Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eerste start probleem T5

vragen over de T5
Carlo W
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2010, 13:22

eerste start probleem T5

Bericht door Carlo W »

Beste lezers,
Ik heb me vandaag voor het eerst geregisteerd want zit al heel lang met een probleem.
Mijn vw T5 wil de eerste start heel slecht aanslaan, moet hem echt doorstarten.
Na verschillende zoektochten langs dit forum en garage's heb ik ooit een keer gelezen over lucht in het brandstof systeem.
Moest dan na het gloeien 10 sec wachten met starten zodat de brandsof terug kon lopen ofzo, dit leek te werken maar blijkt nu ook niet meer.
De garage wil hier niet in geloven.
Heb hem vandaag laten uitlezen en blijkt dat de motortoerental censor stuk is en dus het probleem is, aldus garage.
Mijn T5 loopt super houdt niet in loopt stationair rond de 900 constant, dus wat mankeert er dan aan het toerental zou je zeggen.
Kan iemand mij iets vertellen over dit, of is er iemand met hetzelfde probleem.
Is het echt de sencor ik weet het niet meer.
B.v.d voor alle reacties
Gr. Carlo
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: eerste start probleem T5

Bericht door harry t5 191 »

Allereerst :wjw hier! :zwaai
Vermeldt ook even om wat voor motortype het gaat!
Dan kunnen de kenners gerichter antwoorden.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: eerste start probleem T5

Bericht door Donald4Motion »

Welkom hier Carlo op :wjw
Zal vast wel een sensor zijn.
Er zitten zelfs sensors op om de sensors in de gaten te houden :nuts
Carlo W
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2010, 13:22

Re: eerste start probleem T5

Bericht door Carlo W »

Beste Harry en Donald,
Bedankt voor de reactie.
Ik ben echt een leek op auto techniek maar de motor is een 2.5 tdi 96kw en volgens de vorige eigenaar getuned naar 169 pk.
Naar mijn mening ??? zou het moeten zijn dat wanneer het een sencor is bij elke start slecht gaat maar dat is dus alleen de eerste s'morgens en de rest van de dag heb ik geen last ook niet wanneer hij de hele dag stil staat dus ongeveer 7uur achter elkaar.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben bvd.
Gr. Carlo
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: eerste start probleem T5

Bericht door pieters »

Hallo Carlo.

Een startprobleem zo als jij dat omschrijft is natuurlijk erg vervelend.

Nu zijn er op dit forum al verschillende problemen in die trend geweest.
Een mij bekend voor de hand liggend probleem zou kunnen zijn een probleem met de afdichting van de verstuivers in de cilinderkop.
Waardoor de brandstof terugloopt.

Dat een motor toerental sensor een foutmelding geeft terwijl je langer dan normaal aan het starten bent omdat de brandstof is teruggelopen kan ik me voorstellen.
Maar hoeft daarom nog niet kapot te zijn.
Je zou de sensor om alles uit te sluiten en omdat dit eenvoudiger is dan de verstuivers contoleren, laten vervangen. Als dit niets brengt dan heeft de dealer wel een snelle maar foute conclusie getrokken. Voor wie zijn dan deze kosten??
Als er niet pas een branstoffilter is vervangen dan zou ik ook niet zo snel uitgaan van valse lucht of zo.

Als er inderdaad lekkage is door de afdichting aan de verstuivers, zou ik er niet te lang mee wachten om dit te repareren. Er zijn ook gevallen bekend waar de verstuiver hierdoor is uitgeslagen in de cilinderkop waardoor rivisie of zelfs een nieuwe cilinderkop nodig is.

Ik hoop dat je wat kunt met het advies.

Succes
Carlo W
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2010, 13:22

Re: eerste start probleem T5

Bericht door Carlo W »

Beste Pieters,
Bedankt ik heb aan alle reacties wat, en ja ik denk ook dat het iets met lucht te maken heeft.
Nou las ik laatst weer dat als je je auto laat lezen met een niet draaiende motor dat het normaal is dat de toerental sensor een fout melding geeft.
Ik wordt zo langzamerhand gek van die autotechniek.
Gr. Carlo
p.s. is het te meten wanneer de afdichtingen niet goed zijn?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: eerste start probleem T5

Bericht door vaniac »

Waarschijnlijk moeten de pompverstuivers eerst uitgebouwd worden om de afdichtingen en de zittingen in de cilinderkop op schade of slijtage te controleren. Doorgaans kan bij slijtage worden volstaan met het vervangen van de afdichtingen en hoeft niet de hele cilinderkop te worden vervangen.
Carlo W
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2010, 13:22

Re: eerste start probleem T5

Bericht door Carlo W »

Hallo
Ik heb vorige week de toerental sensor besteld en door de garage waar ik altijd kom gevraagd of zij hem konden in monteren.
Volgens de vw garage zou dit een half uur werk zijn, maar de sensor zit achter een pomp en de airco deze moeten eerst uitgebouwd worden en is dus veel meer werk.
Ik heb gevraagd hier maar even mee te wachten omdat ik denk dat dit niet het euvel is.
Hij staat nu bij spaarnestad motorrevisie deze schijnen alles te kunnen doormeten.
De reden van het aanschaffen van de sensor is dat vw niet verder wil kijken voor deze vervangen is omdat ze via de comp. een fout melding krijgen.
Moedeloos wordt ik hiervan.
Gr.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: eerste start probleem T5

Bericht door edjeraketje »

Ik zou eerst mijn afdichtringen van de verstuivers laten vervangen. Dit is een kwaal bij getunede motoren, de verstuivers schijnen dan heter te worden waardoor de afdichtringen sneller kapot gaan. Je kunt dit ook controleren door de computer er aan te hangen en al rijdend de verstuiver te controleren. Degene met de meeste afwijking word het meest gecompenseerd. Een indicatie kan zijn dat je bus meer begint te roken.

Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste start probleem T5

Bericht door Multivan Generation »

je bedoeld de brandplaatjes?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Carlo W
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2010, 13:22

Re: eerste start probleem T5

Bericht door Carlo W »

hallo lezers,
mijn t5 heeft 3 dagen bij de garage gestaan maar starten goed zal je altijd zien.
de sensor is inmiddels vervangen, maar heeft al weer dezelfde kuren vertoont, moet nu maar is gaan vragen over de afdichtings ringen van de verstuivers.
is hier iemand mee bekend of dit moeilijk is en hoeveel tijd dit in beslag neemt gezien de kosten natuurlijk.
alvast bedankt voor de reactie
gr.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste start probleem T5

Bericht door Multivan Generation »

is niet moeilijk,
ik heb het dit weekend bij 2 T4's gedaan :knipoog

Reken op hooguit 30 minuten per verstuiver voor demonteren en weer monteren dus wel maal 5 doen he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: eerste start probleem T5

Bericht door vaniac »

Wel even opgepast!!! de T4 heeft een verdelerpomp met gewone verstuivers, terwijl de T5 pompverstuivers heeft die door de nokkenas worden aangedreven. Dat is toch wel meer werk dan bij de T4.
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: eerste start probleem T5

Bericht door ozkaynar »

hallo,

Slecht starten (soms wel soms niet) nadat de bus een tijdje stil heeft gestaan had ik ook. Dealer heeft toen geconstateerd dat de pakkingen van de verstuivers versleten waren. Ze vroegen toen 1000 euro ervoor 25 euro per pakking voor de verstuivers en arbeidsloon geen garantie dat het daaraan lag het kon ook zijn dat de hele kop vervangen moest worden(6000 euro). Ik heb het door een andere garage laten doen en voor 400 euro arbeidsloon en 125 euro voor de pakkingen (ze zijn wel 1 dag mee bezig). Sindsdien geen problemen meer met het starten. 174pk gechipt naar 210pk bj 2004.
Carlo W
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2010, 13:22

Re: eerste start probleem T5

Bericht door Carlo W »

Beste lezers,
ik heb de sensor laten vervangen maar dit maakt niets uit, heb contact gehad met iemand van Buchli dat schijnen de kenners te zijn op dit gebied, ben heel vriendelijk te woord gestaan en heb goed uitleg gekregen.
Ik kon daar heen voor de pakkingen maar zij zitten in hardewijk en ik in haarlem is dus een pittig stukje weg.
Heb nu voor a.s. woensdag een afspraak met een garage in haarlem deze doen het voor 825,00 als de kop is aangetast en er moet een nieuwe op (gerev.) komt er nog eens 2300,00 bij hopen maar dat dit niet zo is.
Geef na woensdag even door hoe het is gegaan dank allen die hebben gereageerd.
Gr. Carlo
Plaats reactie