Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat camper

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Revisie bij Autrans kost ongeveer 2400 euro, dat is dus incl in en uit bouwen.
Succes ermee.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat camper

Bericht door Multivan Generation »

Een VW dealer die adviseerd om olie in een Automatenbak niet te verversen :bonk
Gewoon doen!
Als ze er geen zin in hebben dan is dat jammer,
een nieuwe bak kost meer.

Laat ook meteen het zeefje vervangen,
en misschien na een 10.000 km nog eens olie en zeefje vervangen.
Misschien dat je hiermee een revisie bespaard.

Helpt het, dan heb je geluk,
helpt het niet dan heb je het in ieder geval geprobeerd.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: automaat camper

Bericht door liv »

Ik vind 2 jaar garantie op een niet gereviseerde 2e hands bak wel erg royaal klinken.
Hier krijg je daar hooguit 3 tot 6 mnd. op.
Als ik voor 1200 euro klaar had kunnen zijn met 2 jaar garantie dan had ik dat wel gedaan.
De revisie van mijn bak koste een paar maanden geleden bij Autrans ca' 2400 ex. btw
Ze geven 12 mnd. garantie op de revisiebak.
Die van jou is een wat nieuwer model en daarom misschien wel weer wat duurder.
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

liv schreef:Ik vind 2 jaar garantie op een niet gereviseerde 2e hands bak wel erg royaal klinken.
Hier krijg je daar hooguit 3 tot 6 mnd. op.
Als ik voor 1200 euro klaar had kunnen zijn met 2 jaar garantie dan had ik dat wel gedaan.
De revisie van mijn bak koste een paar maanden geleden bij Autrans ca' 2400 ex. btw
Ze geven 12 mnd. garantie op de revisiebak.
Die van jou is een wat nieuwer model en daarom misschien wel weer wat duurder.
Ik denk dat die 1200 euro enkel voor het uitbouwen en inbouwen is, denk dat daar dan de bak nog bij komt.
Ik zou nooit een tweedehands bak er onder laten zetten, je weet nooit hoeveel ermee gereden is en hoe, en de meeste automaten beginnen na zo'n 120.000 al kuren te krijgen, en zoals eerder gezegd is, olie verversen helpt soms maar even, maar dan moet je er toch aan geloven, en dat is dan weer zonde van de kosten van de olie, want echt goedkoop is deze niet.
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Die 1200 euro is helemaal kompleet, bak plus in en uit bouwen
En de garantie is 2 jaar zwart op wit van de dealer hier in Zweden
Het aantal km is bekend als die beschikbaar is voor mijn auto. We hebben er één gezien maar 100% zekerheid of die past onder mijn auto moet dan nagekeken worden en die had 266000 km gedraait. Deze koste 600 euro. Dat is wel veel lijkt mij maar met die 2 jaar garantie moet het geen probleem zijn. De reden waarom ik twijfel is dat het hier in Zweden gedaan moet worden en dus de garantie ook hier gegeven wordt terwijl de auto 10 maanden van het jaar in Nederland is en stel dat er wat gebeurd in Nederland dan moet ik maar zien of die garantie dan inderdaad ook geldig is.
Vandaar dat ik overweeg om toch de olie en oliefilter te laten vernieuwen, olie filter lekt toch al iets en gezien de reacties hier is het vaak zo dat het probleem over is.
Ik weet niet wat die (7 liter) olie en het filter kost maar dat zal dacht ik niet meer kosten dan 200 euro en dat is toch veeel minder dan 1200 euro. Laat staan 2400 ex BTW bij Autrans.
Ja ik weet het, best kans dat ik alsnog naar Autrans moet maar dat is de gok en dat is het hele leven :gekte
Ik ga morgen maar een afspraak maken om het te laten doen. Uitstellen is afstellen en dan weet ik zeker dat die het blijft doen opweg naar huis en kwaad kan het niet verwacht ik.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Ik heb precies hetzelfde gehad, olie verversen is even uitstellen van het probleem!
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: automaat camper

Bericht door liv »

Ik denk eerlijk gezegd ook dat je het met olie verversen alleen niet goed gaat redden.
Ik had dat ook eerst gedaan, kost je gewoon 200 euro meer.
En dan nog iets, het is blijkbaar ook echt heel lastig om de bak van een transporter goed te flushen en weer precies op het juiste peil te vullen. Grote kans dat ze hem te vol doen en dat het door de ontluchting toch nog wat gaat lekken. Was bij mij zelfs na de revisie door Autrans het geval.
Garantie in Zweden dat schiet niet echt op lijkt mij zo..
dit bedrijf in Wormerveer doet de revisie voor 1800 euro (http://www.versnellingsbakspecialist.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) Weet niet wat ze dan allemaal doen..
Succes!
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Even een update.
Er is geen passende gebruikte bak op korte termijn beschikbaar dus moet ik nu wel met deze bak naar huis.
Ik ga in iedergeval wel de olie verversen en de lekkende filter laten vervangen.
Lijkt me, ook gezien sommige reacties hier, een goede zaak. Ook mijn Nederlandse garage gaf dit als beste tijdelijke oplossing en het kan zeker geen kwaad.
Ik heb bij Autrans geinformeerd en daar kost een revisie incl. in- en uitbouwen €3213
Bij versnellingsbakspecialist kost dat €2796,50 en die vertelde me dat de computer dan ook vervangen werd en nog iets maar dat ben ik vergeten.
Wat ik vergeten ben was iets wat zeker vervangen moest worden gezien mijn klachten maar de computer was nog niet zeker en als dat niet nodig was dan kwam het op €2380
Maar ik hou er rekening mee dat die wel vervangen moet worden :knipoog
Ik weet niet wat Autrans vervangt ?
In Zweden heb ik ook een prijs gevraagd bij een revisie bedrijf maar daar ben ik veel meer kwijt.
De kosten waren 37.500 kr wat op dit moment overeenkomt met ongeveer €4076

Dat was het weer en nu maar even wachten wat het resultaat is van het olieverversen en filter.
Ik zal dat weer laten weten.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij de automaatbakken die ik ken is het filter van buitenaf niet zichtbaar en kun je dus niet zien dat het filter zou lekken...... geen idee wat er bij jou lekt....


als het probleem veroorzaakt wordt door een vervuild filter dan kun je met nieuwe olie en filter nog weleens een hele tijd verder komen.

wat zal een liter ATF kosten........15 euro ofzo? oh wow, dan gaat er 5,5 liter in of zo, is 87euro, doe daar nog een filter bij en wat loonkosten...150-200 euro mag het kosten. denk ik

Ik vraag me ook af of de achterlijke " versnellingsbak olie hoeft niet vervangen"stelling van VW niet deels oorzaak is van de problemen, bij de meeste merken wordt elke 60.000 olie en filter van de bak vervangen. ALS ik een automaat had zou ik dat bij de T4 ook doen (50.000 olie en filter wisselen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Het oliefilter zit in de versnellings bak zelf, om daar bij te kunnen komen moet je de olie bak(gelijk aan een carter) die met een aantal bouten vast zit onder de bak los halen, ook in die bak zit een magneet, die eventuele metaal deeltjes aantrekt, maar nu blijft de vraag hoe is het mogelijk om te constateren dat het filter lekt........dat is dus onmogelijk.
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Jullie opmerkingen hebben mij aan het denken gezet en het is dus niet de filter maar de koeler die iets lekt. :muur
Die zit op de bak en ik zag net dat daar ook de koelwaterslangen aan vast zitten.
Maar kan je de filter dan wel vernieuwen als die in de bak zit ?
Want het lijkt me niet nuttig om nieuwe olie er in te laten doen zonder het filter ook te vernieuwen ?!

mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

zeker kun je het filter vervangen, het carter zit doorgaans met een boutje of 6 onder tegen de bak geschroefd (ken de T4 automaat niet, maar zal daar niet veel anders zijn) Dat carter wordt verwijderd en dan kijk je onder tegen het filter aan (doorgaans een platte metalen "plaat" van een cm of twee dikte die hol is en gevuld met filtermateriaal en waar een aanzuigbuisje aan zit dat in de olie hangt en een afvoerzijde die aan de bak komt. Dit filter zit dan met een paar boutjes tegen het automaathuis (Kleppenblok vermoed ik) geschroefd.

Kortom: indien er een aflaatplug zit olie aflaten, carter losschroeven en wegnemen (zonder carterplug dus met de olie er in en leeggieten) boutjes van filter losdraaien, filter wegpakken, nieuw filter monteren, nieuwe carterpakking op het carter en carter terugschroeven. Olie vullen en volgens de juiste procedure op peil brengen en klaar is je olieverversing.

ik denk dat je meer kans hebt op succes met alleen een nieuw filter dan met alleen nieuwe olie, maar ik zou het ALTIJD beiden vervangen.

een beetje lekkage zal niet de oorzaak zijn van je problemen (tenzij dat beetje al zo lang duurt dat er nu te weinig olie in de bak zit) maar lekkage aan de koeler is meestal een o-ring, zou ik meteen mee laten doen bij het olieverversen.

Wat je voor de toekomst kunt overwegen is een oliekoeler achter de grille voor de automaatolie, schijnt dat daar een set voor op de markt is en dat een deel van de problemen daarmee voorkomen worden (of in elk geval flink uitgesteld)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Het filter is een metalen zeef, die hoef je niet te vervangen, maar die kun je schoon spoelen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij Landrover eens zo'n ding open gezaagd, maar dat spoel je niet zomaar even schoon hoor, het filter is een metalen bak met een in- en ene uitgang en daartussen een dubbel metalen gaas met ertussen een of ander watten-achtig spul, het gaas zit gewafeld in het metalen bakje... (bij de ZF-automaat in een Discovery tenminste)

een willekeurig filter voor een automaatbak:

Afbeelding

automaatbak met gedemonteerd carter
automaatfilter.gif
groen zijn de gaten waar het carter vastgeschroefd wordt
rood is de rand waarop de carterpakking afdicht
gelige vlak is het filter
glimmend zwarte is de aanzuigbuis.

je kunt zien dat de aanzuigbuis op (meestal door) het filter vastgeschroefd zit en dat het filter met boutjes tegenhet kleppenblok aan geschroefd zit.

kan helaas geen foto vinden van de inhoud van het filter




en zo'n filter moet je gewoon vervangen, niet gaan hobby-en door uit te spoelen en terug plaatsen, daar doe je de automaat geen goed mee.

ik blijf erbij, ongacht wat de fabrikant opgeeft, minimaal eens in de 60.000 filter en olie verversen.....

je motor-oliefilter spoel je toch ook niet uit?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: automaat camper

Bericht door (con)standkachel »

Dan breng ik nog een keer in de herinnering dat bij mij het probleem echt over was na vervanging van de oliekoeler.

Ik heb na afloop van de monteur het filter gezien. Zwart is niet goed; duidt op verbrande olie (was niet het geval), zilverkleurig is ook niet goed; duidt op metaalslijpsel (was ook niet het geval).

Olievervangen van een automaat is wat lastiger dan bij motorolie omdat er zoveel holtes en buisjes in een automaat zitten, die lopen niet vanzelf op de zwaartekracht leeg. Als de olie echt goed vervuild is moet je het eigenlijk een paar weken later nog een keer doen. De nieuwe olie bevat oplosmiddelen die oude vervuiling losweekt en in theorie dan weer schadelijker kan zijn dan de vuile olie erin houden. Uiteraard is dit maar theorie. Ik zou lekker verversen.

Sinds de oliekoeler actie heb ik al weer 10.000 gereden zonder problemen.

Eelco.
Dehler Profi GL
Plaats reactie