Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Past een Seat Inca 1.9D in een T4

vragen over de T4
joep_meloen
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 jun 2009, 13:34

Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door joep_meloen »

Hallo Experts,

Onze tweedehands bus is bij de vorige eigenaar warmgelopen en nu willen we een ander blok inbouwen uit een Seat Inca .

De bus is een 1.9D uit 1991

Heeft iemand hier ervaring mee ?

groeten, Jaap
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij de titel dacht ik nog even: als je maar hard genoeg aan komt rijden :bifun :bifun :bifun maar dan krijg je hem er niet meer uit....

lijkt me dat een 1,9D uit een inca (is dat geen TDI of SDI????) hetzelfde blok is dat ook in diverse VW's ligt...zou in principe moeten kunnen, maar er zal e.e.a. aangepast moeten worden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door Donald4Motion »

Ik heb een Caddy met de 1.9 SDI, die is niet vooruit te trappen.
Hoezo zou je in godsnaam zo'n blok in een T4 douwen :ie
joep_meloen
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 jun 2009, 13:34

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door joep_meloen »

Omdat ik het blok kan kopen voor niet te veel !
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door Multivan Generation »

ik heb exact dezelfde mening als Donald.
Enne al gedacht over zoiets banaals als een motorcomputer, drive by wire, wegrijblokkering etc?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:ik heb exact dezelfde mening als Donald.
Enne al gedacht over zoiets banaals als een motorcomputer, drive by wire, wegrijblokkering etc?
is toch al vaker gezegd hier op het forum.....mechanische pomp erop zetten.... geen computer nodig, je oude gaskabel (dieselhoeveelheidsinstel-kabel voor jou) gebruiken, dus geen drive by wire pedaal en wegrijdblokkering is bij de 1.9 niet zo complex als bij de TDI en vervalt met motorcomputer....

wat er allemaal verder nog aangepast moet worden en of de bak er enigszins op wil passen... tja, dat weet ik ook niet...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door Pascal-141 »

Als het een gewone 1,9D of TD is , dan is de blok wel bruikbaar voor je T4 , mits het nodige van je oude blok over te bouwen (bvb de motorsteunen , carter , enz)
als het een SDI is : ik zou er niet eens aan beginnen
als het een TDI blok is : lukt wel , maar bereid je voor op veel knutselplezier (lees : ombouwwerk , vooral electronisch dan)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door hendrikus »

inca is alleen geleverd als SDI, de TDI is alleen geleverd in de Caddy.
En zoals Donald al zij, niet vooruit te trappen zo'n ding en in een ''grote,zware'' T4 word het er vast niet beter op.
T4 2.5TDI 88pk 1999
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door stijnh »

persoonlijk zie ik er het nut niet van in om om te bouwen naar mechanische pomp

elektronische sturing hebben ze niet voor niets bedacht
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door rick_k »

stijnh schreef:persoonlijk zie ik er het nut niet van in om om te bouwen naar mechanische pomp

elektronische sturing hebben ze niet voor niets bedacht
Nee klopt. Is bedacht ivm emissie eisen en verminderen van dieselklop bij direct ingespoten motoren. Is bij VW dus aardig mislukt, want die dingen klinken als een oude koude trekker...

Dus trek eraf en mechanische pomp erop. Niks aan de hand en als je hem dan ook nog diesel geef, ipv heel weinig zoals de SDI doet, dan gaat ie best wel. Een racer zal het nooit worden...

mvg Rick
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door Pascal-141 »

stijnh schreef:persoonlijk zie ik er het nut niet van in om om te bouwen naar mechanische pomp

elektronische sturing hebben ze niet voor niets bedacht
Met mechanische sturing kun je tenminste een degelijke klassieke tuning doen !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door stijnh »

je kan een mechanische pomp nooit zo perfect afregelen als een computer gestuurde
ik weet ook wel dat het voor velen gemakkelijker is en dat dat de reden is waarom velen veranderen

je moet eerlijk toegeven, roetstop indraaien of powerbox, het komt allebei neer op onnauwkeurige tuning.

met iets gevorderde afstelling van de mechanische pomp kan je natuurlijk wel ook een aanvaardbaar resultaat verkrijgen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door rick_k »

Roetstop is vollast.

En dat is niet onnauwkeurig tunen, als je maar de EGT in de gaten houd.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

stijnh schreef:persoonlijk zie ik er het nut niet van in om om te bouwen naar mechanische pomp

elektronische sturing hebben ze niet voor niets bedacht
zoals al gezegd, dat electronisch geregeld ziter hoofdzakelijk in om aan milieueisen te voldoen...... een EGR heeft ook geen enkel voordeel voor de motor, maar zit er wel op...........juist...omdat dat zorgt dat de motor aan een of andere milieueis voldoet...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Past een Seat Inca 1.9D in een T4

Bericht door rick_k »

EGR is om de NOx uitstoot te verminderen. Hij gaat er wel meer van roeten...

mvg Rick
Plaats reactie