Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Project, Voeding - Voortgang

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Project, Voeding - Voortgang

Bericht door HenkK »

UPDATE 2

Hier vind u meer info: http://www.hksservices.nl/xcomfort.index.html/" onclick="window.open(this.href);return false;

=========================================================================

Ik wil ook wel een project opstarten. Ben zelf nu bezig met een OBD analyser en informatie paneeltje. Is echter behoorlijk complex, dus wellicht iets voor later. Dus heb de volgende projectjes in gedachte. Het is elektronica, zelfbouw en eenvoudig en we moeten er wat aan hebben. Ik heb het volgende bedacht en de WjW-ers mogen zeggen welke het moet worden. Ik werk het dan hier geheel uit met tekst, foto,s, schema,s ed zodat iedereen het kan bouwen.

1, bewegings detector om buitenlamp bij caravan of auto te monteren, als er iemand passeert een lamp aan te schakelen en dan werkend op 12 volt, kosten in de winkel ongeveer 65,00 euro, aan onderdeeltjes 3 a 4 euro

2, 230 naar 12 volt DC voeding, amperetje of 10, beveiligt en mogelijkheid om accu te laden met signalering te lage spanning e.t.c.

3, accu laadsysteem met gebruikmaking van een zonnepaneel

4, Co2 alarm

Dus zeg het maar, is er interesse voor en welke moet het worden?
Laatst gewijzigd door HenkK op 21 dec 2010, 18:13, 11 keer totaal gewijzigd.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Project, aan de WjW-ers de keuze T4 en T5

Bericht door Roger B. (11)61 »

waarom slechts één....en niet allemaal? :lach
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Project, aan de WjW-ers de keuze T4 en T5

Bericht door offline »

Nr 3 aub

Offline
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Project, aan de WjW-ers de keuze T4 en T5

Bericht door Wim T4 935 »

offline schreef:Nr 3 aub

Offline
Ik steun deze voordracht van harte.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Project, aan de WjW-ers de keuze T4 en T5

Bericht door Egbert&Manon »

Doe mij maar nummer 2
(lijkt wel een bestelling bij de Chinees)

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Project, aan de WjW-ers de keuze T4 en T5

Bericht door Donald4Motion »

1 x nummer 3 dan graag
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Project, aan de WjW-ers de keuze T4 en T5

Bericht door Dirk/970 »

check mij maar in voor nummer 2!
Wordt hoe dan ook interessant :toppie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Project, aan de WjW-ers de keuze T4 en T5

Bericht door HenkK »

Ik volg het idee van Roger en zal ze alemaal gaan doen, echter niet gelijk, Als eerste zal ik nummer 2 uitwerken. en sdeel voor deel behandelen zodat als iemand het wil nabouwen dit zelf kan.
Het prototype werkt ik hier uit tot dat het na behoren werkt.

Juliie horen snel het vervolg.

gr. henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Project, aan de WjW-ers de keuze T4 en T5

Bericht door chv »

Deze site wordt steeds leuker!!!
Ik vond de toevoeging van de projectforums al een geweldig idee maar deze "u vraagt en wij draaien" is natuurlijk ook puik.
(Enne: Mijn keuze doet er niet meer toe maar ik ben erg geinteresseerd in zonnepanelen voor het opladen van de huishoudaccu)

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Project, aan de WjW-ers de keuze T4 en T5

Bericht door HenkK »

Hoi chv

Ik doe eerst de voeding van 10 Amp, ben nu een ontwerp aan het uitwerken , hierna doe ik de zonnepanelen optie als accu bewaker\lader. Dit ontwerp heb ik al eens gemaakt voor woonschepen. deze moet ik aanpassen omdat hier uitgegaan wordt van een 230 volt toepassing met een omvormer.

Dus ff wachten.

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Project, aan de WjW-ers de keuze T4 en T5

Bericht door HenkK »

Hoi chv

Ik doe eerst de voeding van 10 Amp, ben nu een ontwerp aan het uitwerken , hierna doe ik de zonnepanelen optie als accu bewaker\lader. Dit ontwerp heb ik al eens gemaakt voor woonschepen. deze moet ik aanpassen omdat hier uitgegaan wordt van een 230 volt toepassing met een omvormer.

Dus ff wachten.

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Project, Voeding 12 VDC - INLEIDING

Bericht door HenkK »

Bouwproject: Camper/caravan voeding

In een aantal afleveringen wordt een zelf te bouwen voeding ontwikkeld die gebruikt kan worden in een Caravan, Camper of ander mobiel voertuig, Uitgangspunt wordt dat de voeding zelf te bouwen is en er geen gebruik wordt gemaakt van printen, waar nodig wordt gebruik gemaakt van vero gaatjes board..

De voeding dient aan de volgende specificaties te voldoen.

- In komende spanning 64 - 230 volt wissselspanning (AC)
- Uitgaangde spanning 12-13,7 volt gelijkspanning (DC)
- Uitgangsstroom 8-10 Ampere gestabiliseerd
- Voeding dient kortsluitvast te zijn
- Overspanning beveiligd tegen blikseminslag, uitleg volgt later.
- Spannings bewaking indicatie middels LED of optie I en U meter
- Naast het leveren van een 12VDC spanning moet het ook mogelijk zijn om de 2e accu te kunnen laden, de 2e accu wordt dan van het interne 12VDC net afgeschakeld.
- Automatische omschakeling wanneer op land aansluiting wordt aangesloten
- 4 beveiligde 12VDC uitgangen middels snelle glaszekering
- USB voedings aansluiting

Opties

- Uitbreidings mogelijkheid voor connectie met een zonnepaneel als lader en druppellader t.b.v. van accu opslag
- Aansluiting 12VCD voeding omkeerbaar + en - regelbaar t.b.v. Laptop, wil ik zelf
- OBD aansluiting voor visualisatie van de stromen en spanningen alsmede status van het systeem, Onderzoeks projectje wat ik heb lopen

De komende week ben ik even een paar dagen naar Zeeland en kan ik het een en ander verder in detail uitwerken met schema,s en een bouw beschrijving alsmede materiaallijst en kostenplaatje.

Mochten er nog vragen zijn, aanvullingen o.i.d. laat het me even weten , kan ik het indien mogelijk meenemen.

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Project, aan de WjW-ers de 1e deel, INLEIDING

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat doet deze voeding als er geen verbruikers zijn en de accu vol is? gaat ie dan druppelladen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Project, aan de WjW-ers de 1e deel, INLEIDING

Bericht door HenkK »

Als de voeding in gebruik is als boordspanning is de accu buiten gebruik deze wordt dan geladen en gaat bij de maximale accuspanning over op druppelladen. Als de voeding niet aangesoten is wordt de accu geladen door de auto generator, afhankelijk hoe men dit nu heeft aangesloten. Mijn ontwerp gaat verder uit dat als de landaansluiting er niet is en de auto geen spanning levert, de optie zonnecel het dan overneemt en deze kan laden van 0,2 tot 3,1 Amp voor zover ik het nu bekeken heb.

zonnesysteem met accu
Zonnepanelen maken elektriciteit uit zonlicht via een zogeheten fotovoltaïsche reactie (in Engels photo voltaic). Daarom noemen we zonnepanelen ook wel PV-systemen. Zonnepanelen die niet zijn aangesloten zijn op het elektriciteitsnet heten autonome PV-systemen.

Autonome zonnesystemen hebben een accu. Die werkt als een batterij. Overdag slaan de panelen de opgewekte elektriciteit op in de accu. Daardoor kan dit systeem ook 's avonds en 's nachts stroom leveren, in tegenstelling tot zonnesystemen die op het net zijn aangesloten. Netgekoppelde systemen hebben dat ook niet nodig: als de zon onder is, neemt het elektriciteitsnet de stroomlevering over.

Een autonoom zonnesysteem bestaat uit zonnepanelen, kabels, een laadregelaar en een accu. Zonnecellen in de panelen wekken maar een lage spanning op, ongeveer een halve Volt. Door de cellen in serie te schakelen leveren de panelen meestal twaalf Volt spanning. De laadregelaar zorgt ervoor dat de accu op de goede manier laadt en ontlaadt.

Gr. henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Project, aan de WjW-ers de 1e deel, INLEIDING

Bericht door Freekw »

Nog een aanvulling misschien.
Bij de orginele acculader/voeding van de California is het laad proces temperatuurs afhankelijk.
Bij koud weer gaat het voltage omhoog bij warm weer naar beneden.
Dit word gecontroleerd door een Tem. sensor.
Nog iets, kan je kiezen welke accu gebruikt word?

mvg Freek
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Plaats reactie