Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor weer eens uit de bus

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

motor weer eens uit de bus

Bericht door Roger B. (11)61 »

Vandaag weer eens de motor uit de bus getrokken.....

om 9.00 ongeveer begonnen, om 14:30 hing ie in de takel........

daarna nog ff versnellingsbak eraf getrokken, in de motorbok gehangen en uit- en inlaatspruitstuk verwijderd en vliegwiel met drukgroep en plaat verwijderd... (hoeveel mazzel kun je hebben.......koppelingsplaat was precies goed gedraaid tov de drukgroep en het vliegwiel dat ik net als bij de montage het geheel er zo af kon schroeven (scheelt straks ook weer centreren en zo, en die kliene torxjes hoeven niet los.)

Hoop dat de telecom monteur (3e poging) morgen vroeg is, kan ik weer verder ............................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door HenkK »

Met hoeveel motoren en revisies ben je nu eigenlijk bezig

Gr Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door offline »

En nu hopen dat wanneer de hele handel er weer ingaat, je voorlopig probleemloos in de rondte snort.

Enneh, vergeet geen fotos te maken voor de raadplaat.

Offline
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door Roger B. (11)61 »

originele motor is de ditributie van stukgelopen door een defecte waterpomp (merk PEX, 40.000 km gelopen) dit gebeurde met 100km/uur achteraf gebleken dat hierbij de krukas getordeert is.

gebruikte motor ingebouwd waar ik van begin af aan een tikje in gehoord heb, leek in eerste instantie timing probleem, de motor kreeg ik ook niet netjes de timing van ingesteld, probleem werd erger, zwart roken bij vermogen vragen als ie niet volledig op temperatuur was, carterdruk die hoger werd en hoger werd, olieverbruik 1:700 op het laatst. en met name koud akelig klinken........inmiddels sinds 5 oktober wel 50.000km ermee gereden....

Dus... de krukas en drijfstangen en zuigers van deze motor met de kop en onderblok van mijn originele motor gaan met nieuwe drijfstanglagers, hoofdlagers, zuigerveren en gereviseerde kop (nieuwe kleppen, klepgeleiders, klepsteelrubbers, hydraulische klepstoters, gevlakt, en zittingen gefreesd en ingeslepen kleppen op de zittingen) met uiteraard meteen nieuwe distributieset......

dat effe samenbouwen en weer er in lepelen.................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door dennisvt4 »

en dat noem je ff

ff vind ik meer een remblokje ofzo vervangen :nuts
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door bartt4 »

hehe je word er op gegevenmoment wel in thuis he.
Geloof wel dat een 2.5 wat meer werk in houd.
Laatse keer met de mijne lag blok en bak er binnen 2 uur naast.
ok wel met 2 man.
strakkies weer een frisbusje met een fris kloppend hart.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door Roger B. (11)61 »

gewoon op het gemak en alleen gedaan dit keer, maar wel in iets meer dan de helft van de tijd die het vorige keer kostte....

eerst op de brug olie en water eraf, toen de aandrijfassen losgeschroefd en die veerklemmen van de uitlaat los, onderste motorsteun los, bus van de brug geduwd (zodat ik de brug niet bezet hield, de rest doe je toch van boven)

toen grille eruit, knipperlichten eruit, balk onder de lampen eruit, koplampen eruit, bumper eraf, radiateur blok eruit, stalen binnenbumper eraf, kabelboom van alles aan de rechtervoorkant en motor losmaken en naar links leggen, brandstofleidingen losmaken van pomp en verstuiver, waterslangen, vacuumslangen en motorverwarmer losgooien, stuurbekrachtigingsslangen losmaken van pomp en beugels van motor, schakelstangen los en dan in de takel, motorsteunen los van chassis en naar voren eruit......................

tussendoor nog lunchen...... maar de ervaring van een half jaar terug hielp wel erg....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door Multivan Generation »

HIHI,
Past het nog allemaal op een CD of wordt het een DVD? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door surfingerik »

haha en ik zweet al als ik een gaatje moet boren in mijn bus!
ik ben wel erg benieuwd naar wat foto's vind het wel erg intresant, en natuurlijk veel zucces.
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:HIHI,
Past het nog allemaal op een CD of wordt het een DVD? :knipoog
gisteren niet zo veel foto's gemaakt, daardoor liep het natuurlijk ook allemaal wat sneller :zwaai

pb trouwens
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door Roger B. (11)61 »

vandaag verder gegaan met de motoren... nou, ik kan je zeggen dat ik er geen lol meer in heb en weinig zin heb op deze manier verder te moeten, en ook zo goed als zeker weet dat de T4 spoedig het veld zal gaan ruimen.............

Vandaag de ruilmotor verder uit elkaar gehaald en de krukas zag er nog netjes uit (drijfstang- en hoofdlagerschalen ook trouwens) dus vol goede hoop de krukas in het originele blok gelegd..... lagerkappen op 30nm aangedraaid en na elke lagerschaal de krukas ronddraaien, so far so good... maar zo ver kwam ik met de kromme krukas ook al.... toen de eerste lagerkap 90graden nagetrokken.....krukas draaien...prima..... tweede lagerkap, ietsie zwaarder maar heel goed te draaien..... derde lagerkap...VAST net als de kromme krukas............. kortom, ook het originele motorblok is krom/getordeerd................

Dan het ruilbolk maar eens inspecteren of we dat dan kunnen gebruiken....... NIET dus, drie zuigers hebben gebroken zuigerveren en er zit met name in de 5e cilinder een lelijke schuurplek in vertikale richting (afgezien dat de algehele zuigerwandslijtage meer lijkt dan van mijn originele blok :muur :muur

de juiste oplossing is me te duur (opruimen en overmaatse zuigers en zuigerveren (tussen de 1000 en 1500 euro extra kosten)) Morgen naar het revisiebedrijf om te kijken of we met honen en lapmiddelen de zuigerwand voldoende kunnen herstellen zodat ie met nieuwe zuigerveren in elk geval fatsoenlijk loopt en niet te gek olieverbruik heeft zodat ie verkocht kan worden........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door Egbert&Manon »

Da's achteruitgang in plaats van vooruitgang :ie
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, ik heb het nog nooit meegemaakt of gehoord, maar die klap bij de tandriembreuk moet echt forse krachten opgeleverd hebben.... krukas is dus krom maar het blok blijkbaar ook! Het is met 100km/uur gebeurd en daarna kreeg de startmotor de motor niet meer in beweging...... heb wel vaker gebroken distributieriemen meegemaakt, maar dan kon je altijd gewoon starten, alleen klonk het dan wat anders (weinig compressie van kromme kleppen). Een getordeerd of krom motorblok heb ik nog nooit van gehoord, maar kan op geen enkele manier anders verklaren waarom de krukas vastloopt als je de lagerbokken aandraaid...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door Egbert&Manon »

Je motor was vast behoorlijk warm, waardoor de metalen gemakkelijker kunnen vervormen.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
ricky357
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:41
Locatie: Bunde Duitsland

Re: motor weer eens uit de bus

Bericht door ricky357 »

@Roger,

Geloof niet dat het blok krom is. Wat bedoel je precies met krukas vast? Dat je hem niet meer kan draaien? Heb je de lager kappen ook op volgorde vastgezet? Volgens mij moet je altijd vanaf vliegwiel kant beginnen met vast zetten en dan ook nog om en om. Als je de kappen allemaal hebt aangezet op 30 nm en je kan dan de krukas nog rond draaien en het blok zou krom zijn dan moet dit te zien zijn in de lagerschalen (de as zou dan zwaarder moeten lopen op het 3e lager), ook zou je het moeten vernemen dat ie niet soepel draait maar op een bepaald punt wat zwaarder.
Ik neem aan dat je de lager kappen wel weer op de zelfde plek terug hebt gezet? En niet 180 graden verdraait? Dit wil namelijk ook wel eens problemen geven.
Heb je alle kappen al op moment vast gehad of ben je gestopt bij 3e kap? Je zou kunnen proberen om ze allemaal aan te zetten zodat alle kappen weer evenveel belast worden. Lager schalen moeten zich nog 'zetten'. Ik zou adviseren om ze allemaal vast te zetten en dan proberen de as te draaien, evt met een klein pijpje oid. Paar keer goed in de ronte draaien en dan weer proberen of het soepeler word. Als het dan nog niets beter is, de kappen weer er af en kijken welk(e) lager(s) aanlopen.
S6!

Grtjes
T(5)vreden MultiFan
Afbeelding
Plaats reactie