Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

niet willenstarten

vragen over de T4
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

niet willenstarten

Bericht door jan.j.531 »

hallo jongens of dames mijn vraag is de volgende als ik een eind gereden heb in onze bus ik stop doe de motor uit,wil de motor na een paar minuten weer starten de startmotor tolt als een gek in het rond maar niet aanslaan,wacht ik 15 tot 20 min slaat hij gelijk aan,kleine afstanden 10 tot 15 km geen
problemen koude start geen enkel probleem :werkaanT4 wie weet raad.grt jan (het gaat om een 95 19td kmst35000)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: niet willenstarten

Bericht door Roger B. (11)61 »

vrijloop startmotor stuk, nieuwe startmotor monteren of deze reviseren (laten)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: niet willenstarten

Bericht door jan.j.531 »

hoe bedoelje vrijloop stuk, de motor draait wel in het rond maar slaat niet aan,wacht je een kwartier slaat tie gelijk aan.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: niet willenstarten

Bericht door Roger B. (11)61 »

sorry maar van
jan.j.531 schreef: de startmotor tolt als een gek in het rond
maakte ik dat de startmotor de motor niet meenam.
nu ik met je aanvulling nogmaals lees zou ik zeggen.....brandstoffilter eens vervangen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: niet willenstarten

Bericht door jan.j.531 »

filter al vervangen het is alleen als de motor warm heet is,en ik de motor weer wil starten ik moet wachten tot hij wat is afgekoeld,dan slaat hij gelijk aan.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: niet willenstarten

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als het brandstoffilter al vervangen is zal het dat wel niet zijn, maar de gedachten er achter was dat de "onderdruk" achter het filter langzaam via het filter aangevuld wordt met diesel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: niet willenstarten

Bericht door Johan191 »

Dit geintje heb ik ook gehad met mijn vorige bus.
Oorzaak de startblokkering bleef plakken (zoals de garage destijds meedeelde) Oftewel wanneer die blijft hangen krijgt je bus geen brandstof.
Koud geen startprobleem, maar was de motor warm dan kon ik eerst verplicht een poosje wachten totdat de motor enigszins afgekoeld was voor hij aan wilde slaan.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: niet willenstarten

Bericht door Roger B. (11)61 »

afsluitventiel dus, lijkt me....... bij de tdi sluit de startblokkering de toevoer bij missend transpondersignaal pas af NADAT de motor al loopt, neem aan dat dat stukje electronica niet anders is bij een TD
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: niet willenstarten

Bericht door jan.j.531 »

hoi johan wat heb je aan je bus gedaan om het probleem op te lossen.grt jan.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: niet willenstarten

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals ik het lees heeft de garage het opgelost.....

denk een nieuw afsluitventiel in de brandstofpomp gezet.

als ie niet wil aanslaan op de pomp meten of het ventiel wel bekrachtigd wordt (spanning krijgt) als dat niet zo is is het een electrisch probleem, als het niet zo is zou het kunnen dat het ventiel niet open gaat en de brandstoftoevoer dus dicht houdt.....

Wat je zou kunnen proberen is dit ventiel uit de pomp draaien en waar het in de pomp zit goed schoon maken (let op dat er geen vuiligheid en troep in de pomp komt!!!!) en het ventiel zelf goed reinigen, misschien dat je kunt zien dat het klemt.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: niet willenstarten

Bericht door Johan191 »

jan.j.531 schreef:hoi johan wat heb je aan je bus gedaan om het probleem op te lossen.grt jan.
Hoi Jan,

Bij mij heeft inderdaad de gerage het probleem verholpen door simpelweg de startblokkering uit te schakelen. Dit betrof volgens mij een klein zwart blokje waar je niet eenvoudig bij kunt komen. (woorden van de monteur in 2003, de gril moest er voor naar voren.) Ik heb het ze niet zien doen, want het viel in de garantie. Het was voor mij toen s-morgens brengen en leenbus mee en s-middags weer ophalen. Dus ik heb niets gezien van de werkzaamheden. Ik weet wel dat ik daarna niet meer een startblokkering op mijn bus had zitten. Ik zou overigens met dit soort garageoplossingen nu niet meer akkoord gaan.
Moet er wel bij zeggen dat het toen nog om een 2.4 ging.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: niet willenstarten

Bericht door Roger B. (11)61 »

startblokkering werkt bij een TD en D anders dan bij een TDI neem ik aan, bj de TDI zit het in het motormanagement verweven
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: niet willenstarten

Bericht door Egbert&Manon »

Ik heb een blokje bij de motorkapontgrendeling zitten.
Heeft dat ook nog iets met de startblokkering te maken?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: niet willenstarten

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij de TDI zit rechts van de tellerunit een blokje, om het contactslot een spoel, en in het motormanagement wat software en electronica, dit samen met de transponder bepaald of de startblokkering vrijkomt en of de afsluiter in de pomp dus bekrachtigd wordt.

volgens mij zit er niets bij de motorkapontgrendeling...............

denk dat ze op de pomp een kabeltje op de afsluiter aangesloten hebben en dat gewoon contact geschakelde plus gegeven hebben. Om bij de afsluiter op de pomp te komen kun je het best de grille naar voren klappen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: niet willenstarten

Bericht door Egbert&Manon »

Waarschijnlijk heeft dat blokje dan ergens achter de tellerunit gezeten; draden zijn lang genoeg.
Originele contactslot heb ik nog; kostte waarschijnlijk teveel moeite bij de ombouw.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie