Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Reinigen klepstoters (met MP3)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Reinigen klepstoters (met MP3)

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan ook door timing komen of door gebrekkige regeling daarvan, nagelen is ook een tikgeluid
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: Reinigen klepstoters (met MP3)

Bericht door califloor »

Ondertussen weer een paar weken verder, gisteren nog weer naar een andere garage, in Moerkapelle geweest met veel ervaring met ACV's. Ook hier kon men niet direct zeggen wat het is. Waterpomp en vacuümpomp acht men uitgesloten. De tik wordt niet harder, hij loopt als een zonnetje. Ondertussen denk ik dat ik wat kritischer ben dan een doorsnee garage bezoeker, na een 5 tal garages c.q.monteurs gesproken te hebben leg ik mij er toch maar bij neer en ga ik er vanuit dat het geen kwaad kan.... De tik wordt wel gehoord maar men kan het niet plaatsen....
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: Reinigen klepstoters (met MP3)

Bericht door gait »

Vind het wel raar dat er geen enkele garage is die het thuis kan brengen. Zijn dit wel garages, of is het tikken niet hoorbaar? Als er niets tikt is er namelijk ook niets om naar te zoeken. Als er wel iets tikt kan men gaan zoeken en het ook vinden. Dit kost natuurlijk wel tijd dus geld. Soms verdwijnt de klacht als het veel geld gaat kosten, maar hier is nog geen diagnose gesteld
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Reinigen klepstoters (met MP3)

Bericht door Roger B. (11)61 »

gait schreef:Vind het wel raar dat er geen enkele garage is die het thuis kan brengen. Zijn dit wel garages, of is het tikken niet hoorbaar? Als er niets tikt is er namelijk ook niets om naar te zoeken. Als er wel iets tikt kan men gaan zoeken en het ook vinden. Dit kost natuurlijk wel tijd dus geld. Soms verdwijnt de klacht als het veel geld gaat kosten, maar hier is nog geen diagnose gesteld
hij zegt ook niet dat een garage gezocht heeft, ze kunnen zo van buitenaf niet zeggen waar het geluid door veroorzaakt wordt...
Ik weet natuurlijk niet hoe men te werk gegaan is, maar als jij bij een willekeurige garage voorbij rijdt en een monteur laat luisteren naar je motor en vraagt wat is de oorzaak van dit getik.... dan kan zo'n monteur alleen gissen waar het vandaan komt, en echt onderzoek laten doen kost geld, en waarschijnlijk moet dan de motor uit elkaar om zekerheid te verschaffen en dus kost onderzoek alleen al (veel) geld....



om dan zelf de conclusie te trekken dat het niet erger wordt dus geen kwaad kan vind ik wat gevaarlijker....

tikken kan ook door speling op (drijfstang) lagers veroorzaakt worden, als je daar mee door rijdt kan het je een krukas kosten.........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Reinigen klepstoters (met MP3)

Bericht door Henk Peter 856 »

Hallo, ik heb een T4 met hetzelfde geluid als de Volvo zo te horen op dat filmpje.
Bij mij begon het ineens bij 170000 km. Heb het laten nakijken maar de garage kon geen oorzaak vinden.
Ik vind het een vervelend geluid en dacht er moet toch iets aan de hand zijn en maakte me ongerust.
Als ik hier mee doorrijd kost het straks de motor.
De garage dacht aan een licht kantelende zuiger.
De T4 2.5 TDI 102 pk heeft geen olieverbruik en ook geen prestatieverlies.
Ondertussen ben ik ruim 60000 km verder met de teller op bijna 235000 het geluid blijft .
kvcuijck
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2010, 12:20

Re: Reinigen klepstoters (met MP3)

Bericht door kvcuijck »

Bij mij is het getik nog steeds niet weg. Inmiddels wel 10.000km verder. (Nu op 394.000km)

Als de motor koud en de olie dikker is, lijkt het getik minder/zachter. Het enige waar ik zelf op uit kom is iets met de klepstoters. Helaas is het kleppendeksel lichten bij onze 5-cyl niet zo eenvoudig als bij de meeste 4-cyl. (Geen vervangbare pakking.)

Iemand nog een een idee? Las ook ergens dat de oliepomp ook kan tikken (begrijp alleen niet hoe dat dan zou moeten). Verkeerd inspuitingsmoment en defecte verstuivers heb ik ook al eerder gehoord. (Maar dan zou je niets mogen horen wanneer je gas los laat en de toeren dus teruglopen. Dit is nl. bij mij het geval.)

Wil rond de 4ton de distributieriem en alles wat daarbij komt kijken doen. Als ik zeker weet dat het de hydr. klepstoters zijn, is dat ook het moment om ze te wisselen.

Tips? Suggesties?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Reinigen klepstoters (met MP3)

Bericht door Roger B. (11)61 »

klepdeksel schroef je d'r zo vanaf, maar dan ben je nog niet bij de klepstoters..... die zitten onder de nokkenas, dus die moet er dan uit en dus moet de distributie dan los... inderdaad is de distributiewissel DE kans om dat kostenbesparend te doen.... Ik heb klepstoters op ebay gekocht voor 50 euro de set van 10, geen idee hoe lang die mee zullen gaan, maar omdat ik ze makkelijk zelf vervang zie ik wel.... (Meen dat de dealer er 25 euro per stuk voor vraagt....................5x zoveel dus)

Klepdekselpakking is wel te vervangen, alleen moeilijk te krijgen, de delaer verkoopt alleen compleet klepdeksel (115 euro) en de meeste onderdelen leveranciers hebben de pakking ook niet. Ik waht al 4 maanden op twee stuks die ik besteld heb die nog steeds in backorder staan, maar StijnH heeft die pakking destijds wel gekocht en gebruikt.

Tikken uit de inspuiting zal inderdaad bij afremmen op de motor veel minder of totaal weg moeten zijn.

Oliepomp zal wel vacuumpomp zijn wat je bedoeld, die tikt vaak bij de TDI, makkelijk uit te sluiten door paar keer snel achter elkaar je rem in te trappen zodat ie vacuumtekort krijgt, dan moet de pomp anders werken en treedt de speling op de stift kortstondig niet op en tikt ie even niet. Oorzak is olielekkage langs de plunjer de pomp in waardoor ie de nok niet meer volgt (te traag terug veert) tussen de nok en de plunjer zit een stift die dan gaat stuiteren tussen nok en plunjer. Schijnen nieuwe ringen leverbaar te zijn bij iemand hier op het forum, anders nieuwe pomp plaatsen.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie