Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

banden T5 California - hogere loadindex = beter ?

vragen over de T5
Plaats reactie
lostmarch
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 dec 2008, 17:09

banden T5 California - hogere loadindex = beter ?

Bericht door lostmarch »

hello ,

Ik sta op het punt nieuwe sloefen onder mijn T5 California te leggen .

De bandenboer raad me Michelin Agilis aan , met loadindex 107 (205 65r 16 107 T) , daar deze hoge loadindex er volgens hem voor zorgt dat de wagen veel stabieler zou rijden .
(107 = 975 kg) T5 California leeg = een kleine 2500 kg

Wat denken jullie hiervan ? voordeel wegligging ? - nadeel comfort/geluid/... ?


groeten

Bert
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: banden T5 California - hogere loadindex = beter ?

Bericht door J. Jolliffe »

Bandwang wordt een stuk harder cq steviger. Dat zorgt voor een scherper stuurgevoel doordat de wang minder vervormt bij het insturen. Nadelen kunnen zijn dat het comfort achteruit gaat, band heeft minder grip op nat wegdek en ze zijn gevoeliger voor spoorvorming.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: banden T5 California - hogere loadindex = beter ?

Bericht door Pim 328 »

Dan heb ik nog een aanrader Conti vanco 2 -8 deze heeft ook een verhoogde loadindex, deze band is net een personen auto band.
En je kunt ook overwegen om 215/65 R16 te gaan rijden, is ook weer iets stabieler.
We hebben de ambulances die we in onderhoud hebben (14 stuks) allemaal op vanco 2 rijden en nu hebben ze geen problemen meer met wegligging en raar afgesleten banden,
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: banden T5 California - hogere loadindex = beter ?

Bericht door vaniac »

Ik heb ook de Michelin Agilis 51 eronder, maar dan in 215/65-16 106. Deze banden zijn heel comfortabel en stil en gaan zeer lang mee. De profieldiepte na 40.000 km is nog altijd 5,5 mm.
Het comfort hang vooral ook van de bandenspanning af. Mijn T5 lwb weegt ongeveer 2100 kg en ik rijd meestal zonder lading. Bandenspanning voor 3 bar en achter 2,6 bar. Bij deze spanning slijten de banden over het hele loopvlak gelijkmatig af. Het verbruik is gemiddeld 8,2 L op 100 km. De banden rollen heel soepel af bij deze spanning.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: banden T5 California - hogere loadindex = beter ?

Bericht door emil »

hoi
mijn ouders hebben een t4 en daar zaten conti's onder toen ze hem kochten en de bus trok toen ook in het stuur
voorop nieuwe michelin's er onder en was toen meteen goed zonder uitlijnen o.i.d.
mijn bus een t5 130pk ook gekocht met conti's (nieuw voorop) niet echt fijn sturen en beetje trekken in stuur
na een paar weken de nieuwe conti's naar achter en bijna nieuwe michelin's voorop ook toen meteen goed
dus mijn ervaring met conti is niet echt goed ,met michelin zelden teleurstellingen gehad (zowel met motor als vrachtwagen banden)
maar dit wil niet zeggen dat de rest slecht is, de michelin's zijn meestal ook nogal duur
sucses :T54LIFE
lostmarch
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 dec 2008, 17:09

Re: banden T5 California - hogere loadindex = beter ?

Bericht door lostmarch »

dank voor de info !

ik denk dat ik voor de Agilis zal gaan ;

Michelin Agilis 51 eronder, maar dan in 215/65-16 106.


groeten ,

bert
Plaats reactie