Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

achteruitrijsensor met aanhanger

vragen over de T5
Plaats reactie
quercusgarden
Berichten: 216
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door quercusgarden »

Mijn t5 heeft een standaard trekhaak zonder aanpassing dat als er een aanhanger achter
hangt dat de hij stopt met piepen.
Is er een oplossing voor om deze uit te schakelen wanneer de aanhanger aangekoppeld wordt?
zit wel een drukknop op het dashboard maar om iedere keer die knop in te drukken als ik hem in de achteruit zet :alarm
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door raymondo »

heb ik ook gehad.. dan hebben ze niet de juiste trekhaak gemonteerd. bij de dealer. want een 13 polige trekhaak kunnen ze zo aansluiten dat de sensor uitgaat. ik had ook bij nieuwe bus een trekhaak besteld maar de dealer liet achteraf een trekhaak monteren.. dan hadden hun extra winst... of zi iets. na 2 jaar zeuren kreeg dan toch nog me 13 polige stekker. moest alleen zelf een verloop kopen naar 7 polig voor 8 euro. maar probleem is opgelost... en volgens mij is de knop alleen voor je voor sensors.. die had ik niet... dus ik had ook geen knop...
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door Yorrie »

raymondo schreef:Dan hebben ze niet de juiste trekhaak gemonteerd. bij de dealer. want een 13 polige trekhaak kunnen ze zo aansluiten dat de sensor uitgaat.
Inderdaad! Heldere conclusie. Terug naar de dealer en vragen om een 13-polige stekker die ze juist monteren én aansluiten.
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door alfagek »

Als ik goed heb gekeken dan zijn het de stekker sets waar aansluiting is voor pdc aansluiting.

Zodat bij aankoppeling van aanhanger deze automatische word uitgezet.

Deze zijn verkrijgbaar in 7 polig en 13 polig.

En de simpele zonder pdc aansluiting.

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
quercusgarden
Berichten: 216
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door quercusgarden »

Contact gehad met de dealer in Schagen.
Het enige wat ze kunnen doen is een schakelaartje op mijn dashboard zetten waardoor de pieper uit gaat.
Kosten 3 uur werk en materiaal :bonk
Nog gesproken dat de mondelinge afspraak was een 13 polige stekker te monteren ipv de 7 polige bij de aankoop een klein jaar geleden
Hierdoor was dit probleem er niet geweest, maar daar is niets van terug te vinden op de koopovereenkomst.
Ben een beetje klaar met de service van Volkswagen, ga zelf maar wat prutsen :muur
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door offline »

Je hoeft niet te prutsen, volgens mij heb je alleen een kabelset nodig voor een t5 met achteruitrijsensoren (2x woordwaarde). Mischien is het deel wat je nodig hebt zelfs wel los te bestellen.

Offline
quercusgarden
Berichten: 216
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door quercusgarden »

offline schreef:Je hoeft niet te prutsen, volgens mij heb je alleen een kabelset nodig voor een t5 met achteruitrijsensoren (2x woordwaarde). Mischien is het deel wat je nodig hebt zelfs wel los te bestellen.

Offline
Idd.
De gemonteerde Brink trekhaak met kabelboom is het type welke niet geschikt is voor achteruitrijsensoren volgens hun website.
Ik zal Brink morgen eens vragen wat er mogelijk is.

Jammer dat de dealer volgens mij de verkeerde monteert en de klant er mee laat zitten...
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door offline »

quercusgarden schreef:
offline schreef:Je hoeft niet te prutsen, volgens mij heb je alleen een kabelset nodig voor een t5 met achteruitrijsensoren (2x woordwaarde). Mischien is het deel wat je nodig hebt zelfs wel los te bestellen.

Offline
Idd.
De gemonteerde Brink trekhaak met kabelboom is het type welke niet geschikt is voor achteruitrijsensoren volgens hun website.
Ik zal Brink morgen eens vragen wat er mogelijk is.

Jammer dat de dealer volgens mij de verkeerde monteert en de klant er mee laat zitten...
Die trekhaak maakt geen ruk uit, het verschil zit em in de kabelboom.

Offline
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Ik heb toevallig een paar maanden geleden zelf een trekhaak gemonteerd, dus ik weet precies hoe het moet.
Wat je nodig hebt is een 7 of 13 polig kabelset met uit schakeling van pdc.
Dan gaat er een draadje vanuit de trekhaak kabelboom naar de pdc unit (zit onder het stuur in het dachboard )
Er staat precies beschreven waar je hem in moet prikken.
Zodra je dan de aanhanger stekker in de doos prikt worden de achter sensors uitgeschakeld.
Voor blijft gewoon werken.
De reden dat dit in de garage vaak niet wordt gedaan is heel simpel, men moet een draad van achter naar voor leggen.
En dit is aardig wat werk ( lees extra uren ,euro`s )
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door alfagek »

Ronald van Brandwijk schreef:Ik heb toevallig een paar maanden geleden zelf een trekhaak gemonteerd, dus ik weet precies hoe het moet.
Wat je nodig hebt is een 7 of 13 polig kabelset met uit schakeling van pdc.
Dan gaat er een draadje vanuit de trekhaak kabelboom naar de pdc unit (zit onder het stuur in het dachboard )
Er staat precies beschreven waar je hem in moet prikken.
Zodra je dan de aanhanger stekker in de doos prikt worden de achter sensors uitgeschakeld.
Voor blijft gewoon werken.
De reden dat dit in de garage vaak niet wordt gedaan is heel simpel, men moet een draad van achter naar voor leggen.
En dit is aardig wat werk ( lees extra uren ,euro`s )
Kijk deze heb ik vandaag dus ook gemonteerd, alleen nog de kabel onder het stuurkolom.

Ronald, is het duidelijk te zien welke kabelstekker je moet hebben voor de losse draad ?

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Hoi het kastje van de pdc zie je zitten als je bij de pedalen de bekleding weg haalt, boven het koppelingspedaal.
Dan zie je een kastje met 3 stekkers erin, de middelste stekker moet je hebben.
De draad prik je in nr 5 en klaar is de alfagek.
je moet wel de kabel set kopen met uitschakeling pdc anders komt het niet goed.
Hier zit een schakelaartje in verwerkt en een kabeltje om naar voor te brengen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb ook de achteruitrijsensoren op m'n T5 , maar geen schakelaar in het dashboard om de pdc (tijdelijk) uit te zetten wanneer ik achteruit rij met de aanhanger .
Is het (makkelijk) te doen om , als ik zo'n schakelaar heb , om die aan te sluiten op de pdc unit ? Heb ik nog een kabeltje nodig ook , of ligt dat er standaard al in ?
(automatisch uitschakelen vd pdc (via de speciale stekker vd trekhaak) hoeft voor mij niet , ik druk wel op dat schakelaartje als het nodig is)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door mettesboy »

als er af fabriek een trekhaak wordt gemonteerd, nu in de nieuwe t5gp (mijne is in bestelling, levering rond november), is het dan standaard een 13-polige trekhaak, of zetten ze bij vw een 7-polige?

Ze pronken met ESP-gestabiliseerde trekhaken, en dat is pas bij 13-polig, (zo hebben ze toch verteld bij mijn schoonbroer (maar was wel een passat))
of was het nu dat die sensoren pas uitgingen als je er ook effectief 13polig aanhanggt, in ieder geval, als hij met een verloopstekker werkt naar 7polig, dan blijven zijn sensoren piepen.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
quercusgarden
Berichten: 216
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door quercusgarden »

In mijn geval was er mondeling een 13 polige afgesproken, echter een 7 polige gemonteerd.
Op het koopcontract staat alleen dat er een trekhaak wordt gemonteerd.
7 polige is goedkoper dan de 13 polige dus denk ik dat dit de overweging was van de dealer in Schagen was om een 7 polige te monteren.
Brink trekhaken heeft voor de T5 de juiste set met de juiste kabelboom en aansluiting voor de PDC met 13 polige stekkerdoos dus deze keuze lijkt mij logisch.....
In mijn geval begon de dealer allerlei uitvluchten te bedenken waarna gelukkig een monteur op eigen initiatief een aanpassing maakte door een stekkerdoos met schakelaartje te monteren.
Deze onderbreekt de pieper van de PDC.
Daardoor gaat de computer na een piep in storing maar gaat niet meer piepen zolang je de stekker er in hebt zitten :bonk
Heb zelf tussen de schakelaar een extra weerstand geplaatst zodat de computer denk dat de pieper nog steeds werkt en het systeem werkt nu..
FranKIEKE
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2010, 09:50

Re: achteruitrijsensor met aanhanger

Bericht door FranKIEKE »

haai,
de Frank hier... :werkaanT4
heb ook trekhaak met VERLOOPSTEKKER stond eronder toen ik 'm kocht,
achteruitrijlichten hebben nooit gewerkt sinds ik 'm heb...
'k dacht contact op boite kapot...NIEUWE gestoken nog steeds geen licht in de DUISTERNIS :ie
oeffff....linksachter in laadruimte achter afdekplaat stekkers ook al eraf gehad, vind wel draad van achteruitrijlichten,
ook volledige stekker van trekhaakverlichting eruit blijft DONKER
maar daar stopt het dan
ps lampjes zijn NIET kapot en ZONDER achteruitrijsensor
OPLOSSING... :muur tanxxxs
FranKieke :adhd
Plaats reactie