Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aandrijfas 128KW

vragen over de T5
Plaats reactie
wzander
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:05

Aandrijfas 128KW

Bericht door wzander »

Al een tijdje vond ik dat het leek of ik ergens meer speling kreeg. als ik gas los laat en weer gas geef lijkt het erop dat de motor eerst overal de speling uit moet halen. dus gas geven gas los laten gas geven gas loslaten gaat bij mijn wagen nogal van kloenk kloenk kloenk.
Dus afglopen zaterdag maar eens het LVwiel opgekrikt en gevoeld of er radiale speling aanwezig is: nou nagenoeg niets dus
Daarna het rechterwiel opgekrikt en ook hier gevoeld. Ik schrok me rot, daar zit een hoop speling op :ie :ie
Vandaag bij de dealer mijn klacht overlegd en inderdaad: de aandrijfas aan het kapot gaan.
Op mijn vraag wahkosdah zij de beste man €650 ex btw ex inbouw :groteogen :groteogen . wordt dus voor mij arme particulier meer dan €800 euro.

Weet iemand een adres waar dit goedkoper kan?

Groet,

walter zander
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Aandrijfas 128KW

Bericht door vaniac »

Hallo Walter,

Dit is een bekende kwaal van de T5. Heb jij een viercilinder of een vijfcilinder motor en wat is nu de km-stand?
Bij 4-cilinders is het meestal alleen de rechter aandrijfas, terwijl bij 5-cilinders ook vaak de linker aandrijfas kapot gaat.

Het vervangen van de aandrijfassen is een tamelijk eenvoudige klus en hoeft dus niet veel aan arbeidsloon te kosten. Je zou het ook bij een vakgarage kunnen laten uitvoeren i.p.v. de dealer.
wzander
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:05

Re: Aandrijfas 128KW

Bericht door wzander »

Vaniac,

Ik heb een vijfcilinder 128KW.
De speling zit aan de rechterkant
Montagekosten bij de dealer zijn €70,-
Daarvoor hoef ik niet echt naar vakgarage

Zijn er ook verschil in prijzen wat de onderdelen betreft?
BV via de vakhandel?
In principe kan ikzelf ook wel de as vervangen, zijn twee boutjes bij de Fusee, een centrale aandrijfasbout en twee aan de versnellingsbakzijde.

Als ik zelf de as vervang (zijn toch twee delen die getand in elkaar schuiven) moet ik dat nog met een speciaal vet invetten?
Moet ik ook nog een keerring vervangen in de versnellingsbak?

Groet,

Walter
eduard
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:53

Re: Aandrijfas 128KW

Bericht door eduard »

Helemaal bekend walter. Precies zelfde probleem en gisteren is bij mijn T5 130 pk homokineet en as vervangen door VW dealer na "kloenk kloenk"geluiden.
Zou zeker met trekken (caravan) problemen hebben gegeven; tja en de kosten ..heb ook wissers laten vervangen, mn gloeilampen voor en ook nodig kabels versnelling smeren na tip van vaniac: € 820,-- incl de BTW.
Gratis vervangend vervoer maar baal best dat binnen 120.000 km dit kan gebeuren.
Zet het maar meer op mn lijstje van afdeling pech! Maar blijft toch (nog) een geweldige auto.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Aandrijfas 128KW

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Ja bekende kwaal, heb het zelf ook gehad.
Stelt inderdaad niet zo heel erg veel voor.
Als je de boutjes bij je fusee los haalt zou ik er wel nieuwe voor halen.
Het zijn rek boutjes.
Je moet ze aanhalen op moment en dan nog een aantal graden na draaien.
Neem me niet kwalijk maar ik weet niet meer hoeveel.

Eigenlijk komt het volgens mij hierop neer dat de tolerantie tussen, zeg maar de asstomp in de bak, het mannetje, en de aandrijfas waar de stomp ingaat, het vrouwje, te ruim is.
Bij stuuruitslag schuift dit dan ook nog in en uitelkaar, bij stuuruitslag naar rechts, schuift dit uit. Geef je dan vrij veel vermogen en is het wiel ook nog eens zwaar belast, dan is hier een kleine beschadiging al snel het begin van alle ellende.
De binnenvertanding in de aandrijfas is dan de dupe.

Nieuwe keerring is niet nodig.
Spines goed invetten . Volgens mij zit er bij een nieuwe aandrijfas want die ben je nodig, vet bij geleverd.

Succes allemaal.
wzander
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:05

Re: Aandrijfas 128KW

Bericht door wzander »

Vandaag inderdaad de aandrijfas laten vervangen bij de dealer. In combinatie met de 120000km beurt was ik welgeleld 1250 euro lichter.
En dan vond de werkplaatschef het allemaal nog wel mee vallen.
Dit zijn toch geen grappen meer.
Je zou van ellende een jap kopen
(maar bussie reed op de terugweg toch wel heel anders dan op de heenweg)
Gauw vergeten maar en weer verder genieten van m'n T5

Groet,

Walter
Plaats reactie