV-keuring. Als je hier even goed voor gaat zitten (hangt af van je kennis van de duitse taal) kun je een stuk wijzer worden.
Goedkopere sets hebben vaak lineaire veren omdat die goedkoper te produceren zijn.
Ik rij al vele jaren met progressieve veren (weliswaar op de motor, maar het principe is hetzelfde) en ze doen alles uitstekend; zowel op het gebied van comfort, wegligging, gevoel met het wegdek en bandenslijtage.
stop the rat race
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Re: Is er een verschil in hardheid 30mm verlagen of 45mm ?

Bericht door floater »

Beste,

Nu de progressieve heeft eigenlijk altijd veerweg over daar het eerste stukje zacht zal indrukken en naarmate de belasting stijgt zullen de dikker wordende ringen mee in veren.

Doch kiezen ze voor voor een lineaire veer. --> interessant toch. Want voor is er geen zware as belasting , juist ?

Enkel achter... nu denk ik dat de totale indrukking bij de zelfde belasting bij een lineraire veer langer is als een progressieve veer ? juit ?

Dus met de wetenschap dat ik enkel , surfplank en vriendin in de bus heb... en soms enkel slaap op de achterste veren . Kan ik beter ook Lineaire veren nemen ?

Afbeelding

Please advice...

Ben
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: Is er een verschil in hardheid 30mm verlagen of 45mm ?

Bericht door Marcel E »

Waarom heb ik nou het idee dat je redeneert op basis van een gewone rit met wat hobbeltjes in de weg?
Ook nog gedacht aan het veergedrag als je een bocht induikt of goed in de rem duikt?

Belasting lijkt mij niet enkel voort te komen uit het laadgewicht.





T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: Is er een verschil in hardheid 30mm verlagen of 45mm ?

Bericht door Yorrie »

floater schreef:Afbeelding
Kan helemaal niks zinnigs zeggen over de veren, behalve dat ik verlagen mooi vindt staan. Heb op een T5 geen ervaring met andere veren (ben nog aan 't sparen). Wat ik wél even wilde zeggen:

Gave bus! :sjaal

Staat écht heel gaaf, die zwarte velgen onder zo'n witte bus!

Tort zover mijn zinnige bijdrage... :bonk
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Plaats reactie