Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

advies voor accu

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

advies voor accu

Bericht door henk106 »

wat is een goede accu voor een 1.9 td
en wat mag dat kosten
er zijn zoveel merken en soorten dat ik het niet weet. :muur
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: advies voor accu

Bericht door repelsteeltje »

blauwe varta accu nemen, goede ervaring mee, zal ergens rond de 100€ kosten. houden het weer een jaar of 7 uit.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: advies voor accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

yuasa minstens net zo goed als varta doorgaans minder duur

voor een 1.9 waarschijnlijk niet zo groot nodig, maar ik zou er een 100Ah / 800A in zetten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: advies voor accu

Bericht door frank884 »

repelsteeltje schreef:blauwe varta accu nemen, goede ervaring mee, zal ergens rond de 100€ kosten. houden het weer een jaar of 7 uit.
Zijn duurder dan je denkt
12-01-2010 heb ik er ook een nieuwe accu in gezet
Varta 100Ah H3 Silver dynamic
Lengte 353mm breedte 175mm hoogte 190mm (de grootste die erin past)
prijs 161 euro
gekocht bij landbouwonderdelenbank in Schinnen ook nog via grootverbruikers korting 20%

Maar dan heb je wel een accu die weer 7 a 8 jaar mee gaat!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: advies voor accu

Bericht door Ron Mokum 383 »

Ik heb goede ervaring met eigen merk van Brega of Brezan auto onderdelen.
Japanse top kwaliteit 100Amp voor €131,00 (met mijn korting)en past net op de accu plaats.

Succes
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: advies voor accu

Bericht door sgsdebruijn »

Wilco Royal 140 of 145 euro 100ah bij Terlouw in Mijnsherenland is nog aan te rijden voor je.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: advies voor accu

Bericht door frank884 »

Welk merk je koopt,.... een goedkopere zal ook wel iets minder lang mee gaan, maar daar is de prijs dan ook naar
en een accu is snel gewisseld,en er is ook weinig mee gemoeid, dat is iets anders met waterpomp, distributie riem, koppelingsdelen en dingen waarvoor het uurloon, of de consequentie's wat er mis kan gaan als het stuk gaat dan bij een accu.

Wel zou ik er een accu in zetten die de maximale afmetingen (zie vorig bericht) heeft dus een 100AH accu
ook al zit er standaard minder in, als die 6 of 8 jaar is en hij wordt minder dan heeft die accu als het er op aan komt in de winter wel nog net genoeg, terwijl die van 78 ah dan al eerder vervangen moet worden.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: advies voor accu

Bericht door henk106 »

frank884 schreef:Welk merk je koopt,.... een goedkopere zal ook wel iets minder lang mee gaan, maar daar is de prijs dan ook naar
en een accu is snel gewisseld,en er is ook weinig mee gemoeid, dat is iets anders met waterpomp, distributie riem, koppelingsdelen en dingen waarvoor het uurloon, of de consequentie's wat er mis kan gaan als het stuk gaat dan bij een accu.

Wel zou ik er een accu in zetten die de maximale afmetingen (zie vorig bericht) heeft dus een 100AH accu
ook al zit er standaard minder in, als die 6 of 8 jaar is en hij wordt minder dan heeft die accu als het er op aan komt in de winter wel nog net genoeg, terwijl die van 78 ah dan al eerder vervangen moet worden.


Dat klopt wel ja ik heb 3,5 jaar geleden een nieuwe ingezet.
op aanraden van de anwb. maar volgens mij had die aandelen ofzo
was 104,00 euro kwijt voor 3,5 jaar dat vind ik een hoop geld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: advies voor accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

sorry hoor, maar ook VARTA is geen garantie voor lang leven, ik heb een varta nieuw in mijn Passat gehad die na net geen vier jaar, (begin van de winter en was eind van de winter vervangen)echt wel kassie weilen was.....destijds met 78 ah kostte me dat kreng meen ik ook al 180 gulden..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: advies voor accu

Bericht door frank884 »

De originele was ook een varta 78 Ah en die was nog net geen 8 jaar maar die was geen 100AH
en 8 jaar vind ik voor een accu in een diesel helemaal niet verkeerd met dat gloeien en dan nog die 5 cylinder aanzwengelen
en we rijden relatief veel korte stukken.
maar -20 daarvoor had hij toch te weinig power meer afgelopen winter.

Er kan altijd een slechter exemplaar bij zitten, maar over het algemeen is een Varta een goede accu,
een vriend van mij heeft die ook in de tractoren zitten,(wel een zwaarder type) en die starten in de winter echt een stuk slechter dan een ACV 2.5 TDI
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: advies voor accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja zeker kan er een slecht exemplaar tussen zitten, maar ik denk dat je alles boven de 5 á 6 jaar als meegenomen en boven gemiddeld mag zien voor een accu. OOK bij topmerken als Varta.

en als ik 150 euro betaal voor een Varta die 7 jaar mee gaat, of ik koop voor 100 euro een ander merk die 5 jaar meegaat, doe me dan toch maar dat andere merk......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: advies voor accu

Bericht door henk106 »

conclusie : merk maakt niet uit
prijs tussen 100 en 150 euro
en het beste 100ah(kan er dan niets doorbranden?)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: advies voor accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, in principe moet accu en dynamo wel op elkaar afgestemd zijn, maar dat maakt verder niet zoveel uit als je daar een iets grotere accu aan hangt (bij een extra accu verdubbel je de accucapaciteit bijna, en komt er ook geen grotere dynamo op.

100Ah betekend dat de accu in een bepaalde genormeerde test 100A 1 uur lang kan leveren, dat heeft geen effect op de verbruikers.
de accu levert niet meer dan het elektrische systeem vraagt, ongeacht de capaciteit van de accu....

vergelijk het met een zekering, als je die zwaarder neemt verandert dat niks aan de werking van de apparatuur (bij de zekering dan zolang de apparatuur in orde is)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie