Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zwarte uitlaatgassen

vragen over de T5
Plaats reactie
ragverp
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jul 2010, 14:10

zwarte uitlaatgassen

Bericht door ragverp »

Zwarte rook bij vermogenvraag,

Op weg naar Tsjechië is de slang van de intercooler naar de inlaat er diverse malen afgeklapt.
Met een noodoplossing zelf kunnen repareren en nog thuis gekomen.
Het lijkt of hij teveel druk opbouwt, heb al een stuk vervangen maar moet blijkbaar nog een stuk vervangen omdat hij niet lekker in zijn vergrendeling klikt

Ook was de slang van en naar de intercooler niet kurkdroog maar zat er een filmpje olie in.
Vandaag de intercooler los gehad om te kijken of de olie ook daarin zat maar die was netjes.
De turbo gecontroleerd op speling maar ook dat lijkt prima.

Met het loshalen van de lucht filterslang zat er ook in het kleine slangetje(carter ventilatie ? ) van de kop van het blok naar de grote slang olie en na peilen staat het olie peil tot boven de twee balletjes op de peilstok.Dat lijkt me teveel. Zou dat het probleem kunnen geven van de zwarte rook bij vermogensvraag (wat hoger in toeren als de turbo werkt)

het is een t5 uit oktober 2003 met een 1.9 tdi moter van 102 pk.

Iemand een idee....of zou toch de turbo naar zijn grootje aan het gaan zijn ?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: zwarte uitlaatgassen

Bericht door vaniac »

Als de turbo door slijtage speling heeft, lekt hij inwendig olie en dat geeft eerder een lichte kleur rook. Ik denk dat het bij jou niet de turbo is. Zwarte rook betekent dat er (te)veel diesel verbrand wordt. Je kunt het beste het motormangement bij de dealer laten uitlezen, dan weet je of er een storing of een defect is.
Gebruikersavatar
ricky357
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:41
Locatie: Bunde Duitsland

Re: zwarte uitlaatgassen

Bericht door ricky357 »

Hmm, Tsjechie. Heb je wel korrekte diesel getankt?? of Bio diesel? komt daar veelvuldig voor, of vrachwagen diesel.
Is het verbruik ook omhoog gegaan? dan kunnen het ook nog de injectoren / brandstof pomp zijn.

@vaniac, Als de turbo nie meer lekker draait dan komt er te weinig lucht bij het brandstofmengsel en zal er dusook teveel brandstof verbrand worden en gaat ie ook zwart roken. Zelfde effect als je bij oudere diesel motoren een stoot gas geeft, gaat de motor ook eerst roken omdat de turbo nog niet op toeren is maar er al wel de gevraagde diesel word geleverd. Dus ook de turbo kan een optie zijn, maar dan zal dit gepaard gaan met vermogens verlies.

S6
T(5)vreden MultiFan
Afbeelding
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: zwarte uitlaatgassen

Bericht door EricP »

Volgens mij wordt bij de moderne dieselmotoren de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt mede bepaald door de hoeveelheid lucht. Dit doet de Lucht massa meter. dus als hij gaat roten is er of iets fout met de berekening of met de LMM, OF er komt iets anders in de cilinder dat kan verbranden bv olie. dus roeten kan ook veroorzaakt worden door olie met een een hoog olie verbruik tot gevolg.
Normaal is olie verbranding blauw, maar hete olie (uit bv de turbo) kan veel makkelijker verbranden en dus zwarte rook geven.

Teveel olie in het carter can een verhoogde carterdruk geven en dan gaat de olie (damp / druppels) er wel ergens uit (bv Carter ventilatie) als de motor heet is kan hij dit best wel als zwarter rook naar buiten werken (een van mijn eerste autos Benzine bleef soms zelfs lopen (na dieselen) op de oliedamp uit de carter ventilatie.

PS de diesel in Tsjechië is niet anders als hier, heb vorig jaar vrij veel getankt daar en nog nooit problemen gehad). Trouwes hij was op weg naar Tsjechië.


Groet EricP
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: zwarte uitlaatgassen

Bericht door vaniac »

Er wordt vanalles geopperd, maar wat is het nu eigenlijk :muur :muur :muur
Nogmaals, ik zou het storingsgeheugen laten uitlezen. Dit is in een paar minuten gebeurd :toppie :toppie :toppie
ragverp
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jul 2010, 14:10

Re: zwarte uitlaatgassen

Bericht door ragverp »

Zoals het nu lijkt was het een lekkage in de slang naar de inlaat toe, bij meer toeren en turbodruk ging er teveel lucht verloren en daardoor een verkeerd mengsel en dus zwarte rook.

Ik heb de bewuste slang vervangen en nu lijkt het opgelost te zijn....

bedankt voor het meedenken !
Plaats reactie