Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ingebouwde microfoon gebruiken voor nieuwe BT kit

vragen over de T4
Plaats reactie
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

ingebouwde microfoon gebruiken voor nieuwe BT kit

Bericht door franklin44 »

Ik heb een nokia carkit in mijn Bus multivan uit 2003 omgebouwd naar camper, nu ga ik een radio inbouwen met Buetooth voor tel en microfoon aansluting.
Ik wil hier graag de bestaande microfoon inprikken maar kan de bedrading niet vinden.
de draad voor zover ik hem kan volgen loopt van de linker stijl (a-stijl) naar de binneverlichting en van daar naar de rechter stijl en naar beneden.
maar aan de rechterkant ben ik de draad kwijt. vindt daar wel de antenne en wat andere draden maar weet niet welke van de microfoon is.
iemand suggestie of een schema.
kan zelf niets vinden op de T4 wiki.

gr franklin
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: ingebouwde microfoon gebruiken voor nieuwe BT kit

Bericht door Johan191 »

Franklin,

Ik begrijp hieruit dat je het einde van het draadje niet kunt vinden.
Ik heb uit mijn vorige bus de Nokia Carkit uitgesloopt, en ook mijn micorfoonkabel was ik kwijt nadat ik hem een eindje aan had kunnen trekken. er zat zo'n minijack aan 2.5 mm zijn die dingen geloof ik. Maar goed, hij zat vast onder mijn dashboard en ik kon er niet bij. Uiteindelijk heb ik besloten de kabel af te knippen en aan de kabel die gelukkig nog lang genoeg was een andere minijack gesoldeerd toen ik het setje in mijn huidige bus ging inbouwen.
Ik weet dus niet hoeveel kabel je kunt redden, maar anders is het een optie om de kabel door te knippen en vervolgens te verlengen richting je nieuwe BT omgeving.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: ingebouwde microfoon gebruiken voor nieuwe BT kit

Bericht door franklin44 »

Johan
zover was ik nog niet gekomen ik heb de nokia box gevonden naast de km klok, en de stekker onder in de middenconsole.
daar zit een apart kabeltje aan maar dat is volgens mij de antenne.
dus ik heb nog geen enkel microfoon kabeltje gevonden.
weet ook niet of dit nog een rond kabeltje is of twee losse draadjes.

gr franklin
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: ingebouwde microfoon gebruiken voor nieuwe BT kit

Bericht door Harry62 »

Zet eens wat merken en typenummers hier neer van wat je hebt.

Niet alle microfoons kunnen op elk andere carkit.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ingebouwde microfoon gebruiken voor nieuwe BT kit

Bericht door Multivan Generation »

zit je microfoon niet in de A-stijl, ongeveer 4 cm voor de handgreep?
Daar kan een roostertje zitten en dat is de microfoon..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: ingebouwde microfoon gebruiken voor nieuwe BT kit

Bericht door franklin44 »

klopt in de a stijl bestuuders kant dus geen handgreep daar. het is waarschijnlijk fabrieks inbouw.
e.e.a. staat beschreven in de wiki http://www.t4-wiki.de/wiki/Freisprecheinrichtung" onclick="window.open(this.href);return false;.

gr franklin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ingebouwde microfoon gebruiken voor nieuwe BT kit

Bericht door Roger B. (11)61 »

als het een VW-origineel nokia systeem is heb je kans dat de mic niet gaat werken op een ander systeem. Verder is de kans redelijk groot dat je zondermeer een andere stekker moet gaan gebruiken omdat de huidige niet op je nieuwe systeem gaat passen.

Normaal heeft nokia (universeel carkits van nokia zelf) een onversterkte microfoon met twee draadjes, veel radio's met ingebouwde BT werken met een parrot systeem inwendig en dat is ook een twee aderig onversterkt microfoontje. Vaak is het wel zo dat de parrot-based systemen een 3,5mm jack gebruiken, nokia gebruikt 2,5 mm dus daar moet verloopje of andere stekker aan.

Ik heb nog nooit een T4 gezien met origineel systeem (tijdens mijn werk) dus kan je niet helpen waar die kabel ligt...

maar lijkt me vreemd als dit een fabrieks systeem is dat de kabel van links naar rechts loopt, dan naar beneden en weer terug naar links om bij te tellerunit op de cantrale eenheid aangesloten te zijn. Lijkt me dat men in de fabriek uit kosten en storings overwegingen de kabel zo kort mogelijk houd en links langs de Astijl naar beneden gaat naar de tellerunit.

Wat een inbouwer achteraf doet, is een ander verhaal, die kan uit gemaksoverwegingen rechts naar beneden willen, maar dan had je centrale eenheid van de carkit ook achter de radio of achter het dashboardkastje gelegen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: ingebouwde microfoon gebruiken voor nieuwe BT kit

Bericht door franklin44 »

iK heb inmiddels de draad bij de microfoon doorgeknipt, gokje, en helaas de microfoon werk niet op de BT installatie.
nieuwe mic maar weer eraan gesoldeerd en een gaatje geboord in het oude microfoon houderdtje.
hier past dan de nieuwe ronde microfoon doorheen.
niet helemaal netjes, maar het doet het wel.

gr franklin
Plaats reactie