Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schakelpook trilt

vragen over de T5
Plaats reactie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

schakelpook trilt

Bericht door vaniac »

Bij mijn T5 2.5 tdi begint de schakelpook te trillen wanneer ik afrem op de motor vanuit snelheden vanaf zo'n 120 km/u. Bij snelheden onder de 100 km/u treedt dit verschijnsel niet op.
Wie weet wat de eventuele oorzaak hiervan kan zijn?
-motorophanging???
-tweemassa vliegwiel???
-aandrijfassen???
Hobbyist
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: schakelpook trilt

Bericht door Hobbyist »

Ik hoop voor jou dat je niet met hetzelfde probleem zit zoals ik had.
Nameljk pook trilde ook in 5é versnelling tijdens gas geven, niet over het gehele toerental bereik maar duidelijk voelbaar.
Je zag het met moeite aan de pook.
Ook in de eerste versnelling had ik een zingend geluid tijdens gas gaven.

Oorzaak was versleten / defekte versnellingsbak.

Mijn koppelingsplaat is er bij de vorige eigenaar vervangen rond +-200d km , wat ik persoonlijk een aanvaardbare afstand vond voor een vernieuwing, dus had daar geen argwaan in.
Na minder dan 4000km koppelingsplaat compleet afgescheurt. Op de plaat kon je de tekst nog lezen van de fabrikant (om maar aan te tonen dat deze zo goed als niet gebruikt was).

Blijkbaar waren de lagers versleten op de primare as (zingen in 1é , dacht 2é versnelling ook) , en trilling in 5é versnelling.
nieuwe koppelingsplaat eronder ,is mee vernieuwd (ging onder voorbehoud bekeken worden voor garantie, tot op heden nog niks van gehoord).
EN een andere versnellingsbak eronder , revisie kan ook wel uitkomst geven natuurlijk.

Zoek even hier op het forum naar mijn topic hierover.
Na nu toch weer een ruime tijd op de baan te zijn heb ik geen enkel probleem meer betreft de koppeling en bak.

Succes , en hopelijk vallen de kosten mee voor jou (bij mij viel dit mee omdat ik het allemaal zelf heb gedaan , ondanks ik geen garagist ben)

Mvg Luc
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: schakelpook trilt

Bericht door vaniac »

Mijn T5 heeft pas 80.000 km gelopen en is nooit zwaar belast. Ik denk niet dat het slijtage aan de versnellingsbak zelf is. Het probleem treedt ook niet altijd op. De ene keer wel en de andere keer niet. Als ik er nu mee naar de dealer ga, moet deze ook naar de oorzaak gaan zoeken en dat wordt een dure grap. Ik moet dus eerst er achter zien te komen onder welke omstandigheden de trillingen optreden en ik moet dit ook kunnen reproduceren.
Hobbyist
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: schakelpook trilt

Bericht door Hobbyist »

Het hoeft natuurlijk niet (en maar best ook) hetzelfde probleem te zijn.
Ik heb je maar een notie gegeven van mijn ervaring en volgens de info welke je eerst aangaf.

Wat ik wel denk dat is dat het een gerelateerd versnellingsbak probleem zal zijn.

Hopelijk is de oorzaak snel gevonden en vallen de kosten mee.

Mvg Luc
Plaats reactie