Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

inhouden boven de 140km/u

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Roger B. (11)61 »

kun je het probleem wel bewust veroorzaken? dus dat je een bepaalde snelheid rijdt, accelereerd en dan vrijwel altijd het probleem naar voren komt oid?

dan zou je met de computer aangesloten kunnen kijken wat de computer voor waarden voor turbodruk registreerd.... als je zegt dat de luchtslangen van de ic afgeblazen worden, zou je denken dat ie te hoge turbodruk geeft, dan kan weer gevolg zijn van een mechanisch defect in de waste-gate-bediening of een makement in de klep (N75)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Multivan Generation »

bijvoorbeeld ja,
ik zit ook te denken aan vacuüm slangetjes die hun beste tijd gehad hebben.
Een wastegate die los zit.
Een N75 zou kunnen.

De originele VW slangklemmen zijn niet de jofelste, dus die kun je zowiezo vervangen.
Misschien geeft de LMM een te hoge waarde af..

Maar ja, allemaal giswerk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door rs1600 »

kun je het probleem wel bewust veroorzaken?
ja, door of harder dan 140 in zijn 5e (onbelast) te willen gaan of een caravan van 1600 kg trekken in zijn 5e. In 4 gaat het met de caravan wel.
In alle 4e versnellingen werkt de turbo perfect en de motor houdt nergens in. Btw; de motor loopt als een tierelier.

Volgens de geleerden is de turbo 100% ook tijdens div. proefritten met de dealer.
De wast-gate is besproken maar ook die zou perfect werken, zeggen ze.

Als er iets adh zou moeten zijn met bovenstaande dan moet je dit toch kunnen uitlezen? Maar is er geen enkele afwijking te lezen.
Zal voor zoonlief een afspraak plannen met een VW dealer in Frankrijk en vooraf doorgeven wat er adh is en dat zij de drukleidingen moeten vervangen.

Zal jullie op de hoogte houden vd ontwikkelingen. Indien verder nog ideeën mbt de oorzaak en mogelijke oplossingen houd ik mij nog steeds aanbevolen.
't was een rot nacht, je bent constant aan het prakkedenken hoe je die jongen kunt helpen op zo'n afstand. wetende dat hij technisch niet onderlegd is.
Je voelt je behoorlijk ontmant.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Multivan Generation »

ik lees net alles nog eens een keer door..
De LMM kan ook een te hoge waarde geven,
waardoor de motorcomputer gaat ingrijpen..
En anders gewoon rijden en niet boven de 140 km/u komen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door rs1600 »

Boys wel de tekst lezen en niet raden... Met caravan haalt ie 100 in de 5e en zakt dan als een pudding in elkaar. Je bent dan 1400km alleen maar aan het schakelen met al die bultjes op de weg. Das frusterend.
Zonder caravan en onbelast is max. 140 dan 1x op de gasplank trappen om vervolgens tot 160 te gaan en dan weer ophouden.
Normaal loopt de bus 175-180.
Als de computer ingrijpt moet er een registratie zijn lijkt me, maar die blijft leeg.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Multivan Generation »

rs1600 schreef:=
Als de computer ingrijpt moet er een registratie zijn lijkt me, maar die blijft leeg.
nee hoeft niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Rotor »

rs1600 schreef:Boys wel de tekst lezen en niet raden... Met caravan haalt ie 100 in de 5e en zakt dan als een pudding in elkaar. Je bent dan 1400km alleen maar aan het schakelen met al die bultjes op de weg. Das frusterend.
Zonder caravan en onbelast is max. 140 dan 1x op de gasplank trappen om vervolgens tot 160 te gaan en dan weer ophouden.
Normaal loopt de bus 175-180.
Als de computer ingrijpt moet er een registratie zijn lijkt me, maar die blijft leeg.
Voor een 102pk is 175/180 wel erg veel.......zijn dat echte kilometers? volgens VW loopt hij 158 km/u.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ie 100 kan met 1600 kg caravan erachter, dan zou ik lekker niet harder dan 100 gaan met de caravan erachter (is in de meeste landen toch al meer dan toegestaan, alleen in frankrijk mag je harder volgens mij) en geen kosten gaan maken als buitenlander in een franse garage die je waarschijnlijk een poot uitdraait.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door René »

dealer gaat echt geen logje maken met rijdende bus. Die kijken in de garage met de computer aan de auto wat er wel en niet goed is.
Dus alle info die je nu krijgt zal geen oplossing geven. Op voorhand allerlei delen gaan wisselen heeft al helemaal geen zin, zolang je niet weet wat er fout gaat en vooral waar er iets fout gaat.

Vaak is het zo dat als de computer niets aangeeft er met de auto niets aan de hand is volgens de dealer. (maar jij weet beter, want jij rijdt er dagelijks mee.)

Sorry dat ik het zo breng, maar ik denk dat je er zo niet echt achter komt.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Multivan Generation »

ik ben het met je eens rené..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door René »

Lekker 100 rijden in zijn 4 met die caravan, worden je zuigerbodems beter gekoeld als in de 5.

Thuis opnieuw bekijken.


Berrie
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door VéTé »

Op het gevaar af dat ik stomme dingen zeg als niet-technicus: turbodruk is toch afhankelijk van toerental? Als de turbo een na het bereiken van een bepaalde druk die hoort bij een bepaald toerental, zou dat toch in alle versnellingen moeten gebeuren? bijv. vanaf 4000 rpm. Als dat niet gebeurt dan lijkt mij het geen turboprobleem

Titel van topic klopt eigenlijk niet: met caravan gebeurt het al bij 100km/u. Draait dan veel minder toeren dan bij 140+ Om die snelheid te bereiken met caravan moet je wel het gaspedaal dieper indrukken. Dat doe je ook als je 140+ gaat rijden. Als je optrekt, schakel je steeds en laat je iedere keer je gaspedaal opkomen. Al eens geprobeerd om wat langere tijd in een lagere versnelling je gaspedaal diep in te drukken? Valt hij dan ook weg?

Kortom: ik vind het vooral raar dat hij het alleen in 5 doet. Niet toerentalafhankelijk en ook niet snelheidsafhankelijk. Mijn vragen voegen misschien niets toe maar wellicht kijk ik vanuit een andere invalshoek die anderen op ideeën brengt.

Succes
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Roger B. (11)61 »

de turbo levert een druk afhankelijk van de uitlaatgasdruk, die uitlaatgasdruk is niet alleen toerental afhankelijk, maar ook belasting afhankelijk (hoe dieper jij het gaspedaal getrapt hebt, hoe hoger de uitlaatgasdruk bij een bepaald toerental.)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door VéTé »

Ah, oké. Snap ik. Maar dan zou het probleem zich toch ook voor moeten doen in de andere versnellingen bij zelfde stand gaspedaal dan wel toerental?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Roger B. (11)61 »

belasting is niet alleen toerental en gaspedaalstand, maar ook de weerstand die de motor ondervindt.... in elke versnelling theoretisch wel zo'n punt te vinden maar kan zijn dat dat in een bereik zit waar je gewoon doorheen accelereerd..

als het simpel was had de VW dealer het wel gevonden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie