Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandstofverbruik?

vragen over de T5
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door johnny van de voorde »

Hey Ricky,

20 % brandstof , lees dit goed : 20 % brandstof méér enkel omdat dit geen low energy band is !!!

Dezelfde maat, zelfde velg, zelfde druk.

Dus : Wanneer jij spreekt over "dikke banden" dan ga ik ervan uit dat het verbruik van jouw bus minstens 30 % te hoog ligt !

Je moet er namelijk van uit gaan dat "ooit" onze bussen zijn getest, vele duizenden kilometers lang en dat er is geëxperrimenteerd met alles en nog wat. Zo ook met banden.

Het verbruik wat jij leest in bvb de brochure is met de meest gunstige band, de meest gunstige weersomstandigheden, de meest gunstige bandenspanning enz...

Alles wat daar van afwijkt heeft een "desastreus" gevolg, wat bij jou resulteert in een hoog verbruik.

Ik geef je een raad : Vooralleer je naar de dealer gaat en een hoop kosten maakt, ruil even van banden/velgen met een standaard band met een :wjw 'er , dat kost je helemaal niets en ik ben er bijna zeker van dat je op 30% uitkomt ! Wedden ?

John.
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door RickyT5 »

Maar Johnny, ik had voorheen standaard (smalle) banden en daarmee kreeg ik mijn branstof verbruik ook niet onder de
1 op 5.

Is dit normaal?
Rick
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door johnny van de voorde »

1 op 5 zeg je ?

Wacht even, want in Belgie hanteren wij een andere maatstaf !

Dus bedoel jij dat je op een traject van 100 kilometer 20 liter verbruikt ???
:ie
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door RickyT5 »

klopt, heeft hij altijd al gedaan.
Rick
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door offline »

RickyT5 schreef:Maar Johnny, ik had voorheen standaard (smalle) banden en daarmee kreeg ik mijn branstof verbruik ook niet onder de
1 op 5.

Is dit normaal?
:lach :lach :lach :klappen :klappen :klappen

Offline
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door vaniac »

Nogmaals mijn advies om het motormanagement door de dealer uit te laten lezen. Zo weet je zeker dat er geen technische storingen zijn: "meten is weten" :toppie :toppie :toppie

Als blijkt dat er geen storingen zijn, komt het hoge brandstofverbruik door de rij-omstandigheden: hoog gewicht, brede banden, bandenspanning te laag, automaat, rijden met aanganger en als allerbelangrijkste verbruiksfactor: de man achter het stuur!!!
-bij het optrekken hoge toerentallen vermijden, tussen 2000 en 2500 omw./min opschakelen, zoveel mogelijk in hoogste versnelling rijden.
-gelijkmatig rijden, zo weinig mogelijk afremmen en optrekken. Remmen is energie vernietigen en optrekken kost extra energie!!!!!
-hoge snelheden vermijden. Vanaf 80 km/u begint de luchtweerstand van de carrosserie een telkens grotere rol te spelen.
-bij druk verkeer op de autoweg je snelheid aanpassen aan de vrachtauto's. Deze rijden doorgaans zeer gelijkmatig en constant. Verbruik van 7,5 l/100 km mogelijk!!!!

Een gemiddeld verbruik met automaat van 8,5 tot 9 l/100 km moet mogelijk zijn.
Succes ermee
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door RickyT5 »

Bedankt! Maar ik vind het denk wel goed zo. Doe er niks aan.
Rick
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Over het brandstof verbruik is al heel wat geschreven.
Maar voor het grootste gedeelte ben ik het wel met Vaniac eens.
Een koude start bijvoorbeeld, kost aardig wat brandstof, denk aan dikkere olie en een meestal verrijkt mengsel.
Een start in de motorenwereld wordt al als een koude start bestempeld als de motor temperatuur nog maar net onder de 50 graden is kun je nagaan.
Heb je dus meerdere van deze starts per dag en relatief weinig kilometers daar op volgend, dan drukt dit dus al snel een aardige stempel op je verbruik.
Een zware bus op weinig kilometers vaak op gang brengen en afremmen scoort ook niet echt lekker.
Tsja dan heeft zon bus ook nog een groot frontaal oppervlak. Als je weet dat de luchtweerstand toeneemt in het kwadraat met de snelheid, dan hoef ik verder niets meer uit te leggen.
Motor conditie, verse filters olie enz.
Bandenspanning, uitlijning, enz.
Een imperial, dakdragers funest voor het verbruik.
Onnodige baggage, enz enz.

Mijn gemiddeld handgemeten verbruik over 5 jaar 1 op twaalf.
Langere stukken, rustige rijder.
Gechipte 174 pk

Succes allemaal
Gebruikersavatar
ricky357
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:41
Locatie: Bunde Duitsland

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door ricky357 »

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties. Er liggen inderdaad een paar 'dikke' sloffen onder 255/45/18, geen low energy (heb deze wel onder mijn BMW en dat scheelt idd). Zal eens proberen met een standaard maat hoeveel het scheelt. Verder ben ik gisteren ff naar den bosch heen en weer gereden (600km totaal) zonder airco en nu deed ie 9,8 liter verbruiken op 100km met cruise control op 125! Dat scheelt dus behoorlijk, zit dan ook een dubbele airco in de bus, 1 voor de cabine en 1 voor 'achterin'. Laat vand e week toch wel even uitlezen want de bus begint ook te schokken bij 75-80 km in zijn 6 (automaat). Hou jullie op de hoogte.

grtjes
Ricky
T(5)vreden MultiFan
Afbeelding
Plaats reactie