Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR afdoppen

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

EGR afdoppen

Bericht door noorwegen »

Ik wil mijn EGR gaan “afdoppen”.
Nu heb ik eens ff flink rondgekeken op dit forum maar vind verschillende antwoorden.
Eerst lees ik dat er een gat van 8mm in het “afdop” plaatje moet komen, verderop lees ik dat het 5mm moet zijn.
Dan zegt iemand dat dat gaatje alleen moet als je een roetfilter hebt.
Ik heb een TDI 2.5 D van 2004. Wie kan mij nu het juiste antwoord geven?
Ik heb inmiddels al wel de 2 pakkingen/keringen aangeschaft alsmede een plaatje ijzer.
Nou ben benieuwd naar jullie reacties.


Louis.
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: EGR afdoppen

Bericht door emil »

hoi
ik heb dezelfde motor
en volgens mijn informatie kun je niet zomaar de egr afsluiten
zonder dat je een fout melding op je dashboard krijgt
die van mijn is dicht geschreven bij jd engineering kost 100 euro
maar dan word het programma gedeeltelijk opnieuw geprogrammeerd en
word ook de fout code genegeerd en de egr niet meer aangetuurd
volgens mij de goede manier om de egr dicht te zetten
sucses
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: EGR afdoppen

Bericht door heemskerk »

Ik heb een 2.5 TDI 96KW 12-04/80.000 met een niet regenererende roetfilter oftewel de fabriekskatalisator zonder naverbranding :knipoog en bovendien een retro roetfilter ( met subsidie door de VW dealer geplaatst) Ik heb dat EGR plaatje ook geplaatst zonder gaatje en zonder problemen; al 20.000km.

Doe er je voordeel mee. Ik heb begrepen dat ''dichtschrijven'' (wat een ongelooflijk fout jargon) de EGR niet helemaal buiten werking stelt... Wel 100 Euro terwijl het plaatje rond een tientje kost. DIt is geen oordeel maar een relatieve suggestie..... :knipoog
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: EGR afdoppen

Bericht door erik 924 »

Deze moter heeft een meganische Egr en niet via de computergestuurd.Kan dus gewoon geheel worden afgesloten. Tot en met het BJ 2005 ie afgeleverd met een meganische EGR klep. te herkennen aan het zwartplastic mechanisme op de terug voor buis van de inlaat naar de uitlaat. het nieuwe systeem is heel anders...
Plaatje maken of bestellen met pakking 2 boutjes los plaatje en pakking ertussen klaar is klara.10 min werk je kan er prima bij.
Ziezo 192 Pk en geen dicht slippende inlaat met teerdrap.. :yes :zwaai

Veel succes.
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: EGR afdoppen

Bericht door noorwegen »

Allemaal bedankt voor de reacties.
Wat een super handige forum is dit toch.
Morgen gaat de boel er af.
Ga eerst de EGR helemaal schoon maken.
Vandaar dat ik 2 pakkingen heb gekocht.
1 pakking en 1 rubberen ring dus.

Maar nu het volgende.
Als je dat plaatje plaatst moet er dan niet aan beide zijden van het plaatje een pakking komen????
Bijlagen
ERG_10.jpg
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: EGR afdoppen

Bericht door Marcel E »

erik 924 schreef:Deze moter heeft een meganische Egr en niet via de computergestuurd.Kan dus gewoon geheel worden afgesloten. Tot en met het BJ 2005 ie afgeleverd met een meganische EGR klep. te herkennen aan het zwartplastic mechanisme op de terug voor buis van de inlaat naar de uitlaat. het nieuwe systeem is heel anders...
Plaatje maken of bestellen met pakking 2 boutjes los plaatje en pakking ertussen klaar is klara.10 min werk je kan er prima bij.
Ziezo 192 Pk en geen dicht slippende inlaat met teerdrap.. :yes :zwaai

Veel succes.
Hoe wordt dat ding precies aangestuurd?

Bij mijn vorige bus, Mitsubishi L400, had het gewoon afdoppen van een vacuüm slangetje namelijk al het gewenste effect. :toppie
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: EGR afdoppen

Bericht door emil »

ja ben ik ook nieuwsgierig naar (hoe dat ie aangestuurd word)
als ik het slangetje volg gaat ie naar eeen electrisch klepje
dus mechanisch ???????
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: EGR afdoppen

Bericht door noorwegen »

EGR is schoon gemaakt en plaatje is gemonteerd.
Heb gelijk ff een proefrit gemaakt.
Ik woon redelijk hoog op een berg.
De hoofdweg naar mijn huis is dus wat stijl.
Voorheen reed ik met 60km per uur in de 3de versnelling en dan merkte je datie er wat moeite mee had.
Vandaag eerst ff een flink stuk gereden en toen weer naar huis.
Maar nu met 60km per uur en in de 4de vesnelling, ging prima.
Heb het ideen dat ik een stuk meer pk's heb.

Nu ga ik de Cyrix-i 12/24V-100A scheidingsrelais monteren.

Bedankt, louis.
Bijlagen
na
na
voor
voor
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
Gebruikersavatar
ward
Berichten: 148
Lid geworden op: 18 mar 2008, 16:20

Re: EGR afdoppen

Bericht door ward »

kan iemand mij uitleggen wat ik nodig heb, en waar ik het kan bestellen, ik bedoel dan de onderdelen om de egr af te sluiten??
Afbeelding
Gebruikersavatar
ward
Berichten: 148
Lid geworden op: 18 mar 2008, 16:20

Re: EGR afdoppen

Bericht door ward »

Ik heb eens even gekeken, en met mijn boerenverstand zeg ik; je hoeft er helemaal geen plaatje tussen te monteren, gewoon de onderdruk/vacuumslang van de klep/membraam afhalen en dicht maken met een boutje of iets dergelijks, klep gaat niet meer open!! zelfde resultaat toch ?! of zie ik dit verkeerd? :jumpklap
Afbeelding
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: EGR afdoppen

Bericht door vaniac »

In principe kan dit. Je kunt zelfs de egr-klep via obd software-matig dichtzetten. Een egr-plaatje geeft je echter de garantie dat de afsluiting onder alle omstandigheden echt 100% is.
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: EGR afdoppen

Bericht door BigRuud »

ward schreef:Ik heb eens even gekeken, en met mijn boerenverstand zeg ik; je hoeft er helemaal geen plaatje tussen te monteren, gewoon de onderdruk/vacuumslang van de klep/membraam afhalen en dicht maken met een boutje of iets dergelijks, klep gaat niet meer open!! zelfde resultaat toch ?! of zie ik dit verkeerd? :jumpklap
Zo heb ik het al vanaf dag 1, de welbekende Appie Tyrap (Kabelbandje) heeft dat nog gedaan in zijn VW tijd, bovenste gedeelte van klep ook even vastgezet met tyrapje. Vacuumslangetje even dubbelknijpen en dan ook even een tyrapje er op.

Kost 30 cent en hij is potdicht. En bij eventuele storingen kun je het zo doorknippen en ze zien niks bij de VW dealer. Want het eerste wat ze doen is zeggen dat het daar wel aan kan liggen. :nuts
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: EGR afdoppen

Bericht door Harry4motion »

Ik heb het idee dat mijn EGR al dicht zit, maar dit weet ik niet zeker, ik heb namelijk mijn bus niet nieuw gekocht.
Hoe kan ik dit makkelijk controleren?
Gebruikersavatar
ward
Berichten: 148
Lid geworden op: 18 mar 2008, 16:20

Re: EGR afdoppen

Bericht door ward »

Slangetje van de egrklep gehaald, boutje iin het slangetje gedraaid, voor de zekerheid een trekbandje eromheen, zodat het slangetje geen valse lucht gaat aanzuigen, en klaar is "kees" werkt perfect!! al dat "gekloot" :gekte met plaatjes is mijns inziens vette onzin!!! het werkt fantastisch, auto "loopt" als een zonnetje, veel beter als voorheen!!
Afbeelding
Frankregterschot
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2022, 19:51

Re:reinigen EGR

Bericht door Frankregterschot »

Harry4motion schreef: 03 okt 2010, 20:40 Ik heb het idee dat mijn EGR al dicht zit, maar dit weet ik niet zeker, ik heb namelijk mijn bus niet nieuw gekocht.
Hoe kan ik dit makkelijk controleren?
Harry4motion schreef: 03 okt 2010, 20:40 Ik heb het idee dat mijn EGR al dicht zit, maar dit weet ik niet zeker, ik heb namelijk mijn bus niet nieuw gekocht.
Hoe kan ik dit makkelijk controleren?
Plaats reactie