Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 van Bentdi lekt een paar druppels teveel

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

T4 van Bentdi lekt een paar druppels teveel

Bericht door BenTDI »

alles is droog van het blok van mijn T4 ACV 2,5 Tdi bjr 2000 op de aansluiting na van het peilstok spruitstuk van de oliepeilstok aansluiting op het blok.
Is dit een pakking of wat anders????
het is wel nat rondom dat spruitstuk en na een ritje van 200 km wordt ie lekker warm en dan als ik m thuis lekker voor de deur zet gaat ie in zijn broek piesen......druppels olie (zwart) en kan geen diesel zijn want dat is geel van kleur toch en helder.
Heb m al aangetrokken ook maar helpt niet.
Wie kan me een antwoord geven (nieuwe pakking?)en is dit veel werk ?
Retour leiding losmaken en dat spruitstuk van de peilstok....?
Groet Ben
Bijlagen
Beeld van de peilstok aansluiting.natjes
Beeld van de peilstok aansluiting.natjes
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 van Bentdi lekt een paar druppels teveel

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik kan van de foto niet heel veel maken, volgens mij is dat niet de plek waar de peilstok de motor in gaat (dat is bijna beneden bij het carter)

de buis heeft een o-ringetje als afdichting als ik het goed voor de geest haal
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Re: T4 van Bentdi lekt een paar druppels teveel

Bericht door essie »

volgens mij is het wel olie pleilstok hij te veel ingezoemd volgens mij zie op de foto ook de olie filter koeler ook.

ben ik zou eerst met remmen reiniging schoonmaken dan kijken waar het lekt
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: T4 van Bentdi lekt een paar druppels teveel

Bericht door Pim 328 »

Ik denk dat het van de steun van de oliefilter komt, hier willen ze zo nu en dan weleens gaan lekken.

Hier nieuwe pakking plaatsen en dan meteen de pakking van de oliepeilstok meevervangen.

Bij de dealer ben je ongeveer € 40,- kwijt aan deze pakkingen (kan ook zijn dat ik nu te hoog zit)
Je moet ook de oliekoeler loshalen en hier dan een nieuwe O-ring monteren
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: T4 van Bentdi lekt een paar druppels teveel

Bericht door BenTDI »

Pim 328 schreef:Ik denk dat het van de steun van de oliefilter komt, hier willen ze zo nu en dan weleens gaan lekken.

Hier nieuwe pakking plaatsen en dan meteen de pakking van de oliepeilstok meevervangen.

Bij de dealer ben je ongeveer € 40,- kwijt aan deze pakkingen (kan ook zijn dat ik nu te hoog zit)
Je moet ook de oliekoeler loshalen en hier dan een nieuwe O-ring monteren
Er zit nu vloeibare pakking tussen de carterpan ,is hier ook een vaste pakking voor verkrijgbaar?
Ik zet een nieuwe foto op het forum vandaag met het lek........
Denk ook dat ik de pakking van het huisje van de peilstok meeneem en de o ring...
Kan ik het zelf makkelijk doen op een paar oprijbruggetjes?
En is ie er zonder andere onderdelen af te halen makkelijk te verwijderen die carterpan ,eerst alle olie eruit natuurlijk en onder de pan zit ook een soort oliesensor met stroom stekertje.
Groet Ben aan alle meedenkers....
:werkaanT4
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 van Bentdi lekt een paar druppels teveel

Bericht door Roger B. (11)61 »

carterpan zit vast met een boel schroefjes waarvan er een aantal moeilijk te vinden zijn (aan de beide korte zijden) ik neem aan dat je nu er achter bent dat de carterpakking ook lekt?? voorheen niets gelezen over carterpakking.... als ie olie lekt die langs het blok naar beneden loopt verzamelt zich dat ook eerst op de rand tussen motorblok en carterpan......lijkt dan of de carterpakking lekt, maar is niet per definitie zo.

Ik heb T4 TDI motoren gezien met alleen vloeibare pakking tussen de carterpan en het motorblok (witte pakking) maar ook met een vaste pakking ertussen (en ook met beide).

dus JA, er bestaat een carterpakking, maar blijkbaar vond men die in de fabriek op een gegeven moment ook overbodig.... de AJT heb ik zeker weten gezien met vloeibare pakking. De eigenaar heeft deze bus nieuw gekocht en voor zover hij weet is het carter nooit eraf geweest.

de sensor op het carter is de oliekwaliteitssensor die bepaald of je auto aan een servicebeurt toe is.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie