Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu plat

vragen over de T5
Plaats reactie
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Accu plat

Bericht door offline »

Iemand enig idee hoe het kan dat af en toe mijn accu plat is. Ik zet mijn bus `s avonds gewoon weg en de volgende ochtend helemaal niks, noppes, nada. Startkabel erop en gaan. Maanden geen probleem en afgelopen vrijdag na 3 uur al leeg, ladertje erop aantal uur later gewoon weer starten en het weekend niets aan de hand. Gisteren weer niks. Lader erop, vanochtend om 5.19 lader eraf en ...niets. Ik heb mijn binnenverlichting al uitgezet, ik hoor helemaal niets van een ventilator ofzo en zie ook niets branden.
De accu is 2 jaar oud (blauwe varta of bosch) en diverse malen getest en volgens de garage in prima conditie. Ik heb ook geen later gemonteerde accessoires.
Ik heb een multivan highline 128 kw (maar daar heb je niets aan als ie het niet wil doen).

Offline
Gebruikersavatar
fjpalm
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2007, 15:32
Locatie: T HARDE

Re: Accu plat

Bericht door fjpalm »

misschien is het de carkit of de stekkerdoos.
was bij mij het geval carkit er uit gehaald stekkerdoos gereinigd nu geen last meer.
gewoon even door laten meten op lekstroom.

gr freddy
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Accu plat

Bericht door offline »

Ik heb alleen de originele car-kit. Die is overigens nog nooit gebruikt geweest. Ik heb ook alleen het originele alarm (voor wat dat waard is). Het gekke en vervelende is dat het af en toe is.

Offline
Gebruikersavatar
fjpalm
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2007, 15:32
Locatie: T HARDE

Re: Accu plat

Bericht door fjpalm »

ik had er ook zo nu en dan last van.
ik zou hem gewoon even laten door meten .
als ik het goed heb mag je maar 0,078 aan lek spanning hebben.

gr freddy
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: Accu plat

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Ik had precies hetzelfde probleem, accu testen niks aan de hand.
S`ochtends niet starten.
Met mijn kwade kop toch maar een nieuwe accu gehaald, en tot nu toe geen probleem meer gehad.
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Accu plat

Bericht door Rolf T5 54 »

Heel ouderwets...;

Maakt de accupolen goed schoon met een staalborsteltje, binnen en buiten en monteer ze weer met zuurvrije vaseline. Ik heb dit ruim 14 jaar zo gedaan, nooit klachten mijn eigen t5 rijdt alweer 6 jaar zo rond.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Accu plat

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Toch is het vreemd.
Ik heb het een aantal jaren geleden ook eens een paar keer achterelkaar gehad.
Niks te vinden niks te meten.
Zou liggen aan het feit dat de computer soms niet in zijn rust stand komt.
Daardoor teveel stroom verbruikt, en dan na enkele dagen niet gebruikt accu leeg.

Eh ik zou de radio display moeten verwijderen. En de deuren afsluiten.
Een tijd heb ik me aan die procedure gehouden en geen problemen meer.
In middels doe ik dit allang niet meer altijd en het gaat nog steeds goed.

Ik weet dat jullie er niet veel aan hebben en mee kunnen, maar toch.

Succes
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Accu plat

Bericht door offline »

Gisteren accupool eraf, lader erop en vanochtend lader eraf pool erop ontbijtje in de auto gelegd, starten... jammer heel langzaam in het vooronder ging er wat rond k*t. Ontbijtje in de tas en op de motor naar m`n werk.
Begint dan toch op een accuprobleem te lijken. Wat ik alleen gek vind is dat ie het in het weekend gewoon gedaan heeft. Een accu is toch stuk, of niet en niet af en toe?

Offline
Gebruikersavatar
fjpalm
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2007, 15:32
Locatie: T HARDE

Re: Accu plat

Bericht door fjpalm »

weet je de oorzaak al????

:T54LIFE

gr freddy
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Accu plat

Bericht door offline »

Accu zonder aangesloten polen een aantal dagen onder lading gehad (druppelaar) en gisteren gestart. Sloeg direct aan en 1 pool er weer afgehaald voor de nacht. Vanochtend de garage gebeld en ik kon even langs komen voor een accutest. Pool erop en starten, ging niet van harte. Mijn voltmeter wees aan dat er 14 volt geladen werd dus dat zag er goed uit. 20 min. later bij de garage voor de test. Eerst een voltmeter erop met lopende motor (ik had mijn bus niet uitgezet toen ik aankwam) en 14 volt lading. Auto uit voor een accumeting en die wees te weinig uit om een goede test te doen. Mij werd geadviseerd om de accu 24 uur onder lading te zetten met een serieuze lader (geen druppelaar zoals ik heb, maar een ding wat echt laad) en dan woensdag langs te komen voor een nieuwe test. Prima volgens mij en vriendelijk gedag gezegd, kom bij mijn bus en.... accu leeg :muur :muur :muur .
Nu zit er een nieuwe accu in en heeft de garage op mijn verzoek de oude onder lading om deze verder te testen en zeker te stellen dat het een accuprobleem is. Ik heb namelijk een schurfthekel aan een onbetrouwbare auto en wil weten wat het probleem is/was.

Offline
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Accu plat

Bericht door vaniac »

Het probleem kan ook nog het relais op de startmotor zijn. Door vervuiling en/of oxidatie k8un je hier spanningsverlies krijgen en draait de startmotor niet of nauwelijks meer rond.
De remedie is demontage en de contacten goed schoonmaken.
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Accu plat

Bericht door offline »

vaniac schreef:Het probleem kan ook nog het relais op de startmotor zijn. Door vervuiling en/of oxidatie k8un je hier spanningsverlies krijgen en draait de startmotor niet of nauwelijks meer rond.
De remedie is demontage en de contacten goed schoonmaken.
Volgens mij kun je dat uitsluiten, omdat na de accuwissel de startmotor fris in de rondte ging. Correct me if i`m wrong.

Offline
Plaats reactie