Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

toch weer een transporter

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik-368
Berichten: 417
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Veenendaal

toch weer een transporter

Bericht door Erik-368 »

Hallo mensen,

We hebben na lang in een benzine auto te hebben rond gereden toch maar besloten
om weer een transporter te kopen. :T44EVER
We hebben wel een paar kriteria
Het moet een dc zijn en een lwb en de motor een 2.4D of een 2.5TDI. :driveT4
Nu heb ik een vraag, ik heb een automaat gezien en wil graag weten wat de voor en nadelen zijn.
Zoals verbruik, rijgedrag, onderhoud, enz. :werkaanT4

Ik hoop dat ik kan slagen en dat ik weer gauw kan deelnemen aan de meetings. :yes

m.vr.groet Erik
M.vr.groet Erik


ik spoor wel alleen mijn rails loopt verkeerd
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: toch weer een transporter

Bericht door Pascal-141 »

Erik-368 schreef:Het moet een dc zijn en een lwb en de motor een 2.4D of een 2.5TDI. :driveT4
Nu heb ik een vraag, ik heb een automaat gezien en wil graag weten wat de voor en nadelen zijn.
automaat ? daar loop je best in een boog omheen ... (of je begint alvast te sparen voor de nodige reparaties aan de automaatbak) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: toch weer een transporter

Bericht door annoyingthing »

Pascal-141 schreef: automaat ? daar loop je best in een boog omheen ... (of je begint alvast te sparen voor de nodige reparaties aan de automaatbak) :knipoog
Niets meer aan toe te voegen.

Zelf een DC 2.5 TDI LWB gehad en die kreeg ook kuren na een aantal jaar, automatenbak laten reviseren bij een goed bedrijf a schrik niet :ie € 2600,- en na 2 jaar weer de zelfde ellende.
Toen de bus maar opgeruimd en een andere aangeschaft.

Was wel jammer want het reed als een limousine zo relaxed.
Nu heel gelukkig met onze California Coach :campingT4.

Maar ons advies is...niet doen. :zodenkikerookover
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: toch weer een transporter

Bericht door Multivan Generation »

Er is in alle jaren eigenlijk niets veranderd voor wat betreft een automatische bak.

Maar waarom moet het een DC zijn en een lange wielbasis?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: toch weer een transporter

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat dacht je van beenruimte en toch een bank en grijs kenteken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: toch weer een transporter

Bericht door Rotor »

Raar dat een automaat zo vaak afgekraakt wordt, laten we het eens over een schakelbak hebben.....ik lees hier vaak over hoge kosten zoals drukgroep/ trillings demper enz, dus dat zijn ook flinke kosten, moeten we nu ook maar met een grote boog om een bus met gewone schakel bak heen lopen? dus op naar de dsb bak. :nuts
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: toch weer een transporter

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een automaatrevisie bij 150.000 km of in elk geval vóór de 200.000 is niet uitzonderlijk bij een T4, de kosten die daar aan hangen zijn gemiddeld 2500 euro.

Een koppeling inclusief drukgroep laten vervangen kost pakweg 1000 euro, en dat is echt niet twee-en-een-half keer nodig in 200.000 km (meestal ben je dan met de tweede koppeling bezig en is het vliegwiel nog origineel.....

daarbij is een koppeling een slijtage deel, een automaatbak durf ik zeker niet zo te betitelen.

maar 1000 euro of 2500 euro in 200.000km is toch wel een fors verschil
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: toch weer een transporter

Bericht door Henk250 »

De kosten wegen bij sommige gebruikers niet op tegenover het gemak van de
automaat.
De gemiddelde auto gebruiker in NL wordt steeds ouder,en vraagt om meer auto-gebruiksgemak.
De automaat is dan ideaal.
Persoonlijk zal ik niet anders meer willen,ondanks de T4 automaat revisie die ik ook had.
Mijn T5 heeft een auto 6 bak,rijdt zalig,maar kan ook stuk,maar dat neem ik voor lief
ten aanzien van het gemak.
Maar ieder zijn mening.

:ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: toch weer een transporter

Bericht door (con)standkachel »

Mijn indruk na een paar jaar automaat rijden en de berichten erover volgen is dat de automaat storingen vooral voorkomen op de TDi's. Kennelijk is het hoge koppel van die motoren te hoog voor de bak.

Eelco.
Dehler Profi GL
Gebruikersavatar
Erik-368
Berichten: 417
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Veenendaal

Re: toch weer een transporter

Bericht door Erik-368 »

Hallo mensen,

Bedankt voor de reactie.
Als ik het goed begrijp maakt het opzich niet uit want ze kunnen allebei kapot :werkaanT4
alleen de automaat is duurder met reparatie. :ikrij

Re: toch weer een transporter
door Multivan Generation op di jun 01, 2010 20:29

Er is in alle jaren eigenlijk niets veranderd voor wat betreft een automatische bak.

Maar waarom moet het een DC zijn en een lange wielbasis?

Wij hebben kinderen en een grote hond en dan wil ik wel een beetje meer ruimte hebben achterin
En persoonlijk vind ik de lwb mooier ogen. :yes :jumpklap

m.vr.groet Erik-368
M.vr.groet Erik


ik spoor wel alleen mijn rails loopt verkeerd
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: toch weer een transporter

Bericht door Multivan Generation »

Erik-368 schreef: Wij hebben kinderen en een grote hond en dan wil ik wel een beetje meer ruimte hebben achterin
En persoonlijk vind ik de lwb mooier ogen. :yes :jumpklap

m.vr.groet Erik-368
Ik dacht al zo iets.
Dan zou je dus ook kunnen kijken naar een bus die omgebouwd is naar camper met 3 zits achterbank.
Dat hebben wij dus nu ook en een zee aan beenruimte achterin.
Achter de bank is nog genoeg ruimte voor een fatsoenlijke hond (en dat met een KWB).
Ander voordeel(voor ons was dat niet het primaire doel) is een lagere houderschapsbelasting.
Je kan dan ook rondom ramen hebben.. :knipoog

De meeste DC's hebben hooguit 2 driepuntsgordels..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: toch weer een transporter

Bericht door Roger B. (11)61 »

(con)standkachel schreef:Mijn indruk na een paar jaar automaat rijden en de berichten erover volgen is dat de automaat storingen vooral voorkomen op de TDi's. Kennelijk is het hoge koppel van die motoren te hoog voor de bak.

Eelco.
nee hoor, de 2,4 heeft ook veel problemen met de automaat en de benzine ook al komt die laatste sowieso veel minder voor dan de diesels.

ik meen dat temperatuurproblemen vaak als oorzaak aangegeven worden (VW heeft de koeling te krap bemeten) en ik zie het te lang met filter en olie rijden ook als een van de mogelijke oorzaken.


Automaat"gemak" is een persoonlijke voorkeur, heb verdeeld over twee voertuigen twee-en-een-half jaar een automaat gehad, was niet mijn ding nevernooit meer een automaat voor mij hoor (tenzij medisch noodzakelijk misschien) ik vind het drie keer niks.

Maar als je veel aanhangers trekt en de auto die je koopt heeft een fatsoenlijke automaat die niet voortijdig stuk loopt is automaat kwa onderhoud zelfs aan te bevelen boven handgeschakeld omdat je dan geen last van versleten koppelingsplaten hebt. Maar de T4 valt niet in de categorie auto's waarvan ik de automaat als zeer betrouwbaar acht..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: toch weer een transporter

Bericht door (con)standkachel »

Maar de T4 valt niet in de categorie auto's waarvan ik de automaat als zeer betrouwbaar acht..
Die mening deel ik volledig. Je moet er beheerst mee omgaan en ook nog een beetje geluk hebben....
Dehler Profi GL
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: toch weer een transporter

Bericht door Pascal-141 »

Rotor schreef:Raar dat een automaat zo vaak afgekraakt wordt, laten we het eens over een schakelbak hebben.....ik lees hier vaak over hoge kosten zoals drukgroep/ trillings demper enz, dus dat zijn ook flinke kosten, moeten we nu ook maar met een grote boog om een bus met gewone schakel bak heen lopen? dus op naar de dsb bak. :nuts

De automaatbakken zijn gewoon te storingsgevoelig , en duur bij revisie.
De handbakken zelf gaan heel weinig stuk , eerder een doorslippende koppeling op een 88pk , of een 2-massavliegwiel dat eens kapot gaat , maar in verhouding gezien is dat slechts weinig voorkomend.
Ik heb vorig jaar een T4 TDI gezien met 1.100.000km op de teller , met de eerste (hand) bak , nog nooit kapot geweest
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie