Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan op camperkenteken zonder hefdak

vragen over de T4
Plaats reactie
Harro
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 apr 2007, 17:31

Multivan op camperkenteken zonder hefdak

Bericht door Harro »

Hallo allemaal,

Graag jullie tips over het volgende:
Het schijnt tot een bepaald bouwjaar mogelijk te zijn, om een Multivan zonder hefdak toch op camperkenteken te rijden.

Dit zou voor mij een ideale oplossing zijn, want voor mijn eigen bedrijf, reis ik regelmatig als verhalenverteller samen met een pianiste en piano en andere apparatuur door het land (ruime laadruimte nodig!), maar ook wil ik met mijn gezin op pad (vakantie etc.) kunnen.

Een gewone T4 DC is net te kort om piano incl. uitklapbare oprijplaat kwijt te kunnen. Een DC met lange wielbasis is (voor mij) te lang om overal goed te kunnen parkeren. In een enkele cabine kom ik één zitplaats te kort (bij gebruik bijrijdersbankje). Een Multivan is voor mij ideaal, maar op geel kenteken wel erg duur rijden..... Met een hefdak erop (camperkenteken) wordt de bus wel weer beter betaalbaar (qua MRB), maar weer te hoog voor veel parkeergarages, waar ik regelmatig in moet....

Nu zie ik ik heel af en toe een advertentie van een Multivan op kamperkenteken zonder hefdak, wat voor mij helemaal ideaal zou zijn. Ik heb echter geen idee hoe dat precies zit, t/m welk bouwjaar/registratiejaar is dat mogelijk? En hoe zit dat als ik een "Multivan mit WoMo-zulassung" uit Duitsland van een dergelijk bouwjaar zou importeren, welke inrichtingseisen gelden er dan?

Graag jullie tips, advies, ideeen, verwijzingen!

Groet,
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Bericht door Egbert&Manon »

Hoi Harro,
Dit was allemaal mogelijk in ons land tot 1996 of 1997. Nu kan dit niet meer.
Er rijden nog enkele T4's rond zonder hefdak met camperkenteken en zijn uiterlijk in die periode op kenteken gezet. Alles wat nu op camperkenteken gezet wordt moet ook aan de eisen voldoen.
Groetjes Egbert
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Bericht door heartbeat »

Waarom ben je tehoog voor een parkeerplaats met een camper ik heb een camper met poptop dak origineel vw california en ben niet hoger dan 199 cm
Harro
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 apr 2007, 17:31

Bericht door Harro »

heartbeat schreef:Waarom ben je tehoog voor een parkeerplaats met een camper ik heb een camper met poptop dak origineel vw california en ben niet hoger dan 199 cm
Er zijn nogal wat P-garages (vooral bij kantoorpanden) die niet hoger zijn dan 1,95 of zelfs 1,90. Met m'n huidige Peugeot Expert van 1.94 hoog gaat dat net (een beetje smokkelen, de 'waarschuwingsbalk' schampt bij de 1.90m. net de achterkant van m'n dak bij 't inrijden). Maar hoger moet 't echt niet wezen....

Aangezien de standaard T4 (heb er een tijd één gereden, met spijt afscheid genomen....) even hoog is, kan ik daarmee uit de voeten, mits niet hoger door hefdak, vandaar.

Groet,
Harro
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Bericht door guust-flater »

Harro let wel op dat de inrichtingseisen van de belastingdienst om voor een kwarttarief in aanmerking te komen niet precies dezelfde zijn als de RDW hanteerd voor een camperkenteken.
Het is dus niet automatisch zo dat alle camperkentekens in aanmerking komen voor het kwarttarief.
Het kwarttarief moet je altijd zelf aanvragen. Accepteren ze dat heb je geluk, moet je met de auto langskomen en heb je geen hefdak heb je toch een probleem.
Plaats reactie