Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat camper

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Maar waarom is de oliekoeler dan vervangen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat vaker gedaan wordt is een andere oliekoeler plaatsen (luchtgekoeld bij de grille ipv watergekoeld op de bak dacht ik)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Zojuist terug van de garage, olie en filter laten vervangen.
Was wel even slikken, 3785 kr = €387,50 (ongeveer) :ie
Uiteraard klopt de rekening maar zal het toch even vermelden :
Werkplaats kosten 2300 kr. , ze zijn 2 uur bezig geweest.
Oliefilter €30,50
Pakking €5,13
Plug €1,88
6 liter ATF olie á €16,20 = €97,20

Veel geld maar als er nu wat gebeurd onderweg naar Nederland dan kan ik me eigen in iedergeval niets verwijten.
Ik ben nu alleen benieuwd wanneer er verbetering werd geconstateerd door anderen want ik heb er nu 60 km mee gereden maar hij doet nog het zelfde.
Ik weet en begrijp dat niet altijd verbetering op hoeft te treden maar stiekem hoopte ik natuurlijk van wel. :knipoog

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

ben bang dat er dan iets anders mis is...kan nog een klep in het kleppenblok zijn die blijft hangen en dat KAN met nieuwe olie na verloop van tijd verbeteren (vuil lost op) maar normaalgesproken als het probleem uit je filter komt dan is het ook gelijk merkbaar beter met een nieuw filter........

Zonde dat het niets geholpen heeft. En dat het toch een stukkie duurder was dan ingeschat (2 uur vind ik overigens belachelijk lang om olie en filter van een automaat te verversen...moet je de halve auto slopen om dat carter eraf te krijgen ofzo?)

maar niet geschoten is altijd mis... zoals je zegt heb je alles wat redelijkerwijs te doen was geprobeerd..... en een andere bak met garantie in zweden is ook niet handig als je meest in NL zit met je bus.... en 400 euro is toch een stuk minder dan meteen een revisie van 3000 euro... maar het is nu helaas zonde van het geld geweest ben ik bang.

Voor na de revisie, raad ik je aan om elke 60.000 olie en filter te vernieuwen en liefst bij de revisie gelijk een aanpassing op de oliekoeling uit te voeren. (en dan nog schijnt het een storingsgevoelige automaat te blijven)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Dan was ik hier in Nederland een stuk goedkoper uit 85,- euro , en zeker geen 2 uur werk, ik ben erbij gebleven zo'n half uurtje werk.
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik was daar al bang voor maar ik hoop dat het beter wordt na x aantal km rijden.
We zien wel onderweg hoe het vergaat.
Het komt er wel op neer dat revisie noodzakelijk is of een andere bak misschien.
Is een andere (gebruikte) bak een optie ?
En dan ook gelijk de oliekoeler vervangen !
En om alles weer perfekt te maken een andere rembekrachtiger want die hoorde ik vorig jaar ook al en nu ook weer iets.

Kortom, wie weet een gebruikte automatenbak en wat kost die ?
Waar kan ik de bak anders het beste laten reviseren ?
Waar kan ik de rembekrachtiger laten reviseren of wie heeft een goede te koop ?

@Rotor
Dat is wel zeer weinig. Alleen de olie kost mij al meer en die prijzen heb ik gezien in de winkel.
Half uur werken in de garage is 40 euro en dan de 6 lieter olie nog en een filter en dat allemaal voor 85 euro :groteogen
Ik betwijfel of het inderdaad wel 2 uur geduurd heeft maar daarna kwam die pas uit de garage en dat werd gerekend. Neemt niet weg dat ik benadeeld ben maar bewijzen kan ik het niet.
Blijft staan dat als het een half uur had geduurd ik altijd nog 250 euro kwijt was geweest en dan is die 85 euro van jou wel super goedkoop.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Hi Nol, ik kan je de naam van de garage wel geven via pm, ik zag dat ze bij jouw ook nog een plug in rekening brengen, maar aan het carter zit geen plug, en ik zou alleen een tweedehandse bak kopen als je weet dat deze niet veel KM heeft gelopen, maar waar vindt je die? en zo rond de 140000 kun je problemen verwachten van een automaat, en je hebt het over een rembekrachtiger, of bedoel je de vacuümpomp?
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Bedankt Rotor maar het is al gebeurd en daar kan ik niets meer aan doen. Ik hoopte dat het (even) beter zou gaan maar helaas is dat niet het geval.
Jouw garage zal het wel goedkoper gedaan hebben dan hier in Zweden maar 85 euro is wel erg goedkoop.
De buren vertelde me net dat het bedrag wat ik betaald heb niet extreem hoog is hier in Zweden al blijf ik het van wel vinden maar misschien omdat ik een Hollander ben :gekte
Ik heb vorig jaar al een topic gehad over een zuigend geluid bij remmen ( viewtopic.php?f=2&t=23364&p=137549#p137549 ), dat is weg gegaan en is nu weer iets terug gekomen. Zodra ik de rem maar iets aanraakt is het geluid weg en ook als ik gas geef.
Toen kwam daar de bekrachtiger als de schuldige naar voren en vandaar dat ik dat nu dan ook gelijk wil vervangen.
Als ik nu toch bezig ben met veel geld uit te geven dan moet die gelijk helemaal goed zijn want ik ga eind juli weer naar Zweden en dan wil ik dit niet weer mee maken. :knipoog
Dus zoek ik nu een goede en als het even kan een goedkope oplossing om alle problemen in Nederland op te lossen.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

ZwedenTransporter schreef: Blijft staan dat als het een half uur had geduurd ik altijd nog 250 euro kwijt was geweest
scheelt dan toch bijna de helft, best wel schandalig.... Vorig jaar was je toch redelijk netjes en goed geprijsd geholpen bij die garage meen ik me te herinneren......deze aktie zou bij mij ervoor zorgen dat ze mijn auto nooit meer binnen zagen.....

Heb je onderdeel nummers op de faktuur? want door die plug zou je bijna gaan twijfelen of ze wel je automaat en nieet je gewone olie en filter vervangen hebben (nog steeds aso-duur dan)


Gebruikte bak is zoals gezegd een vrij groot risico op kosten die snel gevolgd worden door alsnog een revisie. Als de bakken nu 3 ton liepen zonder problemen kon je dat nog overwegen, maar aangezien ze doorgaans de anderhalve ton niet halen zou ik niet aan gebruikt beginnen (de kans dat je een automaatbak vind met minder dan pakweg 60.000km is niet zo groot)

Autrans in Lunteren (en dacht ook Dronten) wordt vaak geprezen om hun kennis en vakwerk. Zelf geen ervaringen met automaten en hun revisie.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Bedank Roger, soms heb je een hupje nodig om een beslising te nemen en zeker als er zoveel geld mee gemoeid is.
Zodra ik terug ben, maandag avond hoop ik, dan ga ik mijn garage benaderen voor een extra uitlezing.
Dan kan die gelijk de rembekrachtiger vervangen. Revisie was niet mogelijk volgens remservice.
Als uit de uitlezing niets komt dan ga ik een afspraak maken bij Autrans voor de revisie van de bak en het vervangen van de oliekoeler en deze gelijk vervangen door een luchtgekoelde koeler.

Wat betreft de kosten in Zweden, ik schreef al dat de kosten aannemelijk waren volgens mijn goede Zweedse buurman en daarbij komt dat er verder geen VW dealer in de buurt zit die iets weet van Transporters. M.a.w. monopolie positie !
Volgende Transporter garage zit 85km hier vandaan :nuts
Maar ik hoop dat hij nooit meer naar een (die) garage hoeft op vakantie maar dat geld voor iedereen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

We zijn goed thuis aangekomen. Om half 6 vertrokken vanmorgen en na een wegversperring door een omgevallen vrachtauto bij Hamburg wat 2 uur stil staan tot gevolg had waren we op 10 uur thuis.
De auto heeft goed gelopen. Probleem is niet weg gegaan maar na wat spelen met het gaspendaal had ik weinig problemen met de bak. Als die overschakelde dan liet ik het gas even los en kwam die goed in zijn versnelling en kon ik rustig optrekken.
Éénmaal opgang dan kon ik tussen de 120 en 140 goed rijden alleen als ik even moest afremmen en dan weer gas geven om op snelheid te kunnen komen dan leek het of die niet wilde en kreeg ik het gevoel dat die wat schommelde. Maar weer éénmaal op gang dan hadden we geen problemen.
Ik laat hem deze week eerst nog even uitlezen en als er niets te vinden is dan gaat de bak voor revisie.

Ook de oliekoeler moet er aan geloven dus wordt die ook vervangen.
Wat is het advies, een traditionele waterkoeler of een luchtkoeler ?
Waar zijn die te koop ?

En wat de rem bekrachtiger betreft, is die nou wel of niet te reviseren ?
Enwat is beter wel reviseren of een nieuwe kopen ?
Is die dan alleen bij de VW te koop of nog ergens anders ?

Mvg
Nol
Afbeelding
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: automaat camper

Bericht door (con)standkachel »

Fijn dat jullie weer zonder veel gedoe thuis zijn gekomen.
Rotor schreef:Maar waarom is de oliekoeler dan vervangen.
Sorry, hier moest ik nog op antwoorden: Bij mij begon de bak raar te doen als de motor echt goed warm werd. Meestal na een half uur rijden. Dat gaf te denken dat het wel eens een temperatuurskwestie kon zijn.
De koeler is vervangen voor een gelijk type, geen lucht gekoelde. Daar heb ik ze (bij de dealer) niet over gehoord.

Gelukkig werkt het nu weer goed. Je zou dus kunnen overwegen om eerst de koeler te doen. Te kijken of dat scheelt en dan pas de revisie opdracht te geven. Kan je flink wat besparen. Als het tenminste hetzelfde euvel is natuurlijk...
Dehler Profi GL
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

Je zou even moeten zoeken op het forum, het is hier ooit eens besproken, wat de beste koeling is voor je bak. Ik meen dat autrans die koelers ook kon leveren en plaatsen.

Mooi dat je relatief zonder problemen terug in het land bent :toppie

het klinkt een beetje als mijn voyager had, daar was het beter als er weer olie bijgevuld was (bak lekte aardig) maar inderdaad af en toe ipv schakelen in "de neutraal gaan" en als je dan gas los liet bij het schakelen en daarna weer voorzichtig gas gaf schakelde ie wel mooi.... (Voyager met dit euvel weer verkocht aan de zelfde man (particulier (!)) als waarvan ik hem gekocht had)..

ik denk dat dit probleem uit hete kleppenblok zou kunnen komen, maar ben geen specialist in automaatbakken.
ook dat is een reparatie die ik aan het revisiebedrijf zou overlaten....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat camper

Bericht door Multivan Generation »

Als ik het zo lees: dan heb ik de vraag --> zou het ook wat met bedienen van het gaspedaal te maken kunnen hebben?
Als je rustig rijdt valt het mee,
maar als je ineens gas bijgeeft dan heb je problemen..

Sorry voor de opmerking hoor, maar is er sprake van "lomp" gas gegeven, of wordt er met beleid gas gegeven?
Geef je de bak de tijd om te kunnen schakelen/koppelen of niet?

Maar ik ben blij dat je weer "thuis" bent :adhd
Dat geeft toch net een wat meer "vertrouwd" gevoel zeg maar..


Succes met de afwegingen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja het heeft te maken met hoeveel gas je geeft (hoeveel koppel de motor levert) maar het is niet zoals het hoort.


Als je gewoon accelereert met een automaat dan hoort ie tijdens het acceleren door te schakelen zonder dat jij gas los laat.

wat mijn Voyager dan deed en als ik het zo lees de T4 van Z.T. ook... is dat ie dan wel schakelt, maar de nieuwe versnelling dan gewoon doorspint alsof ie in de neutraal gegooid is. Door nu gas los te laten bij het schakelen en weer rustig in te trappen als ie geschakeld heeft voorkom je de grote koppels op de versnelling op het moment dat ie moet schakelen.
Als de rembanden na het schakelen gesetteld zijn kunnen ze meer koppel aan dan tijdens het schakelen.

kortom, hij zet te weinig kracht op de rembanden (hydraulisch (kleppen) probleem, anders waarschijnlijk versleten/verbrandde rembanden of eventueel indien dat er in zit een doorslaande vrijloop
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie